Nou... daar gaan we dan...
Common rail en zo is leuk en aardig maar kan nauwelijks in de schaduw staan van bv de brandstofcel die een WERKELIJK revolutionaire ontwikkeling is..
Ik denk dat we het domweg onder ogen moeten zien dan de tijden dat we meuk verbranden om energie op te wekken hun einde naderen...
Alle energie, geld, tijd & moeite die nu nog in de ontwikkeling van verbrandingstechniek gestoken wordt is per definitie achterhaald en achter de feiten aanhobbelen…
Ik vind het voorbeeld van de Alfetta 159 ZEER treffend... idd 300 PK per liter... in 1951... 58 jaar geleden... en dan lees ik op de eerste pagina van het diesel topic dat iemand trots is op z'n Alfa diesel anno 2009 die maar liefst een royale... uh... 98 PK per liter levert... NA tuning.... is dat "ontwikkeling" te noemen? Ik denk dat elke verstandig mens begrijpt dat 58 jaar nodig hebben om de prestatie door 3 te kunnen delen niet onder de noemer “positieve ontwikkeling” gevat kan worden....
Water naar de zee dragen....
Het Le Mans verhaal is domweg de keiharde waarheid... misschien dat ik de documenten nog wel ergens heb... zal wel eens zoeken... diesels "mogen" meer dan de benzine varianten... ik heb ze al genoemd... meer cilinderinhoud, grotere tanks, grote restrictoren, turbo's met variable geometrie.... de hele trukendoos werd open getrokken... en niet in misselijke proporties... 20% meer cilinderinhoud, 30% grotere restrictoren, 15% grotere tanks... het tikt nogal aan.... (doe het nu even uit mijn hoofd... de exacte % kunnen iets variëren).
Als die diesels zo wunderbar zijn... waarom is dat dan nodig?
Dat het nieuw voor je is dat de deelnemers onder omstandigheden inspraak hebben in het reglement van Le Mans kan zeer goed zo zijn... maar ook dat is de keiharde waarheid.... zelfs al wil je met een zeilboot deelnemen... genoeg schuiven en ze maken een speciale klasse voor je.... Gelieve contact op te nemen met Monique Durand bij de A.C.O. (
www.lemans.org waar ook de reglementen downloadbaar zijn) , zeggen dat Zaagmans je gestuurd heeft en ze helpt je verder.... (ze is de dochter van de oud-voorzitter van de ACO en de kleindochter van een nog oudere oud-voorzitter...).
Dit zijn geen dingen die ik uit mijn duim zuig... dit zijn feiten...
Audi heeft samen met Shell MILJOENEN richting de ACO geschoven om de dieseldeelname competitief te maken... pak een willekeurige foto uit de recente jaren en er is altijd wel een reclamebord van Shell in beeld...
Waarom? Je kunt als brandstofleverancier beter geld steken in de illusie van de diesel (waarvan je miljarden liters per jaar hoopt te verkopen) dan te propageren dat de brandstofcel het helemaal is... want waar blijf je dan als elke idioot met een windmolentje in z'n achtertuin daarmee genoeg energie kan opwekken om z'n waterstofkarretje elke dag zo goed als gratis vol te tanken met zelfgemaakte (en daarmee accijnsvrije!) waterstof?
De falende conceptkeuze blijkt duidelijk uit het kunst- en vliegwerk hier boven...
De reden? Moletti gaf het al aan... brandstofprijzen zijn kunstmatig en worden grotendeels door de overheid bepaald... en voorlopig is diesel goedkoper dan benzine... maar laat het idee van literprijs eens los... wie zou er dan vrijwillig een diesel in z'n alfa willen hebben? Diesels in personenwagen zouden weer net zo'n grote curiositeit worden als in de jaren 50....
Waarom een "gigant" als Audi poen steekt in de ontwikkeling van zelfontbranders? Evenzo financieel als nu de keuze voor die brandstof voor de particulier is... zolang diesel goedkoper is... en je een technologische voorsprong hebt op andere dieselfabrikanten... zul je er meer verkopen....
Zou Audi die dieselontwikkelingen doen als ze geen enkele straatauto met diesel zouden verkopen? Welnee...
Waarom er diesels in Alfa's geleverd worden? Omdat het Fiat concern die kopers anders aan Audi zou kwijtraken....
Het probleem van de accijnsvrije waterstof is ook al aangeroerd... vreemd dat de overheden slechts tientallen (zeg honderden voor het gemak)miljoenen vrijmaken voor waterstofontwikkelingen terwijl ze talloze miljarden binnenslepen aan accijnzen op fossiele brandstoffen? Ik voorzie ECHT problemen...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...