Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 stabi veren en..

ma mar 09, 2009 13:41

Ah okee, dan zal dat getal er erg ver naast zitten. :lol: (die getallen zeggen mij nog niet zoveel :oops: )
De eibach veer heeft (had :wink: ) 7 of 8 windingen totaal, dus 5 of 6 effectief.
Deze veren hebben 6,5 windingen, dus 4,5 effectief. Beide veren zijn dacht ik 14mm dik. Ik zal vanavond de boel eens nakijken/ meten.
Altijd leuk om bij te leren! 8)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 stabi veren en..

ma mar 09, 2009 20:06

@ Maurizio:
- de Eibachs zijn 8 windingen, waarvan dus 6 effectief, diameter 14cm, dikte 13mm
- huidige veren zijn 6,5 windingen, waarvan dus 4,5 effectief, diameter 14cm, dikte 14mm
Ben benieuwd, waar jij op uit gaat komen. :)

Verder nog wat kleine dingetjes gedaan.........

Kogelgat in de RX5:
Afbeelding

Kogelgat in de grigio medio 776:
Afbeelding

Casterstang en kogel weer toonbaar gemaakt en gemonteerd met RVS boutjes, ringetjes en moertjes:
Afbeelding

En dan nog iets, wat ik al enkele jaren achterin had liggen. :oops: Dus van dit:
Afbeelding

Via dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding
(helaas lijkt het door de flits minder mooi, dan het in werkelijkheid is :? )

Zo kan het er weer mee door of niet dan? :P

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

ma mar 09, 2009 21:32

zijn weer een paar leuke aanpassingen 8)

achterveren wil ik ook nog vervangen, maar weet nog niet met wat, adviesje 8)
was laatst net te laat voor wat stuggere veren :cry:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
VW T5 L2H2 camper 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

di mar 10, 2009 08:23

Eeeuuh Sander, ik heb nog de ongespannen veer lengte nodig!


[Off topic]
Stephen,

ik heb over een tijdje een goed op een transaxle passen alternatief voor veren van 30 Kg/cm tot 100 Kg/cm. Test momenteel de 30 Kg/cm versie op mijn daily ts.
[On topic]
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

di mar 10, 2009 11:47

Eeeuuh Sander, ik heb nog de ongespannen veer lengte nodig!
Bedoel je de lengte (hoogte) van eind 1e winding tot begin laaste winding?

Ben ook wel benieuwd naar jouw bevindingen van die testveren. :idea:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

di mar 10, 2009 12:12

Eeeuuh Sander, ik heb nog de ongespannen veer lengte nodig!
Bedoel je de lengte (hoogte) van eind 1e winding tot begin laaste winding?

Ben ook wel benieuwd naar jouw bevindingen van die testveren. :idea:
Volledige lengte van de veer dus alle windingen, ook de niet actieve windingen.

De Eibach is wat lastiger, voor zover ik me kan herinneren heeft deze heeft namelijk twee stukken met een andere spoed.
Zou je dus eigenlijk als twee seperate veren en dan in serie moeten berekenen.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

di mar 10, 2009 20:30

De Eibach:
Afbeelding
dus 8 windingen totaal, waarvan dus 6 effectief,
totale vrije lengte 39cmm hartafstand,
draaddikte 13mm,
diameter winding 14cm.

De nieuwe veer:
Afbeelding
dus 6,5 windingen totaal, waarvan dus 4,5 effectief,
totale vrije lengte 31cm hartafstand,
draaddikte 14mm,
diameter winding 14cm.

Alvast bedankt voor de moeite Maurizio, wordt zeer gewaardeerd! :thumbs:

@frankalfa: ik moet er nog erg aan wennen in de regen met deze oude oekiejoekiebanden Ik rijd dus relatief rustig op rotondes met dit weer en dat gaat toch niet beroerder dan voorheen.....
Maar wel een geheel nieuwe ervaring vanmorgen, toen ik accelererend vanaf de verkeerslichten bij knooppunt hooipolder (in de regen dus) onder het viaduct met de a27 volgas in de 2e versnelling (om van de trompet te genieten 8) ) ging van 80 naar 95 km/u => wielspin! :shock: Best inspirerend. :lol: .....het voorjaar komt eraan, dus maar snel van die fijne Federals bestellen voor op de Zender velgen. :wink:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

wo mar 11, 2009 11:30

Van de Eibach wil ik toch nog wat meer info: de afstand tussen de korte winding
Afbeelding

Voor de ref:
- een standaard TS achterveer is 14 N/mm (7 actieve windingen d=12.7[mm], Lo=464 [mm]).

