Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: TUNING 105

ma mei 09, 2005 22:06

Nee is geen 2.0 maar een 1.8 en het blok is rot rammelt blijkbaar aan alle kanten, en ik loop nog wel eens tegen een 2.0 aan maar het gaat er mij om dat de onsteking van een 2.0TS uit een 75 minder zou zijn dan die van de 155 met de 2 onstekingsmodules. ik heb nog wel een Lancia 2.0 16v liggen :lol: maar dat is vloeken
maar als ik er dan de 1.8kop uit de 155 er op :-k [-X
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

GiuliaFaggio

RE: TUNING 105

vr mei 13, 2005 14:00

Graag had ik jullie advies ivm de planning van mijn Giulia project.

Ik heb een te restaureren Giulia ( moet nog even wachten ivm Seven project), maar had graag al een planning uitgewerkt, zodat ik al wat kan uitkijken voor de benodigde onderdelen.

Mijn bedoeling is om een snelle straat Giulia te Bouwen, die er vrij standaard uitziet, allen verlaagd en andere velgen ( tz velgen vindt ik het einde)

MAW wat is volgens jullie de ideale Giulia ?
Hieronder een paar zaken die ik in overweging neem

Motor:

Krukas drijfstangen uitgewogen en gebalanceerd, evt drijfstangen gekogeld.

2.0:
Andere nokkenassen 130-140 pk ?
2.0 ts
Op injectie met chip 150+
1.8 turbo
evt met chip ( squadra to 200 pk )

Wat is volgens jullie het meest zinvolle om te doen ?
Op het eerste lijkt de Turbo het beste prijsverhouding/vermogen
Zat toch te denken aan + 150 pk
Wat vermogen is volgens jullie nog zinvol ?

Wat vermogen kan een standaard versnellingsbak verdragen ?

Achteras:

Welke verhoudingen zijn volgens jullie zinvol ?

Sper, zal wel het beste zijn met deze vermogen, is er een goede betaalbare sper te koop ?

Welke wijzigingen raden jullie aan betrefende de ophanging in het algemeen voor straatgebruik

Koni geel
Lichtjes verlagen
Rubbers vervangen door Powerflex bussen

Nog andere zinvolle niet exotiche oplossingen ?

Remmen:

TS pompen vooraan met originele schijven

Daar ik toch al wat handiger geworden ben met polyster overweeg ik ook nog een polyester moterkap en kofferdeksel

Graag jullie advies

Thanks

GiuliaFaggio

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

za mei 14, 2005 18:18

1. geen turbo in een giulia. It can be done, maar vereist wel heeeeel veel aanpassingen aan de auto. (en wordt dus kostbaar, hoewel het basisblok misschien inderdaad niet duur is). Er staat bij Mugello een squadra met turboblok te koop, maar die maakt op het circuit niets klaar. (de 33sw van Forza 33 is zeker net zo snel, zo niet sneller).)

Als je richt op 150 pk is een nord een hele goede keuze, heel eenvoudig en goedkoop naar 150 pk te brengen, met ietje erbij regio 170, en de volgende stap is een raceblok regio 185pk. Kan desnoods uitgesmeerd worden, dan moet je het draaiend gedeelte goed voorbereiden.

Een TS is een zeer goed alternatief. Als je daarmee heel ver wilt en kunt (financieel)gaan kom je richting 200pk (en dan heb ik liever een TS met 200pk dan een turbo).
Zie ook de site van de familie Banks (www.alfaholics.com) voor hun GTA replica met TS.
Op AlfaBb.com staat over zijn motor wat meer info.

Welke motor je ook kiest: zorg dat het draaiend gedeelte goed is: dus alles uitbalanceren en uitwegen, blok en drijfstangen lijn cq grondboren etc. vliegwiel verlichten, liever voor de lange termijn alu of stalen vliegwiel. (je standaard 2 liter vliegwiel levert geld op, dus scheelt in de aanschaf nieuwe vliegwiel). drijfstangen shotpeenen. Eventueel zou je een grotere boring met gesmede zuigers kunnen overwegen. De rest kan later, want dan hoeft alleen de kop eraf voor aanpassingen.
Met een goed uitlaatsysteem is ook heel veel te halen, bv 60mm CSC.



