Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

do mar 12, 2009 10:46

De reden is dat de veren niet los liggen bij maximaal uitveren, dit is bijv,. een APK eis! Naast natuurlijk een logisch technisch als veiligheids aspect.
Snap ik, echter ik ga ervan uit dat het bij eibach juist gedaan wordt voor comfort bij normaal gebruik van je auto.
Dus alleen statisch bekijken is dan tekort door de bocht.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

do mar 12, 2009 11:10

@Sander, de Eibach = 17.6 [N/mm] met lossehandsommetjes.
Echter door de progressieve windingen kan het zijn dat een winding door het eigen gewicht van de auto uitgeschakeld wordt. Daar zou ik wat serieuzer naar moeten kijken, echter gaat me teveel tijd kosten. Een winding minder zou hem op 21.2 [N/mm] brengen.
Bedankt voor de berekening. Leuk om te weten en nauwkeurig genoeg. :thumbs:
Zo is wel het e.e.a. verklaard en 'vermoedens' bevestigd. 8)

Feitelijk heb ik de afgelopen weken gereden met links een 17,6 en rechts een 21.2 N/mm achterveer. Dat verklaart het ietwat vreemde rijden.... voelde een beetje als die keer, dat ik met een lekke achterband veel te lang doorreed, maar dan (gelukkig) veel minder heftig.
De auto maakte steeds een 'zwieper' bij overschakelen
En het gevoel, dat ik nu serieus stuggere achterveren heb klopt dus ook, n.l. resp. 1,8/ 1,5 keer zo stug. :D

Nog een leuk weetje: als ik nu van de Eibachs die onderste winding afhaal, (de rest van de veer is wel in goede staat) dan heb ik een leuke veer voor bijvoorbeeld de Alfetta, n.l. een 21.2 N/mm veer en dat is vast stugger dan die Jamex meuk, die er nu onderzit. :P
Netjes stralen en spuiten en klaar is Sander.

@Tom: persoonlijk zou ik 28mm meer dan voldoende vinden op een 4 cilinder. (zie ook de bevinding van frankalfa) Ik heb gereden met een Alfetta met een 28mm stok en dat is echt heel erg goed merkbaar, meer dan voldoende om overhellen tegen te gaan. Een stabi heeft in principe geen invloed op de dempers, maar goede frisse dempers maken wel een wereld van verschil op 20 jaar oude standaard dempers....

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

do mar 12, 2009 11:10

Progressieve gedeelte in de veer is 9 van 10x gedaan om ze met originele (lengte in ieder geval) schokdempers te plaatsen. De windingen gaan dan ook koud op elkaar liggen en men houd een lineaire veer ‘over’.
De reden is dat de veren niet los liggen bij maximaal uitveren, dit is bijv,. een APK eis! Naast natuurlijk een logisch technisch als veiligheids aspect.
Snap ik, echter ik ga ervan uit dat het bij eibach juist gedaan wordt voor comfort bij normaal gebruik van je auto.
Dus alleen statisch bekijken is dan tekort door de bocht.
Probleem wat je krijgt als je een veer progressief 'laat', dus ook op rij hoogte nog progressief is dat de demper over zijn veerbereik 'verschillende' veren 'ziet' auto wordt lastig in het grensbereik.
Anderzijds is het inderdaad ook wel gedaan om een auto niet knetter hard te maken, waarbij deze onder invloed van (grote) belasting/belading ook niet door klapt.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

do mar 12, 2009 11:23

Thx, 28mm dan maar :D :wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonb

do mar 12, 2009 11:29

En een niet orginele stabi, kan dat in Belgie?
Daar zeg je iets :roll: ? Weet het zelf niet...
Misschien dan toch informeren naar de stabi van alfaholics, die ziet er wel standaard uit. :idea:
Maar wellicht kan het ook d.m.v. een z.g.n. tuningsraport gelegaliseerd worden. (zo gaat dat toch in belgië?)

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

do mar 12, 2009 11:31

Probleem wat je krijgt als je een veer progressief 'laat', dus ook op rij hoogte nog progressief is dat de demper over zijn veerbereik 'verschillende' veren 'ziet' auto wordt lastig in het grensbereik.
Precies in de overgang van stijfheid 1-2 of zelf 2-3 geef ik je gelijk, echter met een demper is ook een pregressieve demping te genereren. En dan wordt het pas echt leuk. maar back on topic.

