Gelukkig maar dat de Gta versie er komt want de Mito 1.4 16v met Ahum.......78pk slaat Alfa ook een schaamelijk figuur.
In mijn ogen lijkt het alsof Alfa tegenwoordig 2 verschillende wegen inslaat, namelijk behoorlijk snel en precies het tegenovergestelde.(vooral de 159 die meer dan 1,5 ton weegt)
Beetje commercieel nadenken is ook moeilijk ofniet?
Denk jij dat iedereen zit te wachten op 150 pk of meer? Genoeg mensen die graag een auto willen zonder veel vermogen en het geld liever steken in allerlij opties.
Kijk maar is naar de meest verkochte motoren bij een willekeurig ander merk, dat zijn vaak allemaal de kleinste motoren (1.6jes en dat soort grut)... Als Alfa geen instap motoren zou leveren in hun modellen dan zijn ze binnen een maandje failliet.
Enne heb je voor de gein al is andere modellen vergeleken qua gewicht..... een nieuwe Opel Insignia met 2.8 v6 4x4 doet al 1760kg.
Zelfde geld ook voor de nieuwe types bmw's en audi's etc... dus zo zwaar is de 159 allang niet meer.
Dus ja als je graag in een lichtgewicht koektrommel wil rijden zonder veiligheid of moderne techniek en bij het eerste de beste hektometer paaltje waar je tegenaan botst, dood wil zijn zoals in een 33, dan is een 159 een zware auto ja.
De heden daagse Suzuki´s en Daihatsu´s enz leveren dat zelfs al met klein schoon zuinig motortje.
Daar sta je dan met je volgepropte Mito bij het stoplicht om vervolgens het af te leggen tegen een opa in een Daihatsu Sirion.
Dat het commercieel goedkoop is snapt iedereen maar 78pk? Enig idee hoeveel toeren stampen dat is en hoeveel dat verbruikt?
Waarom 150 pk en meer? De 145 met zijn 1.4 16v motor was toch ook relatief zuinig en dat met 100 pk.
Bij de meeste modellen zie je dat de pk´s gelijk zijn gebleven en het gewicht juist is toegenomen,dat kan toch nooit positief werken?
Ieder zijn mening daarover maar ik vind persoonlijk dat de moderne auto´s toch wat aan de heavy kant kijk vooral maar eens naar de Brera.
En ik maar denken dat mijn 166 Jtd zwaar was.....de instap model van de 159 is bijna evenzwaar ! Zo commercieel vind ik dat niet.
Als je dan toch safe wilt rijden en gewicht niet uitmaakt koop dan een landbouwtrekker oid, mischien dat ik mijn 33 "koektrommel" maar laat moderniseren en vollaad met bakstenen.