De basis is een Cararama, nou net niet betrokken in de vergelijking even hierboven.
De vraagprijs van € 22,50 lijkt me heel redelijk gezien het werk wat er aan is gedaan.
Het betere afplakken zit hem voornamelijk in het materiaal dat je gebruikt. Ik vind zelf de afplaktape van Tamiya altijd een aanrader. Soepel, sluit goed af en houd zich ook goed bij (milde) bollingen en oneffenheden. Een andere (maar prijzige) mogelijkheid is om Bare Metal Foil te gebruiken als afplakmateriaal. Dit is zeer dun, waardoor de rand heel fijn wordt. Verder vooral aan te raden voor lastigere (lees niet rechte) lijnen en vormen.Die doos heb ik hier ook nog staan. Het oude type doos dan. Geopend en na 15, 20(?) jaar nog steeds niet gebouwd. Reden: de beroerde decals van Bburago. Ik overweeg nog steeds om het wit op de flank te gaan spuiten, maar dan zal ik me eerst eens moeten bekwamen in het betere afplakwerk. (Geduld, Dink, veel, heel veel gedùùùùld).
Zeer waar. En hij heeft altijd erg interessante onderwerpen. Jammer dat hij weer van de kits is afgestapt.Onze oosterbuur Ralf Meiser mag je gerust rekenen tot de top of the bill qua miniaturen. Net als Yow Itoh en Mr Oonk (Ban Seng) gaat hij compromisloos te werk bij het scheppen van zijn kleine meesterwerken.
Vrij bekend hoorKent iemand de fabrikant M4 models ? Hoe is de kwaliteit ?
Nog wat info over afplakken en materiaalkeuze.Het betere afplakken zit hem voornamelijk in het materiaal dat je gebruikt. Ik vind zelf de afplaktape van Tamiya altijd een aanrader. Soepel, sluit goed af en houd zich ook goed bij (milde) bollingen en oneffenheden. Een andere (maar prijzige) mogelijkheid is om Bare Metal Foil te gebruiken als afplakmateriaal. Dit is zeer dun, waardoor de rand heel fijn wordt. Verder vooral aan te raden voor lastigere (lees niet rechte) lijnen en vormen.
Er is ook nog vloeibaar afplakmateriaal verkrijgbaar, o.a. van Revell en Microscale. Deze materialen kun je als een soort dikke verf aanbrengen en harden dan uit naar een soort rubber laagje. Ze zijn per definitie alleen geschikt voor het afplakken van complexe vormen en, althans naar mijn ervaring, behoorlijk lastig in het gebruik. Die van Revell heeft bovendien de neiging zijn sporen na te laten op sommige verfsoorten!
En degene uit Italië?Kijk eens in de index op pag. 1.....
Pas op met hele voordelige M4 modellen! Vanuit Duitsland worden grote hoeveelheden B-kwaliteit modellen aangeboden, met fouten in de lak, missende decals en onderdelen en slecht in elkaar geflanste exemplaren (met name de 159's zijn nogal eens scheef door een constructiefout).
Ik wil maar zeggen dat je met Tamiya tape nauwelijks de fout in kunt gaan, als je je tenminste aan de basics houdt (ondergrond reinigen, rand van de tape overal goed aandrukken, bijv. met de bolling van je nagel, tape weer verwijderen als de verf nog nat is).Nog wat info over afplakken en materiaalkeuze.Het betere afplakken zit hem voornamelijk in het materiaal dat je gebruikt. Ik vind zelf de afplaktape van Tamiya altijd een aanrader. Soepel, sluit goed af en houd zich ook goed bij (milde) bollingen en oneffenheden. Een andere (maar prijzige) mogelijkheid is om Bare Metal Foil te gebruiken als afplakmateriaal. Dit is zeer dun, waardoor de rand heel fijn wordt. Verder vooral aan te raden voor lastigere (lees niet rechte) lijnen en vormen.
Er is ook nog vloeibaar afplakmateriaal verkrijgbaar, o.a. van Revell en Microscale. Deze materialen kun je als een soort dikke verf aanbrengen en harden dan uit naar een soort rubber laagje. Ze zijn per definitie alleen geschikt voor het afplakken van complexe vormen en, althans naar mijn ervaring, behoorlijk lastig in het gebruik. Die van Revell heeft bovendien de neiging zijn sporen na te laten op sommige verfsoorten!