Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 13:42

Hoe staat het met de software voor een 2.10.4 ???
Heb namelijk een kabel van een 145 club-lid overgenomen en hiermee aan de gang gegaan. Ik kan de ECU uitlezen en had een foutmelding. Die heb ik gereset maar nu kan ik zo gauw niet meer vinden wat voor fout het was... Het zou mooi zijn al zou er wat realtime uitgelezen kunnen worden. Alfadiag heeft sind een maand wel de 2.10.4 in hun programma maar met de demo versie kan je hier bijna niets mee...
Hoi,

Voor de oudere ECUs met het kwp71 of kpw81 protocol, dus ook de motronic 2.10.x heb ik inmiddels een test versie van UnidiagKWP71. Hiermee kan ook realtime data gelezen worden en in een grafiek weergegeven worden. Deze UnidiagKWP71 software werkt echter alleen met mijn eigen interfaces. Als je een interface hebt die oorspronkelijk van mij afkomt stuur dan een mail of pb-tje. Met het oudere kwp71diag is het ook mogelijk om wat data uit te lezen maar veel beperkter.

Groeten, Sander.

Voor degenen die interesse hebben, ik heb nog steeds een aantal interfaces (aangepast om ook Airbag en ABS uit te lezen) en 3 polige - OBD verloopkabels te koop. Tijdelijk samen voor 50 euro.
Hoe kan ik zien of die van jou af kwam? Heb em via iemand anders gekocht. Heb jij overigens de juiste drivers? Want met de drivers die ik heb, loopt de boel vast.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 18:26

Ziet de kabel er het zelfde uit als op de yahoo-group ?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 20:11

Het 2.10.3 MM is alleen gebruikt in de eerste types QV/Ti, vanaf 96 (toen de boxer vervangen werd door de TS) is het allemaal 2.10.4 geworden. Vanaf 98 is het allemaal 1.5.5....
Op papier zou je zeggen van wel, maar het zal je verbazen wat ze in 1998 allemaal in die auto's hebben gestopt.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 20:55

Zo, ik zit nu in de wagen met de laptop op schoot (lang leve WIFI :lol: ) en het werkt ! Alleen ik vraag me af wat sommige termen betekenen.

Wat is precies het verschil tussen Read ACD Channel en Read RAM ???

Bij ADC Read vat ik de volgende niet :

T air sensor : Waarde is -272,9 deg/C. Nu heb ik op zitten letten bij natuurkunde op de Mavo en toen heb ik geleerd dat 273 onder nul (ook wel 0 kelvin genoemd) het absolute nulpunt is... Wat gaat er hier verkeerd ???

Twater sensor komt niet echt overeen met de meter op het dash...Op het dash heb ik nu 75 graden staan, de pc zegt 55 graden.

Wat is CO pot voltage ???

Wat is Internal Voltage en coding resistance voltage ???

Bij Read RAM :

Engine speed krijg ik geen uitlezing

Wat is Engine Load ? (luchtmassameter of gasklep positie sensor ???)

Wat is de offset integrator, Slope integrator, Lamda integrator correct., Lamda sensor integrator, Bits Port P1 en Bits Dig inputs ???

Wel tof dat het werkt ! Vind het alleen jammer dat je telkens op het knopje moet drukken om tot een waarde te komen, kan dat niet automatisch en dat dat dan in een logfile weg geschreven wordt ? Ik vind het een beetje linke soep om dit tijdens het rijden, volgas en met 220 pk onder de kraan te doen... :lol: Grafiekje zou helemaal tof zijn !

In ieder geval bedankt !!!

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 23:38

Hoi,

Voor de oudere ECUs met het kwp71 of kpw81 protocol, dus ook de motronic 2.10.x heb ik inmiddels een test versie van UnidiagKWP71. Hiermee kan ook realtime data gelezen worden en in een grafiek weergegeven worden. Deze UnidiagKWP71 software werkt echter alleen met mijn eigen interfaces. Als je een interface hebt die oorspronkelijk van mij afkomt stuur dan een mail of pb-tje. Met het oudere kwp71diag is het ook mogelijk om wat data uit te lezen maar veel beperkter.

Groeten, Sander.

Voor degenen die interesse hebben, ik heb nog steeds een aantal interfaces (aangepast om ook Airbag en ABS uit te lezen) en 3 polige - OBD verloopkabels te koop. Tijdelijk samen voor 50 euro.
Hoe kan ik zien of die van jou af kwam? Heb em via iemand anders gekocht. Heb jij overigens de juiste drivers? Want met de drivers die ik heb, loopt de boel vast.
De meeste van mijn kabels hebben een gat van ongeveer 6mm in de interface waarachter een kleine schakelaar zit om de diagnose aansluiting naar o.a. de Airbag en ABS aan en uit te schakelen. Alleen m'n eerste serie kabels had dit nog niet, maar zitten wel een aantal jumpers binnen in de interface om hetzelfde te doen. Dit zou ook te herkennen moeten zijn.