Verder ga ik er even vanuit dat de winding diameter (140 [mm]) h.o.h is (zou volgens mijn eigen gegevens zo moeten zijn :lol: )
Je nieuwe veer heeft een theoretische stijfheid van 31.7 [N/mm]
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

wo mar 11, 2009 12:01

Van de Eibach wil ik toch nog wat meer info: de afstand tussen de korte winding
37mm h.o.h. voor de kleine spoed, 52mm voor de grote spoed.
De winding diameter van 140mm is idd h.o.h.

Mooie referentie! Is mijn gevoel, dat de nieuwe veer serieus veel stijver is toch niet zo slecht. 8)

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

do mar 12, 2009 09:04

Leuk project Sander!!
Zo'n 30mm stabi is volgens mij wat overdreven voor een TS?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

do mar 12, 2009 09:42

Leuk project Sander!!
Zo'n 30mm stabi is volgens mij wat overdreven voor een TS?
Het gaat om het totaal pakket en wat je wil. Dus nee niet overdreven of toch.
Op mijn ts'en rij ik beide met holle 32 [mm] stabi's
Ring ts stabi 8% stijver als een 30 [mm] en op mijn straat ts met net wat minder ~29 [mm]


@Sander, de Eibach = 17.6 [N/mm] met lossehandsommetjes.
Echter door de progressieve windingen kan het zijn dat een winding door het eigen gewicht van de auto uitgeschakeld wordt. Daar zou ik wat serieuzer naar moeten kijken, echter gaat me teveel tijd kosten. Een winding minder zou hem op 21.2 [N/mm] brengen.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

do mar 12, 2009 09:52

Leuk project Sander!!
Zo'n 30mm stabi is volgens mij wat overdreven voor een TS?
Het gaat om het totaal pakket en wat je wil. Dus nee niet overdreven of toch.
Op mijn ts'en rij ik beide met holle 32 [mm] stabi's
Ring ts stabi 8% stijver als een 30 [mm] en op mijn straat ts met net wat minder ~29 [mm]
Ik heb op mijn TS alles standaard zitten. Juist verlaagde veren achter en een tandje kleiner voor.
Voor het overige nog standaard schokbrekers etc..
Wat is dan de beste optie?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

do mar 12, 2009 10:27

Wat is dan de beste optie?
wat wil je in de toekomst met de auto ..een heerlijke straat cruiser, af en toe circuit / veel meer circuit.
En een niet orginele stabi, kan dat in Belgie?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

do mar 12, 2009 10:30

Wat is dan de beste optie?
wat wil je in de toekomst met de auto ..een heerlijke straat cruiser, af en toe circuit / veel meer circuit.
En een niet orginele stabi, kan dat in Belgie?
Daar zeg je iets :roll: ? Weet het zelf niet...
Wat ik er mee wil..laat ons zeggen een heerlijke straatcruiser..

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

do mar 12, 2009 10:36

Leuk project Sander!!
Zo'n 30mm stabi is volgens mij wat overdreven voor een TS?
Het gaat om het totaal pakket en wat je wil. Dus nee niet overdreven of toch.
Op mijn ts'en rij ik beide met holle 32 [mm] stabi's
Ring ts stabi 8% stijver als een 30 [mm] en op mijn straat ts met net wat minder ~29 [mm]


@Sander, de Eibach = 17.6 [N/mm] met lossehandsommetjes.
Echter door de progressieve windingen kan het zijn dat een winding door het eigen gewicht van de auto uitgeschakeld wordt. Daar zou ik wat serieuzer naar moeten kijken, echter gaat me teveel tijd kosten. Een winding minder zou hem op 21.2 [N/mm] brengen.
Je veerconstante moet je bij een progressieve veer bekijken op rij hoogte.
Of te wel:
Auto op de wielen zetten en dan zo precies mogelijk het aantal werkzame windingen tellen.

Progressieve gedeelte in de veer is 9 van 10x gedaan om ze met originele (lengte in ieder geval) schokdempers te plaatsen. De windingen gaan dan ook koud op elkaar liggen en men houd een lineaire veer ‘over’.
De reden is dat de veren niet los liggen bij maximaal uitveren, dit is bijv,. een APK eis! Naast natuurlijk een logisch technisch als veiligheids aspect.

Terug naar “Projecten”