Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

ma mar 02, 2009 09:26

Zo, zijn we weer... EARL gaat voorlopig nog even de garagebox in en nog niet ter "keuring" voor een NL kenteken...

Hoewel die keuring nog maar een formaliteit is (waar zijn de tijden gebleven dat je je met knikkende knietjes meldde bij de slagers van de RDW die je vers verworven Bella-van-gevorderde-leeftijd bruut op de rek- en strekbank smeten alsvorens haar wegvaardig te verklaren...) moet ie daarna wel meteen voor de APK keuring en aangezien er toch nog wel een paar dingetjes aan gedaan moeten worden zou dat betekenen dat de eerste daad na het verwerven van het Deel I, II en overschrijvingsbewijs de gang naar het postkantoor zou zijn om hem te schorsen...

Zo lang dat kenteken er niet op zit, kunnen we hem op het gemakkie helemaal klaarstomen voor de APK dus een stukje uitlaat vervangen, de koppelingscylinders, het stuurhuis (lekt behoorlijk...), een andere rechterkoplamp en zo zullen we nog wel wat dingetjes tegenkomen...

We zijn er best wel blij mee... slaan ook niet aan het tjoenificeren... hij blijft gewoon op standaard hoogte... wel andere wielen maar dan van het soort dat door AR op de transaxles geleverd is... (we zouden niet willen dat ie op een race Cobra gaat lijken... :wink: ). Gewoon een mooie standaard TS die over 20 jaar kan meedoen aan The Preservation Class op Pebble Beach.... :lol:

CC had nog een tijdsoriginele Alpine radio met cassettespeler liggen... een TDM-7547R (hoe VERZIN je het?)... komt zelfs uit een van haar vorige 75's dus die gaat wel een plekje vinden in Earl... zeker icm de Zaterdag al "gescoorde" hoedenplank met originele speakerkapjes (met daar onder vrij forse speakers)....

Het moet me nog wel van het hart dat ik zwaar teleurgesteld ben door de remmen... De eerste keer dat ik in de 90 V6 van Ome Taas mocht sturen staat me nog vers in het geheugen hoewel dat ondertussen wel bijna 10 jaar geleden is... we waren een dagje naar de Nordschleife geweest en voor de terugweg droeg Ome Taas het stuur over aan Zaagmans... lekker de gang erin op de binnendoorweggetjes waar de Eifel zo rijk aan is... en met het groeien van het vertrouwen in de wegligging van de voor mij toen compleet nieuwe transaxle, nam ook de snelheid toe... totdat er ECHT hard geremd moest worden voor een haarspelbochtje... voor mijn gevoel deden de remmen niets... maar dan ook werkelijk helemaal niets.... Ik heb hem toen ook rechtuit een onverhard vluchtweggetje op gestuurd omdat ik domweg NIET het gevoel had dat ik genoeg snelheid kon kwijtraken voor die bocht...

Zaagmans reed destijd zakelijk een Audi 80 (de A4 was nog net niet uit...) met werkelijk fantastische remmen en prive in de Berlina 1750... ook al niet voorzien van kinderachtige remmetjes ondanks dat ze compleet standaard waren... ik was er iig aan gewend dat dat als je op het pedaal trapte... de auto ook daadwerkelijk vertraagde... en NIET dat je zo'n beetje je rechterbeen uit de kom moest trappen om vaag iets van vertraging waar te nemen.... Helaas heeft Earl hetzelfde remgedrag als destijds de 90... Ik kan er nog niet echt aan wennen en begrijp ook (nog?) niet echt waar het hem nou in zit... De vluchtige gesprekken met de diverse heren transaxle-guru's hebben me iig al wel duidelijk gemaakt dat er niet heel veel verbetering te verwachten valt....

Wel is het een grappige ervaring om na ongeveer 100 KM in EARL vervolgens in de 1974 Spider Alleggerita van CC te stappen en bij de minste of geringste aanraking van het rempedaal het gevoel te hebben dat je met je snuitje door de voorruit dreigt te vliegen....

@ Maarten: zou je toch moeten aanspreken zo'n pre-2e Serie... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

ma mar 02, 2009 10:29

Mooi verhaal, mooie 75 en mooie opstap naar diens mytische opvolger ... :)

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

ma mar 02, 2009 10:36

Mooi verhaal, mooie 75 en mooie opstap naar diens mytische opvolger ... :)
8C's zijn ons echt nog te duur hoor.... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

ma mar 02, 2009 17:43

@ Maarten: zou je toch moeten aanspreken zo'n pre-2e Serie... :wink:
Dat denk ik ook, te meer daar een 1e serie 75 2.0 TS mijn eerste auto was. Nostalgie.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

ma mar 02, 2009 20:51

Wat is dat nu, jij in een auto met plastic bumpers? Sinds wanneer zijn pasen en pinksteren op 1 dag?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

di mar 03, 2009 09:35

Leuk he? Hoe 1 auto, volledig zelfstandig, in staat is om onze gehele religieuze kalender door de war te gooien.... :lol: :lol: :lol:

Ik schreef het al elders... van je geloof vallen is OOK een religieuze ervaring.... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

di mar 03, 2009 19:43

mooie kleur :wink:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

wo mar 04, 2009 12:26

Dank! :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

wo mar 04, 2009 12:58

Vraag maar aan fRank hoe een 90 V6 kan remmen. Die mocht zondag ff proeven.