@Tom.
Stabi, mijn mening: ik zou voor de stijfste gaan en met pu rubber in de botjes gaan rijden. Dan heb je nog ruimte voor een stapje omhoog zonder grote kosten.
Vervang de pu rubbers door uniball als toekomstige opstap.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

do mar 12, 2009 11:50

In dat geval..... Tom: how about a 30mm stabi zonder unibals voor 125 euro incl. btw? Spiksplinternieuw. (interesse, stuur maar een pb)

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 stabi veren

do mar 12, 2009 23:15


Casterstang en kogel weer toonbaar gemaakt en gemonteerd met RVS boutjes, ringetjes en moertjes:
Heb je wel rekening gehouden met de eigenschappen van RVS bouten en moeren?
Deze zijn wel behoorlijk afwijkend t.o.v. stalen bouten en moeren v.w.b. treksterkte, vloeigrens en wrijving.

Heb wel een tabel waarin het verschil duidelijk zichtbaar is, is alleen een PDF en weet niet hoe ik dat ding hier zichtbaar kan krijgen.

Persoonlijk vind ik het altijd erg link om RVS in de wielophangingsdelen te gebruiken, veelal worden er bouten 10,9 en 12,9 gebruikt.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

do mar 12, 2009 23:28

pdf is toch gemakkelijk om te zetten met photoshop?
(offtopic, sorry :oops: )
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

do mar 12, 2009 23:33

Oh, ik had het al zo op m'n Alfetta en die heeft ook de nodige circuitervaring, incl. semi-slicks, dus zal wel 'los lopen' :lol:
Èn ik had destijds vooraf een goede WTBer hierover gecontacteerd. 8) Maar toch bedankt voor je meedenken! :thumbs:

@dibro: foto maken en en dan opslaan als jpeg. :biggrin: (is wel heel basic, maar kan wel :lol: )

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | 75 nu wel toonbaar

vr mar 27, 2009 20:20

Leuk pakketje uit the U.K. gekomen......... 8)

Afbeelding

C50 is de medium compound. 8) (klikt da stoer of wa? :biggrin: )
Afbeelding

Ik heb zo'n voorgevoel, dat ze in de regen minder zullen presteren dan de Federals, maar dat gaan we gewoon uitproberen:
Afbeelding

Van de week eens laten monteren op de 15" stalen velgen van de Alfetta. Die heb ik nu weggebracht samen met de Zenders van de 75 => De Federals komen op de Zenders en dus op de 75. Reden van de wissel is de rolomtrek, deze komt van de Federals beter overheen met de originele rolomtrek voor een 75 en deze Hankooks komen weer beter overheen met de originele rolomtrek van de Alfetta.

Verschil:
Alfetta origineel: 185/70/14, straks: 205/55/15 Hankook
75 origineel: 195/60/14, nu en straks: 205/50/15 Federal

Ciao! :driving:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | Hankook semi-slick.

ma mar 30, 2009 20:13

Afbeelding

Ziet er een stuk betr uit, dacht ik zo. 8) :oops: (note: de stuurnaafverlenger is gook goed te zien zo => die moet nog bekleed worden)

Ik heb er gisteren iig weer heerlijk mee geboenderd door het limburgs heuvellandschap. :driving:
Ik kan niet anders dan concluderen, dat er echt een hele fijne balans in zit nu. In combinatie met de Federals durf ik 'best stevig' te rijden nu. :oops:

Maar eigenlijk vind ik 'm nu iets te veel 'achteroverhellen' zeg maar....Nu zit ik een beetje te twijfelen... voor nog ietsje omlaag of achter ietsje omhoog. (denk aan een ring van zeg 1,5cm dik boven het rubber van de achterveer leggen) :?
Mezelf kennende zal ik wel weer voor de moeilijkste variant gaan => voor een cm omlaag, achter een cm omhoog. :lol:

Wat denken jullie? :-k
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | koele remmen!!

do mei 21, 2009 15:39

Aangezien ik niet mag zitten en dus ook niet rijden nu, maar wel kan staan en dus ook wat prutsen in de hobbyschuur..........

Na uren kijken, bedenken en vervolgens wat passen met slangen en wat meten, tekenen en knippen op karton t.b.v. malletjes is dit het geworden.
Speciaal om Rogier te laten zien, dat ik straks des te beter beslagen ten ijs zal komen; hierbij de eerste fotos van de koele remmen van de Alfetta. 8)

blaasmond linker achterklauw:
Afbeelding
Afbeelding

Aanzuigmond links achter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:oops: Ik heb de auto niet gewassen :wink:

Nu rechts nog.... en voor.... :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | koele remmen!!

do mei 21, 2009 15:53

dat is echt de mooiste oplossing die ik tot nu toe gezien heb! :thumbs: wilde (race) plannen voor de alfetta ofzo? :wink:

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo | koele remmen!!

do mei 21, 2009 20:09

Mooi hoor,
maar ik zou eerst die achterruitrijschakelaar vervangen :whistle: :wink:
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Terug naar “Projecten”