ErwinV6

RE: Alfa ombouwen tot drifter?

di feb 10, 2009 14:19

Waarom verkondigen mensen altijd dat er alles kapot gaat!??
Ik heb jaren op de Ring gereden nooit iets stuk gehad (op 1 twinsparkblokkie na), en nu al diverse keren gedrift met een 75ts en
inmiddels ook met mijn racer en gaat prima.
Ik denk dat het probleem ook een beetje is hoe mensen met de techniek omgaan.
Zo zie ik veel "drifters" die perse de koppeling pijniggen terwijl dat in mijn ogen absoluut niet nodig is.
Het lager wat uit mijn ts liep, was waarschijnlijk ook op de openbare weg gebeurd.
Ook het volledig onnodig overtoeren van de motor is iets waar veel drifters een abonnement op lijken te hebben maar ook op de Ring zie je veel mensen hun auto tot aan de begrenzer uitmelken, terwijl er in dat toerenbereik vaak niets meer gehaald wordt, en er op de Ring ook niets te winnen valt.
Volgens mij valt het allemaal nogal mee maar wie ben ik :lol: :wink:

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 10, 2009 14:41

Met de SS was er een giulia die over het circuit drifte..... zag er vett en heftig uit
zoon van Jan Steutel meen ik?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa ombouwen tot drifter?

di feb 10, 2009 14:43

Met de SS was er een giulia die over het circuit drifte..... zag er vett en heftig uit
zoon van Jan Steutel meen ik?
Was in ieder geval zijn "team".

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

di feb 10, 2009 15:20

Ik heb jaren op de Ring gereden nooit iets stuk gehad (op 1 twinsparkblokkie na), en nu al diverse keren gedrift met een 75ts en
Zo zie ik veel "drifters" die perse de koppeling pijniggen terwijl dat in mijn ogen absoluut niet nodig is.
Het lager wat uit mijn ts liep, was waarschijnlijk ook op de openbare weg gebeurd.
Ook het volledig onnodig overtoeren van de motor is iets waar veel drifters een abonnement op lijken te hebben maar ook op de Ring zie je veel mensen hun auto tot aan de begrenzer uitmelken, terwijl er in dat toerenbereik vaak niets meer gehaald wordt, en er op de Ring ook niets te winnen valt.
Mee, eens, vooral voor wat betreft dat uitjanken, maar ook het forceren, maar een 75 heeft wel een paar extra 'lastige' delen: de tussenas tussen krukas/vliegwiel en bak krijgt bovengemiddeld om zijn oren, in tegenstelling tot een non-transaxle. En door de bak achterin hebben de achterwielen een stuk meer grip dan een non-transaxle, dus daar komen dan ook weer meer krachten op, voordat er gedrift kan worden.

Toevallig het achterste krukaslager van je ts?
Alfa romeo: The art of the machine!

Alfa155
Full Member
Full Member

di feb 10, 2009 15:40

ik hoop ooit nog een echte gtv driter te zien...

http://www.youtube.com/watch?v=mQCVqLwSyrc
GTV 2.0 16v

Patrick
Guru
Guru
Contacteer: Website

di feb 10, 2009 16:30

Omdat deze mensen (én ook ondergetekende) die ervaring hebben. Wat wel werkt is voor dat de auto de baan
op gaat preventief e.e.a. vervangen. Jij hebt daar ongetwijfeld voor gekozen bij de bouw van je 3.5.
Op "'nat" hoef je inderdaad niet alle registers open te trekken, op droog is dit echter een ander verhaal.
Een TS "op droog" moet alle zeilen bijzetten om er een acceptabele drift uit te trekken. Ook het
drift-leer-proces doet nog wel eens wat techniek sneuvelen. Als je een baan regelmatig gedaan hebt krijg je
wat routine en zie je in praktijk dat de begrenzer minder vaak opgezocht wordt. :wink:
Toch blijf ik van mening dat een BMW veel sterker (lees, geschikter) is om mee te driften.
Wat niet wegneemt dat ik veeeeel liever naar een Alfa in actie kijk. 8)
Een echte vent koopt zijn meubelen op koopzondag! Zaterdag is vanaf NU driftdag! :blue_lol:

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

ErwinV6

di feb 10, 2009 16:40

Bubbles:
de driftdagen worden bijna altijd op natte banen gehouden, iig. op Lelystad is dat zo, op Papenburg is dat zo als als ik jouw verhaaltje lees
over de driftdag in Niederrhein is dat ook zo, en daarom zal de slijtage meevallen.
Op een natte baan is het met een tsje prima te doen als de bochten niet al te snel zijn.
Op Lelystad heb je daarom geen problemen, op Papenburg wel aangezien de snelheid daar veel hoger ligt, weet niet hoe dat in Niederrhein is?
Wbt. de koopzondagen: de zaterdagen brengen altijd nog de meeste omzet :wink:
Marc weet niet welk lager kapot was, want er is gewoon een ander blok ingekomen!

