Gisteren de interface via Sander ontvangen, communiceren lukt me al. Weliswaar met vallen en opstaan.
Sommige zaken zijn me nog niet zo duidelijk, zijn er zaken waar je zowieso best afblijft?
Hoe krijg je ten ander dat scherm afgedrukt?
Anderzijds lees ik hierboven het bericht van Robkg en zie ik dat ook hij LPG rijder is.
Wel nu ben er nog niet zo zeker van dat de LPG computer de zaak niet in de war stuurt want ook ik krijg DTC 1773,PO130, PO170 en rij eveneens op LPG
Dus ik krijg één foutmelding die Robkg krijgt niet.
Zeker wat P0170 Lambda sonde aangaat, deze is pas één jaar of 35000 km nieuw. Tevens geeft het LPG inlees programma geen lamda fout en kan je daar door middel van een ledbalk het goed verloop/regelen perfect volgen
Rob heb jij ondertussen herstellingen uitgevoerd en zijn de foutcodes weg?
Scherm afdrukken doe je met "printscreen" drukken, "paint" opstarten, nieuw bestand aanmaken en "plakken". Dan plak je de schermafdruk van je hele scherm in paint. Daar knip je vervolgens het stukje uit wat je wilt hebben en bewaart dat weer in een nieuw bestand.
De diagnose van de LPicomputer geeft volgens mij alleen maar aan of er een signaal van de lambdasonde gelezen wordt. Of dit signaal ook plausibel is kan de LPi computer weinig over zeggen aangezien het aanpassen van het mengsel door de ECU gedaan wordt. De LPi computer is "slaaf" van de ECU en houdt zich daar gewoon niet mee bezig.
De codes die je krijgt geven toch wel aan dat er iets mis is met het bijregelen van je mengsel of het uitlezen van je uitlaatgassen. Ik zou de bekabeling van je lambdasonde eens goed nalopen. Ook de aansluiting van de LPi computer op je lambdasonde zou van invloed kunnen zijn.
Het is in theorie mogelijk dat je LPi computer zelf aan het inleren is op het moment dat je ECU bezig is om te controleren of je lambdasensor wel goed werkt. Dan verarmt je ECU het mengsel en kijkt of je lambdasonde daar goed op reageert, terwijl je LPicomputer juist op dat moment bezig is om zichzelf in te leren. De LPi computer zal dan denken dat hij het mengsel weer moet verrijken, waardoor de ECU denkt dat de aanpassing niet werkt en een foutmelding logged. Ik verwacht niet dat dit de oorzaak is, ik zou eerder verwachten dat het verwarmingsdeel van je lambdasonde niet goed werkt of dat er vuil op de sensor zit waardoor deze te traag reageert. De foutmelding "lambda sensor integrator" wordt volgens mij gelogged als de lambda sonde niet, onvoldoende of niet snel genoeg reageert op verandering van het mengsel. Leeftijd of aantal kilometers van je lambdasonde is niet zo belangrijk als je een probleem hebt met de electrische aansluitingen of vervuiling, dat kan ook met een nieuwe sensor gebeuren.
Ik zou als ik jou was proberen om te kijken of je ergens een zeker-weten-goede MAF sensor kan lenen om uit te sluiten dat die het probleem is. Uiteraard eerst even alle kabels en stekkerverbindingen van de lambda, MAF en temperatuursensor van de KVS nalopen voordat je spulletjes gaat wisselen. Lees ook even uit of je KVStemperatuursensor een geloofwaardige waarde geeft, bij draaiende fan moet je rond de 90 graden uitlezen. Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan wordt het wellicht toch tijd om de lambda los te maken en te kijken of die vuil is en hem toch maar te vervangen als je alle andere oorzaken uitgesloten hebt. Een lambdasonde wisselen is een rotklusje en de sondes zijn kwetsbaar, vandaar dat ik zelf die sonde pas zou gaan loshalen als de andere dingen die makkelijker zijn om te doen geen resultaat bieden.
Omdat de LPi in je auto redelijk ver ontwikkeld is voordat hij in de TS 16V gezet is en ik genoeg voorbeelden ken waarbij dit soort storingen niet voorkomen, verwacht ik niet dat je door een conflict tussen de LPi en je ECU deze storingen krijgt. Mocht je zeker willen weten dat dit niet de oorzaak is, vraag je LPi dealer of je de laatste versie van de software in je LPi computer hebt, misschien dat er toch ergens een bugje in zit wat ze opgelost hebben in de laatste versie.