Voor de drivers van een USB interface (in iedergeval die van mij) kun je terecht bij http://www.ftdichip.com/. Hiervan zijn regelmatig updates te vinden.

Groeten, Sander.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

ma mar 02, 2009 23:46

> Wat is precies het verschil tussen Read ACD Channel en Read RAM ???

In het oude protocol zijn dit twee verschillende manier van uitlezen. Voor de gebruiker maakt dit verder niet zoveel uit. Wel is het zo dat veel waarden die met Read RAM uitgelezen worden pas werken als de motor loopt.

> Bij ADC Read vat ik de volgende niet :
>T air sensor : Waarde is -272,9 deg/C. Nu heb ik op zitten letten bij natuurkunde op de Mavo en toen heb ik geleerd dat 273 onder nul (ook wel 0 kelvin genoemd) het
> absolute nulpunt is... Wat gaat er hier verkeerd ???
> Twater sensor komt niet echt overeen met de meter op het dash...Op het dash heb ik nu 75 graden staan, de pc zegt 55 graden.
> Wat is CO pot voltage ???
> Wat is Internal Voltage en coding resistance voltage ???
> Bij Read RAM :
> Engine speed krijg ik geen uitlezing
> Wat is Engine Load ? (luchtmassameter of gasklep positie sensor ???)
> Wat is de offset integrator, Slope integrator, Lamda integrator correct., Lamda sensor integrator, Bits Port P1 en Bits Dig inputs ???

Voordat ik deze vragen beantwoord is het de vraag of je wel de juiste waarden bekijkt. Elk type ECU heeft z'n eigen .def file nodig (zeker bij het oudere kwp71 protocol).
Als je in de .def kijkt (is gewoon een tekst file) kun je misschien zien of deze voor de m2.10.x geschikt is.
Daarnaast is het zo dat afhankelijk van de software versie misschien niet alle berekeningen uit de .def file ondersteund worden.

> Wel tof dat het werkt ! Vind het alleen jammer dat je telkens op het knopje moet drukken om tot een waarde te komen, kan dat niet automatisch en dat dat dan in een logfile
> weg geschreven wordt ? Ik vind het een beetje linke soep om dit tijdens het rijden, volgas en met 220 pk onder de kraan te doen... :lol: Grafiekje zou helemaal tof zijn !

Met UnidiagKWP71 is dat wel mogelijk! Althans continue uitlezen en weergeven in een grafiek. Een log file uitschrijven zit er nog niet in.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

di mar 03, 2009 19:04

Waar vind ik dan de goede logfile en hoe kan ik dan continu waardes bekijken en in een grafiek ??? Ik heb zondag de laatste versie van kpw71 gedownload...

Edit : En in de logfile zie ik ml4.1 en 2.10.3 staan...

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

di mar 03, 2009 23:15

Waar vind ik dan de goede logfile en hoe kan ik dan continu waardes bekijken en in een grafiek ??? Ik heb zondag de laatste versie van kpw71 gedownload...

Edit : En in de logfile zie ik ml4.1 en 2.10.3 staan...
Een .def file voor de m2.10.x kan ik wel mailen (stuur maar pb of mailtje). Deze heb ik nog niet op internet staan, o.a. omdat dat nog beter getest moet worden.
Ook de UnidiagKWP71 software staat (nog) niet op internet. Aangezien deze momenteel alleen met m'n eigen interface werkt kan ik die ook wel mailen aan degenen die m'n interface hebben en dit willen proberen. In kwp71diag zit inderdaad geen grafiek en continue realtime data lezen.

In de standaard .def file bij kwp71diag staat inderdaad ook wel iets voor de m2.10.x, maar dit is uitgecommentarieerd met een % vooraan een regel. Als je deze % weghaalt en dan ook de regels voor de oudere ML4.1 verwijdert zou je alvast iets moeten kunnen uitlezen van de m2.10.x.

Groeten, Sander.

biCker

RE: Diagnose software

wo mar 04, 2009 10:17

Als ik het goed begrijp kan je alleen motormanagement uitlezen met unidiag?

Heb hier een Punto 2002 jtd van een klant met een electrisch servostuur dat het niet meer doet, die fout kan ik dus niet uitlezen met je software of ben ik mis?

