haha, fantatsich....
je vraagt advies aan mensen die nagenoeg dezelfde motor hebben en dus genoeg ervaring, maar je doet wat anders want je had je keuze al lang gemaakt...............
Ach ja, als we er allemaal maar iets van leren, vind ik het niet erg om er wat tijd in te steken.
En als mijn keuze echt zo duidelijk was, dan had ik niet in het begin SINT2000 10w/40 gebruikt en de laatste 3 jaar niet die 10w/60 Racing.
Kortom : ik ben geen goeroe op dit gebied, daarom vraag ik wat anderen vinden. Het probleem is dat ik maar weinig antwoorden krijg en de antwoorden die ik krijg komen uit dezelfde (race-) hoek en zijn matig onderbouwd.
Dus dat zegt mij niet zoveel.
Ik heb nu 3 bronnen :
1) Allerlei nformatie op het internet over olie algemeen. Vaak door deskundigen of wetenschappers opgeschreven. Als ik daar de informatie uit filter voor mijn SZ, dan blijkt daaruit dat ik beter een 5w/50 kan nemen dan een 10w/60. Deze bronnen laten ook zien waarop ze dat baseren.
2) Een Olie-expert die ik via-via ken (zie quote boven ergens) zegt dat je het beste 5/w50 in een SZ kunt gebruiken. 5/w40 heeft nadelen, maar een 10w/60 ook.
3) Mensen op een forum als deze die zeggen : 10w60Reeesing!! Als ik dan vraag waarom jullie dat gebruiken, dan zeggen jullie omdat iemand dat aan jullie vertelde ooit. Hebben jullie niet gevraagd aan die lui, waarom ze 10w/60 aanraden?
Ik laat me graag overtuigen, maar dan wel met onderbouwing graag.
Vroeger zei ook iedereen dat de aarde plat was en werd je uitgelachen als je daar vraagtekens bij ging zetten.
Dit alles met een dikke en als ik mensen boos maak, dan nemen ze mij te serieus.
Zo belangrijk is dit allemaal niet, het gaat mij puur om welke olie het beste is. Dat er waarschijnlijk 4 soorten zijn die je redelijk probleemloos kunt gebruiken, geloof ik wel. (5w/40, 10/w40, 5/w50 en 10w/60)