Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

vr feb 13, 2009 08:33

Hoi Whizzman
Thanks voor het meedenken
Tevens geeft het LPG inlees programma geen lamda fout en kan je daar door middel van een ledbalk het goed verloop/regelen perfect volgen
Dit is inderdaad niet helemaal correct.. Dat van dat het programma geen lambda fout geeft. Dat is eigenlijk een conclusie die ik zelf trek, je kan dat inderdaad nergens expliciet aflezen.:?
Ik trok die conclusie door dat je in dat bewust programma die led balk duidelijk ziet over en weer lopen, die ledbalk verloopt van poor naar rich. Bij de vervangen lambda sonde gebeurde er amper iets. Vandaar mijn conclusie
ik zou eerder verwachten dat het verwarmingsdeel van je lambdasonde niet goed werkt of dat er vuil op de sensor zit waardoor deze te traag reageert.
Met de bedrading is bij nazicht niets mis mee, kan je dat ding op een veilige kuisen? Of is het zoals bij een LMM meer schade aanrichten dan wat anders
Bijkomend vraagje, hoe lees je met Sander zijn interface nu real time waarden uit?

Groeten
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

vr feb 13, 2009 09:32

Hoi Whizzman
Thanks voor het meedenken
Tevens geeft het LPG inlees programma geen lamda fout en kan je daar door middel van een ledbalk het goed verloop/regelen perfect volgen
Dit is inderdaad niet helemaal correct.. Dat van dat het programma geen lambda fout geeft. Dat is eigenlijk een conclusie die ik zelf trek, je kan dat inderdaad nergens expliciet aflezen.:?
Ik trok die conclusie door dat je in dat bewust programma die led balk duidelijk ziet over en weer lopen, die ledbalk verloopt van poor naar rich. Bij de vervangen lambda sonde gebeurde er amper iets. Vandaar mijn conclusie
ik zou eerder verwachten dat het verwarmingsdeel van je lambdasonde niet goed werkt of dat er vuil op de sensor zit waardoor deze te traag reageert.
Met de bedrading is bij nazicht niets mis mee, kan je dat ding op een veilige kuisen? Of is het zoals bij een LMM meer schade aanrichten dan wat anders
Bijkomend vraagje, hoe lees je met Sander zijn interface nu real time waarden uit?

Groeten
Je hebt kennelijk eerder een lambdasonde vervangen die geen goed signaal meer gaf? Met de nieuwe zag je op de ledbalk (ik neem aan van de LPi uitleesapparatuur?) wel duidelijk een signaal? Dit was dan een jaar geleden?

Schoonmaken is extreem lastig, het kan koolaanslag zijn, dit zou "vanzelf" weg moeten branden. Als er iets als siliconenspray of een andere vervuiling in of op is gekomen is het niet op te lossen. In principe zit er binnenin de sensorbehuizing een heel fijn stukje materiaal wat onder meer uit platina bestaat, dat is niet echt met de hand of met alcohol of zo schoon te maken.

Ik bedenk me dat het ook nog mogelijk is dat je bijvoorbeeld een lekkende gas-injector hebt. De ECU test de werking van de lambdasonde door het mengsel expres te verarmen en te kijken of de uitleeswaarde van de sonde daar juist op reageert. Als je op dat moment extra LPG aan het lekken bent zal je mengsel nog steeds rijker zijn dan de ECU verwacht, met als resultaat een foutcode.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

vr feb 13, 2009 09:42

@ Whizzman
Je hebt kennelijk eerder een lambdasonde vervangen die geen goed signaal meer gaf? Met de nieuwe zag je op de ledbalk (ik neem aan van de LPi uitleesapparatuur?) wel duidelijk een signaal? Dit was dan een jaar geleden?
Lambda is een jaar geleden vervangen maar laatste LPI /Lambda uitlezing is van 2 weken geleden.
Zou de Lpi uitlezing dan de eventuele lekkende LPG injector niet moeten aangegeven hebben?
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