Sper: gewoon een berlina sper-as. De beste overbrenging is erg afhankelijk van je motor (vermogen en koppel) en waar de auto de meeste km doorbrengt (wat noem je gewoon straatgebruik?, binnenwegen (zeg maar rallywegen) of snelweg).
De sper is ook eenvoudig te veranderen naar meer sperwerking.
Over de bak hoef je je geen zorgen te maken, die kan probleemloos 200pk aan. gewoon goed reviseren. Wel belangrijk is een goed vliegwiel en drukgroep. Maar alles is te koop.
weer belangrijk: wat wordt de motor!

wielophanging voor straat:
28mm stabi voor, alles in de powerflex hangen, liever bilstein voor en koni rood achter. (EB spares heeft zegt men speciale afstelling Bilsteins) en eigenlijk zou ik voor de wielophanging kiezen voor een setje als dat van bv Alfaholics of EB spares. Zij hebben al het denkwerk al gedaan. Tevens instelbare camberstangen voor.Bedenk wel: met powerflex wordt hij best wel stug!
Ik heb een spider type 4 met globaal deze opzet, en dat rijdt perfect. (voorzijde zit niet in powerflex overigens, maar in std rubbers).


Succes!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: TUNING 105

za mei 21, 2005 01:21

Volgende week gaat de 155 in de pers dus kan ik er alleen dit weekend nog wat afhalen.
Wat moet er af?????? Alleen ontsteking? de kop met alles erop en aan? complete injectie?
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact


GiuliaFaggio

RE: TUNING 105

ma jun 06, 2005 19:32

Dank U voor de reactie.

Begin nu toch meer te voelen voor een 2.0 nord, hoogt toch het meest origineel.

Is er een goed standaard recept zeg maar om een 2.0 betrouwbaar wat meer vermogen te geven.
Ik veronderstel dat jullie hier ervaring mee hebben, en dat ik niet moet proberen om het wiel terug uit te vinden.
Bijvoorbeeld over het bewerken van de cilinderkop lees ik de meest uiteenlopende verhalen, meestal wordt er afgeraden om de inlaatkanalen te bewerken.
En als er een verandering plaatsvindt is het blijkbaar zinvol om de diameter van de inlaatkanalen te verkleinen om zo een grote luchtsnelheid te krijgen.

Graag enkele nuttige tips, of is er goede lectuur ivm onderwerp ?
Welke nokkenassen, welke zuigers ( met of zonder verhoogde compressie verhouding ?) Wat is de sproeier bezetting met een bepaalde combinatie enz

Nog even over de overbrengings verhoudingen, een 1.3 van 73 heeft een 41/9 verhouding klopt dit ?
Wat is in de praktijk de topsnelheid met deze verhouding ?
En wat met een 2.0 eindverhouding 41/10

Thanks

GiuliaFaggio

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

di jun 07, 2005 08:25

dit zijn wel erg veel vragen. Je kunt zo ongeveer alles krijgen tussen standaard pk en koppel tot regio 200pk.

Als ik jou was zou ik eens gaan praten met een professional hiervoor.
Erg veel hangt af van het doel van de motor. Voor een snelle straatmotor zou je eventueel een 2100cc kunnen overwegen, geeft veel koppel, wat erg fijn is op straat.
Kan je gaan tot ongeveer 170pk denk ik voordat het een raceblok wordt (en dus weinig onderin heeft.
Eventueel zou je kunnen overwegen een oud Squadrablok te kopen, met wat aanpassingen is de koppelkromme naar lager toerental te verleggen (wel ten koste van topvermogen), en kan je er prima mee op straat rijden.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

GiuliaFaggio

RE: TUNING 105

wo jun 08, 2005 01:15

Nogmaals dank U voor de reactie.

