Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Retro

wo mar 11, 2009 20:58

Alles en iedereen gaat retro!

Werd de trend op automobiel gebied ingeluid door Chrysler met de PT Cruiser, kreeg deze al ras navolging met de nieuwe Kever en de nieuwe Mini, een chroomrandje hier en daar, het zette zich voort in de meubels die we volgens de guru's moeten aanschaffen om van de zeepbel van de modewereld nog maar niet te spreken...

Schrijft een guru het voor als zijnde stijlvol, staan de bladen er vol van en loopt half Nederland parmantig in potsierlijke kleding rond, vlijt de derrière bevallig neer in jaren-70-stijl zitzakken en start op afstand de auto met de nep-chromen-maar-oh-zo-retro dakgootlijstjes....

Nimmer waren de polshorloges groter en werd er vaker teruggegrepen op ontwerpen uit het verleden...

Zelfs merken die erfelijk belast zijn omdat ze the "watch of choice" waren van de piloten van Hermann Goering's Luftwaffe die 60 jaar geleden dood en verderf zaaiden in Europa, de Hanhart, eigenlijk ben je in de ogen van modepoppetjes-die-met-retro-look-bretels-de-retro-look-pantalon om de retro-look bibs houden slechts een vagebond als je hem niet om de pols hebt... want elke two-assed monkey met iets teveel geld loopt tenslotte al met een retro-look Panerai rond...

Pas echt leuk wordt het als je je daar allemaal geen flut van aantrekt... ongeacht van hoeveel geld je wilt of kunt uitgeven... het blijft leuk om gewoon dwars tegen alle trends in te gaan... een krijtstreep hoort tenslotte uitsluitend bij driedelig en van je vest van het driedelig behoort het onderste knoopje los te zijn... opeens voel je je oase van rust in een oceaan van zich druk makende hobbystylisten die denken dat elke smal verticaal geweven streepje een fashion statement is...

Het probleem met retro is dat het het eigenlijk steeds NET niet is... de nieuwe Mini is niet de oude... en zal dat ook nooit worden... de heruitgave van de Heuer Monaco blijft altijd een TAG-Heuer... en nimmer zo cool als een exemplaar dat stamt uit de tijd dat Steve McQueen niet misbruikt werd als reclame middel om dergelijke klokjes te slijten maar het ding in 1971 in de film Le Mans gewoon droeg omdat het een fijn horloge was...

Op de keper beschouwd is retro een krampachtige poging om hetgeen dat reeds uitgevonden is te misbruiken om de huidige misbaksels te verpatsen... de conclusie kan dan ook niet anders zijn dan dat er tegenwoordig een schromelijk gebrek aan creativiteit is en men daarom in de duisterste catacomben van de design wereld op zoek gaat naar het reddende concept...

Maar wat definieert nou precies "retro"?

Volgens mij is het iets.. dat er eerst wel was... daarna genegeerd werd... maar er nog steeds was... nog verder wegzonk... verdoemd door de guru's als zijnde "uit"... vervolgens "herontdekt" werd en binnengehaald als HET nieuwe design concept....

Nou fraai is het... dus wat "vroeger" mooi & stijlvol was... moet eerst verdoemd worden... om een opleving te kunnen beleven...

Niettemin schijnt het te werken... BMW verkoopt die nieuwe Mini's bij de vleet.. (fleet?), de goedkope maar oh zo grote retro horloges zijn niet aan te dragen (!)... en Alfa zakt steeds verder weg qua verkopen in ons modegevoelige kikkerlandje...

Wat zegt u daar??????

Alfa?

Jawel!

Eens te meer bewijst Alfa gewoon Alfa te zijn en NIET mee te doen aan de retro hype...

Ja natuurlijk is de MiTo te bestellen met een chroomrandje... maar al jaren BRULLEN de liefhebbers er om om de volgende Alfa in godsnaam toch Nuova Giulia te noemen... en we verlangen allemaal terug naar daar Nord blokje onder de kap... of dat boxertje... knarsende sychromesh op de tweede versnelling... het gevoel dat je kreeg als je 150 reed met je Giulia 1300tje en dacht dat je de god van de autobahn was.... we SMEKEN Fiat bijna om ons een achterwielaangedreven Alfa te brengen...

Neen... het zit er allemaal niet in... geen retro bij Alfa maar gewoon eigenwijs Alfa...

Ik denk dat Alfa hier een grove marketingfout begaat en een groot marktaandeel laat liggen....

Alfa kan tenslotte bogen om een roemrijk verleden en staat bekend om o.a. zijn sportieve successen....

Zonde, zonde. zonde...

Tenminste... dat dachten we tot vorige week...

Die duivelse designers van La Biscione hebben in de laatste lichting GT's waarvan CC er eentje heeft (die met dubbele uitlaat maar GEEN diesel voordat men zegt dat de laatste lichting nog moet komen...) TOCH nog iets retro-achtigs weten te smokkelen en daarmee een design-inhaalslag van jewelste gepleegd!

Het is slechts waarneembaar voor stijl guru's met ZEER scherpe ogen EN de afstandbediening van de achterklep... Ingetogenheid hoort nou eenmaal bij echte stijl en stijl behoort weer voorbehouden te blijven aan de ECHTE kenner... het uitschreeuwen van "KIJK MIJ EENS STIJLVOL ZIJN" laten we natuurlijk graag over aan hen die steeds NET de plank misslaan op dat gebied... maar het is wel HET fashion statement dat de autowereld op zijn grondvesten doet schudden!