vr feb 13, 2009 12:24

@ Whizzman
Je hebt kennelijk eerder een lambdasonde vervangen die geen goed signaal meer gaf? Met de nieuwe zag je op de ledbalk (ik neem aan van de LPi uitleesapparatuur?) wel duidelijk een signaal? Dit was dan een jaar geleden?
Lambda is een jaar geleden vervangen maar laatste LPI /Lambda uitlezing is van 2 weken geleden.
Zou de Lpi uitlezing dan de eventuele lekkende LPG injector niet moeten aangegeven hebben?
Nee, helaas, de LPi-computer kan een lekkage niet detecteren. De diagnose van een lekkende injector wordt gedaan door de injector van het inlaatspruitstuk los te maken, aan de drukleidingen te laten zitten en vervolgens te kijken of een injector die niet aangestuurd wordt wel gas afgeeft als de leidingen onder druk staan. Je kan dit zelf doen door de injector in bijvoorbeeld een jampotje met water onder te dompelen en te kijken of er belletjes uit komen. Andretti Molleti weet precies hoe de dealer dit doet en meet of de lekkage binnen de grenzen ligt die door Vialle acceptabel gevonden worden.

Gebruikersavatar
paulson
Junior Member
Junior Member
Berichten: 97
Lid geworden op: za mar 26, 2005 19:45
Locatie: 's-Gravenzande

RE: Diagnose software

zo feb 22, 2009 14:27

Gister de thermostaat van onze 156 1.8ts uit 2005 vervangen.

De themeratuur van de motor is nu weer perfect, alleen om de thermostaat te kunnen vervangen heb ik de aanzuigbuis verwijderd met daarin de lmm.

Nadat ik alles weer terug gemonteerd heb, krijg ik constant de volgende melding:

Afbeelding

Wat betekend deze code nu? is de lmm kapot? als de motor stationair loopt schomeld het toerental, wat zich naar mate de tijd verstrijkt verdwijnt en dan loopt hij weer normaal stationair. Als dan de code wordt verwijderd komt hij weer onmiddelijk terug. Tevens als er tijdens het rijden de code wordt verwijderd komt deze onmiddelijk weer terug.
Alfa mogen kraken, piepen en kapot gaan, ze hoeven alleen mooi en snel te gaan

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

zo feb 22, 2009 16:30

Gister de thermostaat van onze 156 1.8ts uit 2005 vervangen.

De themeratuur van de motor is nu weer perfect, alleen om de thermostaat te kunnen vervangen heb ik de aanzuigbuis verwijderd met daarin de lmm.

Nadat ik alles weer terug gemonteerd heb, krijg ik constant de volgende melding:

Afbeelding

Wat betekend deze code nu? is de lmm kapot? als de motor stationair loopt schomeld het toerental, wat zich naar mate de tijd verstrijkt verdwijnt en dan loopt hij weer normaal stationair. Als dan de code wordt verwijderd komt hij weer onmiddelijk terug. Tevens als er tijdens het rijden de code wordt verwijderd komt deze onmiddelijk weer terug.
Hij vindt dat er een uitleeswaarde totaal te dicht bij 0V ligt. Dat kan je MAF zijn, maar ook een slechte stekkerverbinding of een kabelbreukje. Ik zou eens goed controleren of die stekker er wel netjes op zit en of er geen corrosie op de contacten zit. Het zou in theorie ook nog kunnen dat je ergens valse lucht pakt, controleer dat vooral ook even. Je hebt de boel losgehad, het kan maar zo dat er ergens een kiertje zit of een slang niet helemaal recht aangesloten is of zo.

Gebruikersavatar
paulson
Junior Member
Junior Member
Berichten: 97
Lid geworden op: za mar 26, 2005 19:45
Locatie: 's-Gravenzande

RE: Diagnose software

zo mar 01, 2009 16:16

Het is allemaal opgelost jongens, het was eigenlijk heel simpel:

de stekker zat er verkeerd om op. Ik vindt het trouwens wel achterlijk dat dat uberhaupt kan. Maar het maakt niet uit, hij rijd nu weer als vanouds
Alfa mogen kraken, piepen en kapot gaan, ze hoeven alleen mooi en snel te gaan

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

zo mar 01, 2009 18:36

Hoe staat het met de software voor een 2.10.4 ???
Heb namelijk een kabel van een 145 club-lid overgenomen en hiermee aan de gang gegaan. Ik kan de ECU uitlezen en had een foutmelding. Die heb ik gereset maar nu kan ik zo gauw niet meer vinden wat voor fout het was... Het zou mooi zijn al zou er wat realtime uitgelezen kunnen worden. Alfadiag heeft sind een maand wel de 2.10.4 in hun programma maar met de demo versie kan je hier bijna niets mee...