Mijn bedoeling is een snelle straatmotor te bouwen.
Zoals aangegeven draaiend gedeelte balanceren, uitwegen,shotpeenen.

Wie is de leverancier van zuigers en bussen voor een 2.1 ?
Wat is een goed stel nokkenassen voor dit doel ?

Is er een beproefde combinatie om ongeveer een 150-170 pk te verkrijgen ?

Is het boek " how to powertune you're alfa " de moeite waard ?

Ik wil geen overdreven aanpassing ( lees niet betrouwbare ).

Is een andere uitlaat collector de moeite waard, daar het origineel exemplaar reeds goed is in mijn overtuiging

Heb vroeger vershillende motoren aangepast met een goed resultaat, maar ook altijd met de nodige kopzorgen en zoek, afstel werk.
Zou dus graag advies van jullie krijgen over een combinatie die in het verleden beproefd en goed bevonden is.
En ook advies over specifieke dingen waar men bij deze motoren moet op letten.

Ik weet dat het aanpassen van een motor geen exacte wetenschap is, en dat hoe meer vermogen men wil, hoe fragiler de motor wordt, en het zoeken van de laatste pk ook heel moeilijk en duur is.

Thanks

GiuliaFaggio

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

wo jun 08, 2005 08:14

combinatie 2100cc en nokkenassen: neem kontakt op met een tuner.

How to powertune is een aanrader.

Voor de rest eigenlijk weer: zoek een tuner!

(Giacomini motorsport bv, of SAVALI, of of of wie weet er nog meer?)

Misschien kan je ook te rade gaan bij Rik Zuurbier (berlinista), hij zit er middenin, weet denk ik ook de adressen om te vermijden...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

RE: TUNING 105

za jun 11, 2005 13:08

Yep en daar is de tuner 8)
Voor op de straat zijn er een aantal combo's mogelijk.
-een nord motor mat carbs, nokkenassen, zuigers (special), cyl. kop bewerking haalt dat wel maar moeilijker, beetje ouderwetse grote klephoek (in/uitlaat)
-75TS is beter, std inj. systeem met chip, nokkenassen, cyl. kop bew., std. zuigers ergens rond de 165pk mogelijk. Ander inj. syst. zuigers etc +220pk.
-155TS andere kop, minder mogelijkheden voor kanaal veranderingen dan de 75TS.
-16V??

Cavolo

RE: TUNING 105

di jun 14, 2005 14:09

wat een advies G-san, je bent de V6 conversie helemaal vergeten....

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

RE: TUNING 105

wo jun 15, 2005 01:11

Tja of een montreal V8 :?

Cavolo

RE: TUNING 105

wo jun 15, 2005 01:26

gheheh, daar zat ik op te wachten... vergeet de 2.0 v6 tb niet... ;)

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

di aug 23, 2005 18:35

Het is alweer een tijd geleden dat hier nog iets geschreven is.
Dus typ ik hier maar een vraag neer voor de kenners.
Wat is een goede sportnokkenas voor een 2 liter die borg staat voor een blok met vooral koppel onderin zonder de kop te moeten aanpassen? Ik van plan om een sportief 2 liter blok te maken, maar aangezien de auto alleen maar voor de openbare weg wordt gebruikt ben ik niet van plan om er een hoogtoerige motor van te maken. Een lang inlaattraject zorgt ook voor meer koppel onderin, maar wat met de klepoverlap en de compressie?

Suggesties en tips zijn allemaal welkom.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

wo aug 24, 2005 08:26

voor jouw wensen: 2100cc met standaard nokkenas, of een oude groep N nokkenas van C&B erin, veel koppel onderin. Maar waarom voor op straat niet gewoon goede gebalnceerde motor bouwen met standaard nokkkenassen? compresie beetje omhoog, en alles optimaliseren en je bent een heel eind. En geen/weinig gezeur om de carburateurs goed te krijgen!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Tuning onderwerpen”