Wat is dat nou, stiekem met z'n allen verder gaan terwijl ik hard aan het werk ben? tsk tsk tsk
Dan maar even wat dingen samenvatten:
Inzet was: kan je wel of niet met een diesel lekker sportief rijden.
Aangedragen wordt: als je een benzinemotor precies zo uitrust als een diesel (inhoud, turbo, etc.) is hij sneller.
Ja, dat zal best. Maar daar gaat het helemaal niet om. Er zit er een turbo op een TD ter compensatie, ja, allicht! Ter compensatie. Het gat is dus gecompenseerd zodat de diesel nu ook lekker rijdt, snel is en sportief te berijden is. Sportief rijden, beste mensen, betekent niet per definitie dat races gewonnen moeten kunnen worden, zelfs al gebeurt dat wel. Zet willekeurig welke 2.4 liter straatauto naast een F1-bolide en hij haalt het echt niet hoor. Maar dat betekent niet dat alleen maar de F1-bolide sportief is!
Dan de ontwikkeling van de dieselmotor. Er worden in blinde paniek allerhande dingen aangevoerd die er helemaal niets mee te maken hebben. Zo wordt de brandstofcel wordt erbij gesleept, want dat is pas een technologische revolutie. Dat is zo'n beetje hetzelfde als in een discussie over VV Quick Boys en FC Appelscha gaan verkondigen dat Ajax pas kan voetballen: waar, maar compleet irrelevant.
En binnenkort allemaal naar alternatieve brandstoffen... ja, klopt. Maar waar blijft de benzinemotor in dat verhaal? Staat de zin van het ontwikkelen van diesel ter discussie? Volgens mij niet. Maar het gebeurt nou eenmaal, dus kunnen we er ook de vruchten van plukken.
Vervolgens wordt door onze behendige woordengoochelaar in een directe vergelijking tussen benzine en dieselmotoren aangetoond dat de diesel niet of niet snel ontwikkelt. Ontwikkeling gaat per definitie alleen over een vergelijking met hetzelfde product in een vroeger stadium. Maar dat wist je natuurlijk wel. Als we het over ontwikkelings
snelheid hebben, vergelijk je de snelste diesel van begin jaren 70 met de snelste benzinemotor van die tijd en zet je het resultaat af tegen de vergelijking tussen de snelste diesel en de snelste benzinemotor van nu. Wie heeft zich dan het snelst ontwikkeld? Ik ben heel benieuwd (hoewel...).
Op een gegeven moment mengt er zich ook nog een telepaat in de discussie. Tenminste, dat moet wel, want hij weet zomaar de onuitgesproken beweegredenen van een hele groep dieselrijders. Het gaat namelijk alleen om de centjes. Maar, als het alleen maar daarom draaide en als een diesel echt zo beroerd reed, zouden we dan niet allemaal gewoon aan de LPG gaan? Dan heb je de best of both worlds, toch? Of zou er toch iets anders aan de hand zijn?
Uiteindelijk loop je natuurlijk gewoon op een vreselijke manier achter de feiten aan te hollen, wanneer je je afzet tegen diesels omdat ze niet sportief zouden kunnen zijn in een tijd dat (op welke manier dan ook) de Le Mans ermee gewonnen kan worden.
En Zaag, we weten inmiddels allemaal hoe makkelijk jij van je geloof valt. Ga nou eerst maar eens een jaartje in een moderne diesel rijden, dan praten we verder.
Tot slot: we schijnen het zelfs te moeten "goedpraten" dat we diesels tegenwoordig ook lekker vinden rijden. Goedpraten? Yeah, right guys! Eat my finedust!!!