Patrick
Guru
Guru
Contacteer: Website

di feb 10, 2009 16:57

Erwin, inderdaad wordt er vaak op nat gereden. Toch zie je droog ook steeds vaker
voorbijkomen. (Zandvoort, Brustem Base, Zolder etc.)

Patrick.
Laatst gewijzigd door Patrick op wo feb 25, 2009 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

Petje 75
Advanced Member
Advanced Member

di feb 10, 2009 18:11

De baan kan dan wel nat zijn maar de afgelopen keren zijn bv op niederrein zon 30-40% van de auto's vroegtijdig uitgevallen, veel verschillende merken en types en met verschillende klachten van versnellingsbakken, aandrijfassen, los turbowastgateslangetje, koppakkingen koppelingen, afgebroken uitlaat, afgebroken achterwielophanging tot een pilon in je V snaar, allemaal dingen die bij driften kunnen gebeuren maar ook op de openbare weg natuurlijk maar dat kost je dan je rijbewijs
Heeft te maken met preventief onderhoud en opbouw, of je doet het goed of je doet het niet en dan kun je met stukken komen te staan zeker met het gros aan oude gebakjes die hun oude dag moeten slijten als drifthok.
Driften kost gewoon geld net als andere vormen van autosport alleen heeft de techniek bij driften in mijn ogen gewoon wat meer te lijden, maar ik kan het verkeerd zien natuurlijk.
Ook het drift leeraspekt kost nogal eens een koppelingsplaatje..............

Mathijs
Member
Member

di feb 10, 2009 18:39

zodra het met auto's te maken heeft kost het gewoon geld :P ..... Maar zal banden keuze ook niet iets uitmaken qua slijtage van materiaal? Ik kan me voorstellen dat je drift met een band van zacht rubber meer wrijving op lagers enzevoort komt dan als je met een band drift met erg hard rubber. Met hard rubber verliest de band namelijk sneller grip lijkt mij. Of heb ik het helemaal bij het verkeerde eind???

Mathijs

Petje 75
Advanced Member
Advanced Member

di feb 10, 2009 19:58

Daarom rijden de meeste ook met wanli, federal of zoiets, keihard(gaat lang mee) een zo min mogelijk grip.
De voorbanden echter moeten wel goed zijn (toyo r888 of pirelli p zero bv) dit kost dan weer wel geld.....

Dominic
Guru
Guru

di feb 10, 2009 20:13

Daarom rijden de meeste ook met wanli, federal of zoiets, keihard(gaat lang mee) een zo min mogelijk grip.
De voorbanden echter moeten wel goed zijn (toyo r888 of pirelli p zero bv) dit kost dan weer wel geld.....

He grijze duif............... is een yokohama voorband soms te min voor je :blue_lol:

TurboMarc
Guru
Guru

di feb 10, 2009 20:15

75's v6 driftend op de ring

klik
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

di feb 10, 2009 22:04

@erwin: achterste gaat het snelste stuk, immers, daar komen alle krachten van de tussenas op uit (er zit geen steunlager tussen vliegwiel en tussenas). Maar was gewoon nieuwsgierigheid.
Alfa romeo: The art of the machine!

G-san
Member
Member

wo feb 25, 2009 00:04

Mee, eens, vooral voor wat betreft dat uitjanken, maar ook het forceren, maar een 75 heeft wel een paar extra 'lastige' delen: de tussenas tussen krukas/vliegwiel en bak krijgt bovengemiddeld om zijn oren, in tegenstelling tot een non-transaxle. En door de bak achterin hebben de achterwielen een stuk meer grip dan een non-transaxle, dus daar komen dan ook weer meer krachten op, voordat er gedrift kan worden.

Toevallig het achterste krukaslager van je ts?
inderdaad......gas erop/afremmen op motor..............stuk rubber op 3 bouten aan n vliegwiel.........meer gewicht achter.............. :evil:

Terug naar “Racen - Algemeen”