Eric
Advanced Member
Advanced Member

Toyo versleten, of nog bruikbaar ?

zo mar 01, 2009 22:07

Ik heb van Lars een setje Toyo's gekregen die ik wil gebruiken om mee te gaan vrij rijden, maar eentje is een behoorlijk eind heen. Zie foto's.
Kan ik met deze nog gaan rijden (op droge baan) of is dat onverstandig? En aan welke kant kan ik 'm dan het beste zetten? LA of RA? Gesleten deel is de Linkerkant van het loopvlak

Afbeelding
Afbeelding
SCARB 00694

toyo 888
Full Member
Full Member

Re: Toyo versleten, of nog bruikbaar ?

ma mar 02, 2009 00:35

Ik heb van Lars een setje Toyo's gekregen die ik wil gebruiken om mee te gaan vrij rijden, maar eentje is een behoorlijk eind heen. Zie foto's.
Kan ik met deze nog gaan rijden (op droge baan) of is dat onverstandig? En aan welke kant kan ik 'm dan het beste zetten? LA of RA? Gesleten deel is de Linkerkant van het loopvlak

Afbeelding
Afbeelding
die met het versleten deel kan je afvoeren, die heeft minimaal 3 uur gehad of iemand is vergeten zijn auto uit te lijnen

Bartman
Guru
Guru

RE: Toyo versleten, of nog bruikbaar ?

di mar 03, 2009 22:49

Camber op de voorwielen heet dat
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Andretti Molletti

Re: RE: Toyo versleten, of nog bruikbaar ?

di mar 03, 2009 23:49

enkelvoud??

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 04, 2009 09:41

Is toch een 75 die auto van Lars?
Dan is het de band linksvoor geweest.
Standaardkwaal bij standaard wielophanging van een 75.
Gebeurt zelfs bij 3,5 graad camber als je hard rijdt (rollcenter te laag, bandwang te zacht).
Zou eventueel nog wel een tijdje op rechtsachter mee kunnen volgens mij.
Alfa romeo: The art of the machine!

Bartman
Guru
Guru

wo mar 04, 2009 09:52

enkelvoud??
Aha, het was elke keer dezelfde band op de foto...

Toyo's kun je in principe oprijden tot op het canvas. Wat dit slijtagepatroon doet met je onbalans kan ik niet voorspellen. Je zou het achterop kunnen proberen zoals Marc zegt.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Eric
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 04, 2009 23:17

Beide foto's zijn inderdaad van dezelfde band, en hij komt inderdaad van de 75 van Lars.

Tja, ik twijfel nog steeds of ik hier nou nog mee moet gaan rijden, of dat ik toch maar 4 (of 2) nieuwe moet kopen.
Heb niet zo'n zin om op m'n eerste-de-beste vrijrijden debuut de baan af te zeilen omdat er een band nul grip heeft. Als dat dan toch mocht gebeuren, laat het dan maar m'n eigen schuld zijn en niet aan de banden liggen ... :wink:

Deze oude zijn 195/55 R15; ik zag dat 195/50 R15 een heel stuk goedkoper zijn.
Ik neem aan dat ik met die iets lagere 195/50 gewoon kan rijden, of veranderd daar het gedrag van de auto van?

Iemand toevallig nog een oude 195/55 R15 ter overname liggen ? Ik hou me aanbevolen.
SCARB 00694

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

do mar 05, 2009 17:54

als je m rechtsachter zet heeft ie op zandvoort weinig te leiden. En dan nog alleen met name op de buitenkant zal ie slijten (dus niet op het deel dat al versleten is).
Dus ik zou daar wel mee rijden. Na ieder half uur of zo even checken hoe t zich ontwikkelt.
Iets kleinere rolomtrek maakt niet veel uit (wel in de acceleratie) qua wegligging, zal iets directer sturen, want iets minder rol in de bandwang.
Alfa romeo: The art of the machine!

Andretti Molletti

do mar 05, 2009 18:40

is de achteras doorgezet? maw heeft i camber achter?

Eric
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 06, 2009 13:15

is de achteras doorgezet? maw heeft i camber achter?
Nee, is een standaard achteras, voor zover ik weet.

Inmiddels besloten twee verse 195/55 erbij te kopen, en van de gebruikte set de twee beste achter te gebruiken.

Dank voor de adviezen!
SCARB 00694

Andretti Molletti

vr mar 06, 2009 14:17

Indien niet doorgezet staat de achterband vlak op het asfalt.
Stel in het ultime geval dat je band dan alleen belast wordt op het stukje dat nog profiel heeft... dan heb je maar 50% vd grip..
stel dan dat band volledige het asfalt raakt... dan slijt door aandrijfkrachten (RWD) en twee toch wel erg scherpe bochtjes naar links waar altijd wat drift in zit, de re achterband toch wel redelijk snel...
Wat zo grappig is, is dat in het ene topic geroepen wordt dat de semislicks zo onwijs goedkooop zijn, en in het andere topic mensen geadviseerd wordt tot op de staaldraden door te rijden...
Laten we wle zijn, zo'n beslissing neem je zelf voor jou alleen, als iemand het niet zeker weet en hij vraagt advies, geeft aan wat minder circuit ervaring te hebben etc, dan adviseer je hem toch gewoon twee nwe of iig betere banden te nemen..

Of ben ik wéééér gek? :roll:

Laten we eens een ander argument gebruiken: Eric, ik vind je een toffe vent en gebruik dus goede banden, we willen niet dat je .. euuh in de banden verdwijnt!! :lol:

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

vr mar 06, 2009 19:00

Afvoeren , die zijn keihard... en heel veel onbalans..
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

GTIm
Full Member
Full Member

vr mar 06, 2009 21:04

Is niet enkel Camber maar ook de sporing waar je op moet letten. Daarnaast is het ook je rijgedrag. Je moet kunnen doseren en de auto laten rollen. Het lijkt bijna op slijtage van een voorwiel aangedreven auto! Veel too spoor op de voorkant geeft wel een goede reactie in de bocht maar er is een keerzij, slijtage op het rechte stuk, want de banden gaan vringen en dat kost ook weer snelheid! Daarnaast moet je je kont er wat meer ingooien zodar je auto eerder recht staat en dus snelheid kunt maken. Netjes rijden is niet altijd het beste. Maarwarom gebruik je deze relatief zware Toyo's die uiteindelijk minder grip hebben en gevoelsmatig wiebelig zijn? Ik moest in de TDC er ook mee rijden maar 10x liever slicks. Ook zijn de All Weathers erg zwaar en dat wil je ook niet op je wielen hebben. Het is niet makkelijk he ... Heb nog wel 12 x Toyo 888 All Weether 235x40x17 Inch voor je maar daar heb je denk ik niet veel aan. 4 x nieuw, 4x 3/4 en 4x 1/2 gesleten.

De All weather kun je trouwens wel goed als intermediate's gebruiken en eventueel de 1/2 sleuf doortrekken zodat je regenbanden hebt met meer dan gemmidedlde grip me 1/2 droog weer. :wink:
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

GTIm
Full Member
Full Member

vr mar 06, 2009 21:11

Las trouwens niet goed wat je vraag was. Achter slijt meestal bij de 75 aan de buitenkant meer dan de binnen kant, maar is ook weer afhankelijk van je onderstel. Let wel op de banden spanning [1.8 bar a 1.9 koud] want deze banden zijn niet goed versleten. [te veel aan de binnen kant, hou je niet tegen maar de verhouding is te erg]
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 06, 2009 22:09

gewoon omdraaien op de velg zodat het profiel aan de binnekant zit op je negatief camber afgestelde wagen lol
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Racen - Algemeen”