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Diagnose software

zo mar 01, 2009 20:25

Hoe staat het met de software voor een 2.10.4 ???
Heb namelijk een kabel van een 145 club-lid overgenomen en hiermee aan de gang gegaan. Ik kan de ECU uitlezen en had een foutmelding. Die heb ik gereset maar nu kan ik zo gauw niet meer vinden wat voor fout het was... Het zou mooi zijn al zou er wat realtime uitgelezen kunnen worden. Alfadiag heeft sind een maand wel de 2.10.4 in hun programma maar met de demo versie kan je hier bijna niets mee...
Realtime uitlezen is mij nog niet gelukt, mijn laptop loopt dan vast. Ik zoek nog een 2e laptop voordat ik het weer probeer. Maar het lag waarschijnlijk aan de drivers die ik gebruikte.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

zo mar 01, 2009 23:32

Hoe staat het met de software voor een 2.10.4 ???
Heb namelijk een kabel van een 145 club-lid overgenomen en hiermee aan de gang gegaan. Ik kan de ECU uitlezen en had een foutmelding. Die heb ik gereset maar nu kan ik zo gauw niet meer vinden wat voor fout het was... Het zou mooi zijn al zou er wat realtime uitgelezen kunnen worden. Alfadiag heeft sind een maand wel de 2.10.4 in hun programma maar met de demo versie kan je hier bijna niets mee...
Hoi,

Voor de oudere ECUs met het kwp71 of kpw81 protocol, dus ook de motronic 2.10.x heb ik inmiddels een test versie van UnidiagKWP71. Hiermee kan ook realtime data gelezen worden en in een grafiek weergegeven worden. Deze UnidiagKWP71 software werkt echter alleen met mijn eigen interfaces. Als je een interface hebt die oorspronkelijk van mij afkomt stuur dan een mail of pb-tje. Met het oudere kwp71diag is het ook mogelijk om wat data uit te lezen maar veel beperkter.

Groeten, Sander.

Voor degenen die interesse hebben, ik heb nog steeds een aantal interfaces (aangepast om ook Airbag en ABS uit te lezen) en 3 polige - OBD verloopkabels te koop. Tijdelijk samen voor 50 euro.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

zo mar 01, 2009 23:43

Ik heb zo'n interface zoals op de yahoo-group staat. Zo'n blauw doorzichtig geval. Of ie via jou komt weet ik niet, ik heb hem ook van iemand anders overgenomen.
Staat die software ook op de group ? Ik heb vanmiddag daar de laatste software vanaf gehaald...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 07:51

Hoe staat het met de software voor een 2.10.4 ???
Heb namelijk een kabel van een 145 club-lid overgenomen en hiermee aan de gang gegaan. Ik kan de ECU uitlezen en had een foutmelding. Die heb ik gereset maar nu kan ik zo gauw niet meer vinden wat voor fout het was... Het zou mooi zijn al zou er wat realtime uitgelezen kunnen worden. Alfadiag heeft sind een maand wel de 2.10.4 in hun programma maar met de demo versie kan je hier bijna niets mee...
Die foutmelding komt vanzelf terug als ie serieus is. Heb je problemen/klachten dan? Waar zit die 2.10.4 in? Volgens mij zit in de 145 TS standaard een 2.10.3 namelijk. Of is die met het novitec kitjes verwisseld voor een .4?

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 08:46

Ik heb een 97er 145 dus 2.10.4... Heb verder geen problemen, maar ik vind het een leuke gadget en wie weet komt het in de toemkomst van pas. Het enige wat novitec aanpast is de software op de ECU, verder niets...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 11:25

Ik heb een 97er 145 dus 2.10.4... Heb verder geen problemen, maar ik vind het een leuke gadget en wie weet komt het in de toemkomst van pas. Het enige wat novitec aanpast is de software op de ECU, verder niets...
Ah ja, er zit inderdaad in de 1.4, 1.6 en 1.8 wel een 2.10.4. In de 2.0 zit namelijk een 2.10.3, ook in de latere modellen, vandaar. Het is zeker een leuke gadget en erg nuttig als je vage problemen wilt oplossen.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 12:54

Het 2.10.3 MM is alleen gebruikt in de eerste types QV/Ti, vanaf 96 (toen de boxer vervangen werd door de TS) is het allemaal 2.10.4 geworden. Vanaf 98 is het allemaal 1.5.5....

Terug naar “Projecten”