Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

vr feb 13, 2009 13:41

Als ik zo die nieuwe dealerlijst bekijk zijn er toch wel een groot aantal "oude"namen geen dealer meer.Kozole,van Doorn en Top,Britannia,Heida etc etc.Hebben die het al die jaren zo slecht gedaan dan?


Gebruikersavatar
zegveld
Full Member
Full Member
Berichten: 447
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 16:48
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

Re: RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

vr feb 13, 2009 15:18

Waarom staat er achter Baak (ZH) tussen haakjes alleen service? Ze verkopen daar gewoon nieuwe modellen in een hele moderne showroom.

Gebruikersavatar
Piet147Hart
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 21:56

RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

vr feb 13, 2009 20:11

Sommige van jullie hebben in ieder geval nog een brief gekregen. Vorig jaar heb ik via de (streek) krant moeten vernemen dat mijn dealer er mee stopte, althans voor Fiat en Lancia. Over Alfa geen woord. Later bleek dat van de 4 vestigingen er maar 2 over bleven. Geen brief, niets....... Alleen de Fiat en Lancia klanten zijn in kennis gesteld. Het dealerschap bleek later over gegaan te zijn naar een Opel dealer vlak in de buurt. Fiat is overgegaan naar een grote dealer ook vlakbij. Daar heb ik overigens een andere auto gekocht (Nissan)waar de oude receptie medewerker ook nu werkte. Daar nog even deze klantonvriendelijke bediening aangekaart. Hij begreep het echter ook niet. Uiteindelijk heb ik nog een brief gekregen van de Opel dealer ten tijde van de APK keuring, waaruit bleek dat ik daar terecht kon voor onderhoud etc. Erg jammer en dit soort acties doet het merk niet goed.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

vr feb 13, 2009 22:30

Er zijn wel meer service dealers die nieuwe alfa's verkopen, alleen dan niet meer rechtstreeks via Kroymans
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

za feb 14, 2009 11:23

Service garages sluiten meestal een deal met een dealer over korting bij het afnemen van nieuwe auto's.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

za feb 14, 2009 13:33

Ik ga een paar knuppels in het hoenderhok gooien.

Ik heb dit ook ook al eerder aangekaart, we zitten hier allemaal lekker achter ons pc'tje een beetje te stoken, kolen op het vuur te gooien terwijl er naast een een biertje staat waar we rustig aan nippen terwijl we bedenken hoe we het vuur nog wat verder kunnen opstoken.

Mensen smullen ervan als iets verkeerd gaat, alle mogelijke irritaties die je gehad hebt ga je dan ineens in verband trekken met alle negatieve berichten, je gaat er in geloven en ach ja, spui dan ook maar eens even je gal hierover. Mensen vinden het heerlijk om mee te (kunnen) praten ergens over, en als dat gaat over aangedaan onrecht, tja waarom niet. Waarom denk je dat men ineens zo reageert naar een Kassa uitzending, daarvoor deden ze dat niet, tot ze zagen dat er mensen waren die dat wel doen. Ik denk dat alles wat zich nu in media voordoet hier een prachtig voorbeeld in is, als ik hier op zaterdagochtend de NRC open sla en eens ga kijken bij het stukje economie, mensen hier weg, mensen daar weg, bedrijf failliet, GM dit, Ford dat blabla.

Alles valt te verklaren, en alles blijkt uiteindelijk ook in relatieven te brengen. Wij zien hier alleen één kant van het verhaal, we voelen ons allen 'gekwetst' dat 'ons mooie merk' kapot wordt gemaakt.

De klant is de koning is 1, reëel blijven als klant is 2! Soms kan je niet als koning behandeld worden, soms wordt het je als bedrijf zo moeilijk gemaakt door de klant om nog normaal te functioneren. Één zeurende klant resulteert in een halve dag werk wat daarmee de overige klanten benadeeld.

