Ik word hier een beetje moe van, ook hier zo'n selectieve reactie. Op de het belangrijkste ga je niet in:
Maar, als het alleen maar daarom draaide en als een diesel echt zo beroerd reed, zouden we dan niet allemaal gewoon aan de LPG gaan? Dan heb je de best of both worlds, toch? Of zou er toch iets anders aan de hand zijn?
Tjonge, je wordt wel erg snel moe, geloof ik.
Okee, LPG dan.
Best of both worlds, zoals je het zelf zegt. En ik denk dat je daarin gelijk hebt. Resteert de vraag: waarom rijden we daar dan niet allemaal in? Ik denk dat dat niks te maken heeft met dat het ene concept beter is dan het andere, maar dat het simpelweg met vooroordelen en praktische 'problemen' te maken heeft. En ja, toch ook weer met 'de centjes'.
Vooroordelen:
Alfa's roesten al in de folder. Zelfs nu, anno 2009, kun je deze uitspraak nog steeds tegenkomen. Is het de waarheid? Nee, dat weten we hier allemaal. Maar wat doe je eraan, aan zo'n kennelijk onuitroeibare gedachte? LPG heeft lange tijd in een vergelijkbaar (verdom)hoekje gezeten: met LPG werd je auto trager (tot een jaar of 10, 15 geleden, toen er nog met ouderwetse verdampers werd gewerkt, was dat inderdaad het geval; auto's op LPG leverden een kleine 10% aan vermogen in), het tanken is ingewikkeld (gehannes met het vulpistool, je staat in een wolk van gas als je het pistool ontkoppelt, dat soort dingen), de tank achterin de auto zou niks minder dan een bom zijn... nou ja, je snapt het wel. Bij veel mensen leeft dat idee nog steeds, ofschoon al die vooroordelen (misschien met uitzondering van het gedoe bij het tanken) al lang niet meer van toepassing zijn bij de huidige LPI-installaties.
De praktische problemen dan. Ten eerste de gastank. Niet alleen moe(s)t je hem laten inbouwen (gedoe!), maar het kost(te) je ook nog eens een hoop bergruimte. Verder vond men het omschakelen van benzine naar gas (en vice versa) tijdens het rijden erg ingewikkeld, om nog maar te zwijgen over het feit dat je geen LPG-voorraadmeter in je dashboard had, zodat het altijd een beetje 'op de gok' was hoever je nog kon rijden. En oh ja: de beschikbaarheid! LPG was vroeger bepaald niet op iedere straathoek verkrijgbaar (in Frankrijk zelfs jarenlang helemaal niet) en in het buitenland had je dan weer andere aansluitnippels voor het vulpistool nodig, want daarin bestond geen uniformiteit. Gedoe, gedoe, gedoe... Deze argumenten zijn vandaag de dag nauwelijks valide te te noemen, en vallen daarmee in feite onder het kopje 'vooroordelen', maar het gaat even om het idee. Veel mensen denken namelijk dat dat nog steeds het geval is en hebben nog nooit gehoord van onderbouwtanks en dergelijke.
Grootste praktische probleem is/was echter de techniek. Fabrikanten van LPG-installaties hebben jarenlang achter de feiten aangehobbeld, in die zin dat ze geen adequaat antwoord hadden op de moderne motortechnieken, zoals directe brandstofinspuiting en (vooral) de uiterst gecompliceerde computergestuurde injectiesystemen. Men had er simpelweg geen oplossing voor. Pas de laatste jaren is men weer op de goede weg. Te laat? De toekomst zal het leren, maar het is nu eenmaal een gegeven dat nog steeds niet álle benzinemotoren het fijn doen op gas.
Al met al had het echter wel tot gevolg dat 'het grote publiek' nogal huiverig was om een gas-installatie te laten monteren. Ofwel, de animo voor LPG was jarenlang tanende. Gebrek aan populariteit, heet zoiets.
Dan de centenkwestie. LPI-installaties zijn duur. Dat is één. Tweede: bij veel autofabrikanten verviel de fabrieksgarantie op de motor als er LPG werd gemonteerd. Daarmee viel zo'n beetje de complete leasemarkt weg. Weliswaar namen de meeste gas-installateurs de garantie (deels) over, maar je snapt het probleem: de zakelijke rijder nam liever gewoon een diesel, meestal daartoe gedwongen door de werkgever. Geen gedoe meer met het inbouwen van gastanks, gewoon fijn fabrieksgarantie en per saldo ongeveer net zo duur. Mijn liefje wat wil je nog meer?
Daarbij: autofabrikanten zagen simpelweg 'handel' in diesels. LPG werd grotendeels in de ban gedaan (een enkele uitzondering daargelaten, zoals Mitsubishi, dat een speciale LPG-Carisma op de markt bracht).
Tenslotte de rest/inruilwaarde van een LPG-auto: die is per definitie laag. Er zijn maar weinig particulieren die het aandurven om zo'n auto te kopen, want over het algemeen met een zeer hoge km.stand en dus die vermaledijde gastank, die je er niet zomaar uitsloopt als je er geen behoefte aan hebt (en waardoor je ongevraagd met onevenredig hoge wegenbelasting zit opgescheept)... En een lage inruilprijs bertekent per definitie een hoge(re) leaseprijs. Nóg een argument voor de zakelijke markt om diesel te prefereren boven LPG.
Feit is dat de complete zakenmarkt nu gewend is aan diesels, LPG nog steeds een imagoprobleem heeft en daarmee is het pleit wel zo'n beetje beslecht.
Toch moet me nog één ding van het hart. Je verwijzing naar LPG is weliswaar een leuk uitstapje, maar doet nauwelijks ter zake in deze discussie. LPG is en blijft een benzinemotor met een extraatje (de LPG-installatie). En het ging juist om het verschil tussen benzine en diesel. Zo praten we ook niet over de vraag of een turboloze diesel fijner is dan eentje mét. Het zijn beide diesels. Punt.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.