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

wo mar 04, 2009 22:59

Hallo,
Als ik het goed begrijp kan je alleen motormanagement uitlezen met unidiag?
Heb hier een Punto 2002 jtd van een klant met een electrisch servostuur dat het niet meer doet, die fout kan ik dus niet uitlezen met je software of ben ik mis?
Er is meer mogelijk dan alleen het motormanagement. Het hangt van het gebruikte protocol af. Met de combinatie van UnidiagKWP2000 en KWP71diag (en eventueel UnidiagKWP71) is het mogelijk om het kwp2000, kwp71 en kwp81 protocol af te dekken. De motormanagement ECU maar ook de ABS en Airbag ECU maken hier bijna altijd gebruik van.
Voor zover ik weet maakt de elektronische stuurbekrachtigings ECU gebruik van het CAN protocol voor diagnose. Dat is dus (nog) niet mogelijk met mijn Software.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Diagnose software

za mar 14, 2009 12:53

Whizzman en ik zijn bezig met de 156 2.0 TS uit 98 met een M2.10.4 en geeft deze foutcodes:
DTC: 0x0A = 10
DTC: 0x2D = 45
DTC: 0x0C = 12
DTC: 0x04 = 4
DTC: 0x02 = 2
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

za mar 14, 2009 14:14

Whizzman en ik zijn bezig met de 156 2.0 TS uit 98 met een M2.10.4 en geeft deze foutcodes:
DTC: 0x0A = 10
DTC: 0x2D = 45
DTC: 0x0C = 12
DTC: 0x04 = 4
DTC: 0x02 = 2
Lambda, gasklep (klopt, stekker los gehad), stationairregelaar (ook stekker los gehad), watertemperatuur (hee, niet aangezeten), gasklepregelaar (losgehad) en een onbekende, 0x02. Deze auto had heel veel teveel olie er in, grote pluimen uit de uitlaat, bougies zwartgeblakerd. Er stond genoeg olie tegen de gasklep aan om een klein land een jaar lang van energie te voorzien. De klacht was dat ie niet startte, als ie wel startte was het belabberd en stationair was een ramp. We hebben de beste buurman verteld dat ie maar even bij de garage het overschot aan olie moest laten verwijderen. De watertemperatuur-sensor gaan we aanzien, als de melding terugkomt wordt de sensor wel vervangen. Ik verwacht dat als de olie op orde is, dat de lambda wel weer schoonbrand en geen foutcode meer levert.

Nu de vraag: wat is 0x02?

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Diagnose software

zo mar 15, 2009 14:28

Ik krijg net bij een 146 1.6 TS 16v voorzien van M1.5.5 de volgende foutcode, deze bleef na resetten.
P1643, Camshaft Control Relay Circuit
State, present and stored, not requested
Auto is net voorzien van nieuwe lambda, maar heeft wel last van een kapotte nokkenasversteller. Verder zijn er geen bekende problemen.

Voor het resetten waren er ook nog deze codes:
P0170, Fuel trim malfunction (bank 1)
state: S.C. to+Batt.V./Above top limit, intermittent, not requested

P0130,02 Sensor Circuit Malfunction (Bank I sensor 1)
State: Intermittent, Not Requested
Volgens mijn kennis hadden die laatste 2 te maken met een kapotte lambda. Ook na een ritje van 10min bleven de laatste 2 weg.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

zo mar 15, 2009 17:26

Ik krijg net bij een 146 1.6 TS 16v voorzien van M1.5.5 de volgende foutcode, deze bleef na resetten.
P1643, Camshaft Control Relay Circuit
State, present and stored, not requested
Auto is net voorzien van nieuwe lambda, maar heeft wel last van een kapotte nokkenasversteller. Verder zijn er geen bekende problemen.
De bekabeling tussen de ECU en het aanstuur-relais (of het relais zelf natuurlijk) lijken hier niet goed. Met een multimeter en een zeker weten goed relais is dat vrij snel uit te zoeken lijkt me? In theorie zou het ook nog de bekabeling tussen het relais en de solenoid zijn die het oliekanaal opent/sluit, maar volgens mij geeft dat een andere foutmelding.

TechnoStig

RE: Diagnose software

zo mar 15, 2009 22:03

Ondanks alle reactie en extra vragen en nog meer vragen en commentaar.....




SanderQV bedankt dat je deze uitleessoftware en apparatuur ontwikkelt voor ons hobbyisten!!!


:thumbs: :thumbs: =D> =D> :thumbs: :thumbs:

mag best wel eens gezegd worden :!:

Topgozer!

Terug naar “Projecten”