Klein voorbeeld uit de praktijk: Een klant van mij had een lekke band, op zaterdag, een hele grote 305/30/19 band, en nee die hadden we niet op voorraad. Banden zijn bijna 1200e per stuk. Je bent gek als je hiermee je vlottende activa op je balans gaat boosten. De man ging compleet uit zijn dak (had overigens nog 4 andere auto's) en vond dit onacceptabel. Uiteindelijk had de man zelf met 'een vriendje' gebeld bij Pirelli en die vertelde dat deze banden niet in NL op voorraad zijn. Nog steeds vond hij het onacceptabel. Ik heb met heel veel moeite zo'n band kunnen vinden in Duitsland, de dag erna in huis, maar de scheld kannonade bleef aanhouden. Achteraf had ik 3 boze klanten dat ik niet terug had gebeld omdat ik met die klote band bezig was geweest. Soms moet je een keuze maken, je bedrijfsvoering en liquide positie of die ene (paar) klant(en). Het verliezen van klanten is daar een normaal proces in, ieder ander bedrijf zal het dan ook automatisch goed doen bij die klant die bij jou is weggegaan.

Ik probeer als klant altijd uit oogpunt van de verkopende partij te kijken, ik begrijp hun situatie, pas als ik het gevoel heb dat ik echt onrecht wordt aangedaan ga ik er tegenin. Ik kan je zeggen, dit bespaart je zelf een hoop stress, is er dan echt wat aan de hand, zal het bedrijf veel eerder voor je willen schakelen immers ben je die fijne eerlijke klant.

De nieuw verkopen van Alfa Romeo NL bestaat geloof ik 70% uit zakelijk, dit zijn mensen die het niks kan schelen waar ze hun auto brengen, als je ze maar snel geholpen worden en zo kort mogelijk bij die garage hoeven te zijn. Die mensen vinden het heerlijk om een brief te krijgen waar ze heen kunnen als hun dealer failliet is gegaan. Hoeven ze niet op internet te gaan zoeken en moeite te doen. En als er dan ook nog eens een dealer moeite doet om jou als klant binnen te halen dan zal dat vast een professionele dealer zijn. Laat ik hier maar heen gaan.

Op het moment dat je zelf als consument de dealer passeert door naar de importeur te bellen is je dealer dus in gebreken gebleven, je dealer voert de richtlijnen van de importeur, je zou bij de importeur niet een ander verhaal te horen moeten krijgen. Als een deel backorder staat kan het zijn dat zo'n deel gewoon niet voorhanden is, je kan toch niet verwachten dat de importeur bijvoorbeeld zelf dat deel gaat kleien?

En op het moment dat je een importeur gaat bellen en op dezelfde manier reageert als hier op het forum (er worden niet voor niks scheldpartijen verwijderd door de moderator) kan ik me voorstellen dat degene die je aan de lijn krijgt hier niet van gediend is.

Over alle verhalen hier op het forum zie je maar misschien 10% van het totale verhaal, ik vind dan ook dat alle mensen die hier nu lezen zonder zelf een nadelige ervaring te hebben absoluut niet het recht hebben om te zeggen dat er door één enkele partij 'ons mooie merk' verwoest wordt. Opmerkingen van 'mes in je rug' vind ik persoonlijk dan ook een aanstootgevende en laffe manier van het uiten van je frustaties(?).

We zijn allemaal even schijnheilig, we stappen allemaal naar de specialist (ik geen uitzondering) omdat we daar nog lekker kunnen lullen over de Alfa's van vroeger, de specialist heeft wel tijd voor je en helpt je altijd goed. Klopt, maar als consument zijnde accepteer je het van de specialist dat je auto later klaar is of dat het bedrag uiteindelijk wat hoger uitvalt, hij heeft er zoveel verstand van, dat zal wel kloppen. En hij heeft het toch ook zo druk! Als een dealer dit zou proberen is men gelijk gepikeerd.