WAT een verademing... stijlen komen... stijlen gaan... maar roestende Alfa's blijven altijd bestaan!
Afbeelding
Gelukkig zit er nog jaaaaaaren garantie op de koets! :twisted:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Retro

wo mar 11, 2009 21:05

Weer een erg mooie inleiding! Ik weet nog dat ik de Alfa 156 Sportwagon voor het eerst in de showroom zag staan (ging er speciaal voor naar de dealer) bij de dealer in Almelo. Zat toen nog aan de Bornseweg. De achterklep stond open. Zowaar ontdekte ik daar een roestplek aan de dakrand op een auto die nog geen 100 km had gereden! :shock:

Goed voor het Alfa gevoel :lol:

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Retro

wo mar 11, 2009 21:25

Zelfs die knarsende synchro op de 2e versnelling is nooit weggeweest (bij lagere temperaturen) :driving: :-#
Alles lijkt te veranderen maar de goede dingen blijven altijd behouden :-k #-o :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Retro

wo mar 11, 2009 22:02

Ik citeer de concessiehouder twintig jaar geleden bij testrit 75 tegen mijn vader: "Jaja die knarsende 2de is normaal. Das standaard :lol: Hebben ze allemaal. "

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Retro

wo mar 11, 2009 22:09

Als ie dat niet doet, is er iets echt niet goed! :lol: :wink:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Retro

wo mar 11, 2009 22:11

Ja! Iedereen zonder roest en/of knarsende 2 morgen naar de dealer: "Er klopt iets niet aan mijn Alfa" :mrgreen:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: Retro

wo mar 11, 2009 22:12

Ja! Iedereen zonder roest en/of knarsende 2 morgen naar de dealer: "Er klopt iets niet aan mijn Alfa" :mrgreen:
En wete wat het jammerste van heel de zaak was, ik denk dat de dealers het zelf nog geloofden ook :lol:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Retro

wo mar 11, 2009 22:30

Het wachten is op het eerste Alfa GT restauratietopic! :twisted:

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Retro

wo mar 11, 2009 22:36

Retro? Retro is niets. Iedereen weet dat. Probleem van retro is nl. hetzelfde als van tuning: beiden zijn replica. Beiden ontlenen hun bestaan aan iets anders. Iets anders, simpelweg aangeduid als origineel. Zeg maar wil wel maar kan niet versus zijn.

In principe bestaan retro en tuning ook niet. En dat weten ze zelf maar al te goed. Maar als je retro en tuning maar lang genoeg roept, beslisten hun bedenkers, dan bestaan ze wel. De stijl retro. De stijl tuning. Mechanismen voor het aanmeten van een identiteit. Retro, because you're worth it. Zie daar maar een speld tussen te krijgen.

Weliswaar verschillen retro en tuning in de wijze waarop ze hun omgeving proberen te overtuigen, maar de boodschap blijft hetzelfde: hallo wereld, ik besta!
In zijn drang om erkenning, is retro de rustige van de twee. Een persbericht volstaat. Fotootje erbij, persmap eromheen. Autojournalisten schrijven toch alles klakkeloos over. En de retro-consument is ook blij: kijk buurman, ik besta, want mijn auto is retro.
Bij tuning ligt dat duidelijk anders. Geen plaats voor vocabulaire. Stickers, spoilers, tussen-de-oren-nonsens en emoticons schreeuwen daar een nieuwe identiteit bij elkaar. En de tuning-consument is ook blij. Ik weet alleen even niet waarom.

Originaliteit heeft dat allemaal niet nodig. Alfa Romeo evenmin.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
prosper
Full Member
Full Member
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 17:11

RE: Retro

do mar 12, 2009 09:14

Retro is uit...

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Retro

do mar 12, 2009 09:34

Retro werkt ook vaak niet: VW new beetle.
Retro is ontwerparmoede.
Retro zo jaren negentig.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Retro

do mar 12, 2009 10:12

Alfa geen retro?

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Retro

do mar 12, 2009 10:48

Michiel, dat noem ik geen geen stijl (retro?), maar eerder een strategie: badge engineering. Een strategie die succesvol wordt uitgevoerd door de Duitse fabrikant en assembleerder V.A.G.

Hoewel geen stijl geldt voor badge engineering wel weer hetzelfde als voor retro en tuning. Zie mijn eerdere bericht. Neemt zeker niet weg, dat de 8C Competizione een uitermate geslaagd design heeft.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Retro

do mar 12, 2009 11:00

Ik neem aan dat je doelt op het Maserati/Ferrari gehalte van de 8C. Maar dan hebben we het vooral over wat er zich onderhuids afspeelt.
Punt met de 8C is dat hij vol zit (ik zou bijna zeggen: opgebouwd is uit) retro-stijlelementen. Niet alleen duidelijk herkenbaar, maar bovendien door Alfa zelf uitgebreid onder de aandacht gebracht in de reclamecampagnes.
Retro is tenslotte niet per definitie alleen een oud succesmodel uit de schappen trekken en er een "moderne" uitvoering van maken.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

RE: Retro

do mar 12, 2009 11:28

en de MiTo "retroot" de 8c dan weer 8)
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Terug naar “Het Forum Café”