Je TS draagt een topkleur trouwens.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

ErwinV6

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

wo mar 04, 2009 13:32

Zaag leuke 75!
Wbt. de remmen als alles goed gangbaar is (de klauwen), de remolie is vers en je hebt goede blokken remt zon 75 prima!
Het probleem is gewoon dat veel mensen hun spullen niet voor elkaar hebben.
Misschien in het geval van je bijna crash met de 90 waren je blokken naar de haaien door het veelvuldig hard remmen op de
Nordschleife?
Overigens zijn veel circuits veel zwaarder voor de remmen als daar!
Ik kon tijdens mijn racecursus(met een 75ts) bijna iedereen hebben als het op remmen aan kwam, wel was de auto gestript en had ik Pagid blauw eronder, dus niet helemaal eerlijk.
Ook Jeroen Bleekemolen en Allard Kalff (deden voor de lol mee) met hun 325i tjes konden niet later remmen dus met remmen hoeft nix mis te zijn :wink:

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

wo mar 04, 2009 14:16

Vraag maar aan fRank hoe een 90 V6 kan remmen. Die mocht zondag ff proeven.

Je TS draagt een topkleur trouwens.
:lol: Aaah joh das gewoon omdat je je wieluitlijning niet voor elkaar hebt... :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

wo mar 04, 2009 14:19

Wbt. de remmen als alles goed gangbaar is (de klauwen), de remolie is vers en je hebt goede blokken remt zo'n 75 prima!
Uit ervaring kan ik dat volledig beamen!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

wo mar 04, 2009 14:45

Hmz....

Ik weet dat Ome Taas er totaal geen problemen mee heeft...

Kan dus heel goed (zeer waarschijnlijk zelfs...) aan mij of mijn indruk liggen....

Ik heb er domweg bar weinig vertrouwen in... het voelt als remmen op afstand.... het reageert vertraagd... je moet HARD en diep trappen en dan werkt het uiteindelijk wel... maar toch... zeker in vergelijk met de 105jes die toch een generatie ouder zijn maar in mijn ogen vele malen beter en directer remmen....

Ik zag al Pagid blauw voorbij komen... is dat geschikt voor straatgebruik?

Andere modificaties? Brengen RVS slangen iets?

Heb geen idee wat er nu allemaal op zit qua blokken, slangen en in welke staat... Moet allemaal nog los en bekeken worden....

Heb ook al "enge dingen" gezien als het kontje helemaal in de lucht moeten gooien om achter te ontluchten... why?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

wo mar 04, 2009 14:57

ik zou zeggen (maar goed, wie ben ik nu helemaal..)
RVS ommantelde slangen, pagid blauw werkt heel goed ook op straat vind ik, maar daar moet je wel het geld voor over hebben, andere blokken bv Ferodo kunnen ook heel goed, zorgen dat d eklauwen goed gangbaar zijn, dot 5.1 vind ik erg fijn, en verwaarloos de hoofdremcylinder niet, zeker na lang staan of erg onregelmatig gebruik willen die nogwel eens de geest geven zodra de auto intensiever gebrukkt gaat worden. En koelslangen controleren/vervangen bij twijfel.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Breuken... Alfa drie kwart honderd TS

wo mar 04, 2009 15:28

wie ben ik nu helemaal
Hopelijk meer dan de som der delen... :wink:

5.1 is toch siliconen of ben ik nu in de war?

Heb even snel gegoogled en Pagid blauw is idd stevig aan de prijs... is de investering wel waard?

Werkt ook wel goed met standaard schijven? Heb geen idee hoe deze zijn maar indien acceptabel, laat ik ze liever zitten...

Als ik het goed begrepen heb heeft de wagen inderdaad een tijd stilgestaan dus de remolie gaat er sowieso uit... zal dan meteen de HRC bekijken...

De koppeling slipt ook en daarbij heb ik het gevoel dat het ook aan de cylinders / slang ligt... pedaal komt niet helemaal terug... maar als je die met de voet terughaalt... slipt ie nog steeds... heb het idee dat de slang misschien gezwollen is en de druk niet terug laat stromen. Hij ontkoppelt wel goed (dus druk opbouwen). Heb al een nieuwe slang en hulpcylinder liggen. Hoofdcylinder was bij SvL niet meer leverbaar maar intussen een nieuwe gevonden bij Prins. Kan ook zo maar een versleten plaat zijn maar dat verklaart m.i. niet dat het pedaal niet terug komt en als de HRC zo gevoelig is voor stilstaan... dan misschien de HKC ook wel?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Het Forum Café”