Face it, wij als liefhebbers hier, die kleine 5% van het wagenpark (of wat het ook is) zijn gewoon niet de doelgroep, als bedrijf moet je overleven zeker in deze zware periode, heb daar begrip voor. Hoevaak krijg je nou een duimpje van iemand in een 159 of 147 terwijl je in je klassieke Sprint over de snelweg verplaatst? Net zo vaak als van iemand in een Opel of BMW.

Heel eerlijk gezegd, Moderators, of wijzig de titel van dit topic, maak één centraal Dealersupport topic en plaats daar deze discussie of verwijder het topic in zijn geheel. Ik denk dat niemand wijzer wordt van dit soort topics, ik kan er in ieder geval geen enkele vorm van advies of wijze raad uit opnemen. Of moet ik de statements accepteren, de importeur is slecht, ons merk wordt verziekt, het dealer netwerk is gesloopt, en er zijn geen echte liefhebber dealers meer en ga zo maar door? Nou bekijk het maar, ik ga lekker in het zonnetje buiten mijn 33'je eens even wassen, en als ik tijd heb zet ik hem eens goed in poets zodat hij de komende resterende wintermaanden er mooi uitziet. Stressen doe ik op mijn werk als dat nodig is, hier op het forum kom ik voor mijn ontspanning!

Alles hier in dit topic is te zwart wit om een oordeel te vellen, doe dit dan ook niet, ga met je beklag naar de dealer, importeur, bisschop of wat mij betreft Koos Spee. Die kunnen het evt oplossen (maar je frustaties ben je kwijt), wij hier niet!

Dat jullie net zoals ik nog maar net zoveel plezier kunnen beleven aan het merk, de Alfaclub met haar evenementen, en het zo nu en dan eens bekijken van een nieuw uitgekomen Alfa die toch altijd op een bepaalde wijze dat typische Alfa DNA in zich heeft!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

za feb 14, 2009 16:19

Bravo!
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

za feb 14, 2009 17:05

+1, mooi verwoord!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

za feb 14, 2009 17:31

Heel eerlijk gezegd, Moderators, of wijzig de titel van dit topic, maak één centraal Dealersupport topic en plaats daar deze discussie of verwijder het topic in zijn geheel.
Eerste zin van de Algemene voorwaarden:
Het forum van de SCARB is een uitwisselingsplek voor meningen, ervaringen en informatie over Alfa Romeo (in de ruime zin van het woord).
Wij kunnen als moderators niet van elk topic gaan bepalen of er een algemene (on)waarheid in schuilt en op grond daarvan het topic verwijderen of aanpassen.

Als iemand een bepaalde mening is toegedaan mag hij/zij die (binnen de voorwaarden) hier ventileren. Iemand die een tegenovergestelde mening is toegedaan kan dat ook. Zo lang je elkaar respecteert geeft dat ruimte voor een gezonde discussie, daar is dit forum ook voor.

Jij laat nu een tegengeluid horen, en er is onmiddellijk bijval. Mooi toch?

En dan mijn persoonlijke mening over jouw reactie: ben het grotendeels met je eens, het negatieve wordt eerder benoemd dan het positieve, wat dat betreft heeft het forum (vrijwel élk forum) soms meer weg van een klaagmuur. Dat neemt niet weg dat ik de 'brief' waarover dit topic is gestart vind getuigen van een bijzonder harde, zelfs onsympathieke, manier van zakendoen.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

za feb 14, 2009 18:06

Dat neemt niet weg dat ik de 'brief' waarover dit topic is gestart vind getuigen van een bijzonder harde, zelfs onsympathieke, manier van zakendoen.
Kijk er eens anders naar, importeur heeft de plicht zijn klanten alternatieven te melden, Sam van Lingen kan bijvoorbeeld moeilijk haar klanten van vestiging Haarlem naar Houten laten komen. Sam van Lingen moest haar klanten natuurlijk wel informeren, en Stemerdink zag ineens markt ontstaan. En adressen kan je gewoon kopen, bij diverse onafhankelijke partijen. Gezonde bedrijfsvoering, messen in ruggen vind ik echt overtrokken, vandaar in ieder geval mijn verzoek om de titel te veranderen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

za feb 14, 2009 22:08

Dat neemt niet weg dat ik de 'brief' waarover dit topic is gestart vind getuigen van een bijzonder harde, zelfs onsympathieke, manier van zakendoen.
Kijk er eens anders naar, importeur heeft de plicht zijn klanten alternatieven te melden, Sam van Lingen kan bijvoorbeeld moeilijk haar klanten van vestiging Haarlem naar Houten laten komen.
De topicstarter woont in Houten! Sam van Lingen in Houten is de enige vestiging die na het faillissement van de rest blijft bestaan. Daar kan deze klant dus gewoon klant blijven als hij dat wil (en blijkbaar wil hij dat) om zijn onderhoud te laten uitvoeren. Dan komt het toch heel raar over als je van de importeur een mailing ontvangt met letterlijke tekst dat je bij SvL in Houten vooralsnog terecht kunt (dat betekent: "zo lang als het nog duurt") maar dat er ook alternatieven zijn !?
Zelf heb ik die bewuste brief ook op de deurmat ontvangen. Ik ben geen klant (meer) bij SvL maar was toch zeer verbaasd hierover :shock:. Dit vond ik echt een staaltje klantcommunicatie van de importeur zoals het NIET hoort.
Trouwens klantcommunicatie... ? Van de importeur...?? Dat is iets nieuws! Ik rijd al 18 jaar Alfa Romeo zowel modern dagelijks als klassiek hobby. Momenteel 6 stuks in bezit waarvan 3 rijdend, zo'n 30.000 km/jr. En gedurende 5 jaren ook nog eens lease-Alfa's erbij gehad met 45.000 km/jr daar bovenop. Maar ondanks de continue klandizie kan ik me niet herinneren dat ik van deze importeur ooit enig bericht ontvangen heb. (APK-herinneringen krijg ik van dealers, niet van de importeur). Waarom dan nu opeens wel, en op deze manier?
Maxtor, jij schrijft: "importeur heeft de plicht zijn klanten alternatieven te melden". Natuurlijk moet de importeur alle dealer- en serviceadressen publiceren. Maar een importeur die nooit rechtstreeks naar klanten communiceert, die hoort toch niet plotsklaps actief klanten van de ene dealer naar een andere weg te lokken? Tenminste, dat is mijn bescheiden mening. Maar zo kwam die brief door de zeer ongelukkige woordkeuze wel over. De term "mes in de rug" is zwaar. Maar als deze brief bij de klanten al zo raar aankomt, kun je dan nagaan hoe het bij de betrokken dealer voelt?

Trouwens de reistijd van Haarlem naar Houten is maar 10 minuutjes meer dan van Houten naar Veenendaal dus dat valt best mee.
.

Alfa 1.5

RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

za feb 14, 2009 23:01

Tonio

18 jaar? deze importeur heeft Alfa niet zolang jij al erin rijdt.
Van de vorige Fiat Nederland ontving ik nog wel eens onregelmatig dat blad Quadrofoglio.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

zo feb 15, 2009 00:40

Het probleem zal ongetwijfeld zijn geweest dat de importeur wel over de adressen van SvL klanten beschikte, maar niet gespecificeerd naar filiaal. Ik vind dan ook op zich dat de brief wel zin heeft. De manier waarop hij is opgesteld vind ik alleen nogal dubieus, vooral dan het "vooralsnog". Zo geven ze SvL geen eerlijke kans.

Wat de titel van het topic betreft: sorry hoor, maar dat heet nou vrijheid van menigsuiting.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Brief vd Importeur - hoezo mes in je rug!???

zo feb 15, 2009 07:17

De Importeur geeft niet veel om zijn trouwe dealers, als ze denken dat een andere speler meer auto's kan afzetten in een bepaald rayon, laten ze die oude dealer net zo makkelijk vallen.
Voor een aantal is dat al fataal gebleken
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”