Egbertone
Guru
Guru

RE: Retro

do mar 12, 2009 11:28

... maar dat is dan weer wel de opperste vorm van retro.... een oud succesnummer opnieuw uit de schappen trekken :wink:

Leuk wagentje toch... die nieuwe Fiat 500, om er maar eens een aan te halen 8)

Ik vind persoonlijk wel dat er een verschil zit tussen het opnieuw uitbrengen van een succesnummer en het gebruiken van retro-stijlelementen.

Retro is wat het volk wil(de), vroegâh was immers alles betâh... nog even wachten en de kratjes worden ook weer van hout :mrgreen:
'T is een trend.... en trends waaien over.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Retro

do mar 12, 2009 12:03

... maar dat is dan weer wel de opperste vorm van retro.... een oud succesnummer opnieuw uit de schappen trekken :wink:

Leuk wagentje toch... die nieuwe Fiat 500, om er maar eens een aan te halen 8)

Ik vind persoonlijk wel dat er een verschil zit tussen het opnieuw uitbrengen van een succesnummer en het gebruiken van retro-stijlelementen.

Retro is wat het volk wil(de), vroegâh was immers alles betâh... nog even wachten en de kratjes worden ook weer van hout :mrgreen:
'T is een trend.... en trends waaien over.
Klopt allemaal stuk voor stuk.

Hoewel ik moet zeggen dat ik Alfas t/m de jaren 60 over het algemeen erg mooi vind. Niets op tegen als er daar af en toe in de rijke historie wordt geshopt.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

do mar 12, 2009 16:05

Ik vind de 500 een van de weinigen die WEL gelukt is... mits ze ook tijdsoriginele roest gaan vertonen... 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Egbertone
Guru
Guru

do mar 12, 2009 16:31

Ik vind de 500 een van de weinigen die WEL gelukt is... mits ze ook tijdsoriginele roest gaan vertonen... 8)
Was dat niet een optiepakket :?: :shock: :blue_lol:

:whistle:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 12, 2009 16:42

Het ontwerp van originele Fiat 500 is tegenwoordig beroemd, maar was het ook een goede auto? Innovatief was de originele Fiat 500 totaal niet.Het model was in de eerste jaren na zijn introductie zeker geen succes, de verkopen kwamen zeer moeizaam op gang voordat het pas echt ging lopen. D.w.z. in Italië en dat heeft uiteraard te maken met het volledig ontbreken van concurrenten.
Op het moment is de originele Fiat 500 een icoon..
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

vr mar 13, 2009 08:15

Denk dat styling sowieso losstaat van function...

Alleen de echte genieen op dit gebied weten beide te verenigen...

Kleren maken de man zegt een oud spreekwoord... maar is dat wel zo? Waar zou de man zijn zonder de kleren? An empty shell?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

prosper
Full Member
Full Member

vr mar 13, 2009 21:17

Dit is ook retro, according to Lamborghini:

Afbeelding

Stef33
Guru
Guru

za mar 14, 2009 00:22

Back to the future retro, zullen we dan maar zeggen. :-)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Performa
Guru
Guru

za mar 14, 2009 00:58

Met bijhorende Flux capacitator of is dat een optie?
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Rudolph
Guru
Guru

za mar 14, 2009 19:43

Dit is ook retro, according to Lamborghini
Mogelijk is het retro. In ieder geval is het geen Lamborghini. Ben blij voor mijn goede vriend Ferruccio dat hij dit niet hoeft mee te maken.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

prosper
Full Member
Full Member

za mar 14, 2009 20:42

Ach ja, we "moeten" het hier mee doen... Goede oude tijden keren niet meer terug. Ferruccio draait zich om in zijn graf...

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 15, 2009 11:46

Ik zie het probleem niet zo... Ik vind hem echt wel gaaf!

Ik denk dat elke oorspronkelijke sportwagen bouwer zich omdraait in z'n graf als ie de hedendaagse auto's zou zien. Elke gek kan tegenwoordig in een Ferrari, Lambo of Porsche rijden. Het zijn niet meer de èchte rijdersauto's zoals ze bedoelt waren. Maar helaas is het tegenwoordig zo dat ook sporwagen fabrikanten zich aan regels en veiligheidseisen moet voldoen... Daardoor blijft er dus steeds minder over. De ontwikkelingskosten rijzen dan ook nog eens de pan uit, dus moet het wel voor een breder publiek, helaas...

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 15, 2009 19:42

Was er een designequinox in de 20e eeuw die nooit meer overtroffen zal worden (even los gezien van het evt. benutten van de inmiddels gewraakte "retro" elementen) ? Of verzuim ik, en ik ben veiligheidshalve gauw geneigd dat te denken, het sarcasme te waarderen dat er voor andere topicdeelnemers misschien dik bovenop ligt ?

Corrado
Guru
Guru

ma mar 16, 2009 19:17

Retro... losjes gebaseerd op een design-icoon. Maar zo'n designklassieker was in concept altijd gebaseerd op een zeer originele gedachte:
De Mini was van binnenuit gedacht, zoveel mogelijk ruimte met zo klein mogelijke buitenmaten;
de Fiat 500: een zo goedkoop mogelijke auto (mocht niet canibaliseren met de 600, daarom in eerste instantie even zonder achterbank) om het arme Itaiaanse volk verder te mobiliseren;
De kever, een auto voor heel weinig geld met betrouwbare simpele techniek en bijdetijdse stroomlijn;
enz, enz.
Kijken we naar andere industriele designklassiekers dan geldt daar hetzelfde voor:
Er bestaan immers veel te veel meubelen die toch ergens wel lijken op die chaise-longe van Le Corbusier of de Vlinderstoel van Arne Jacobsen bijvoorbeeld, en wie kent niet al die druppelvormige shit uit de jaren '90 dat ergens wel iets weg moest hebben van een Philip Starck object? Om nog maar te zijgen over de slechte en goedkope imitatie Alessi-bakjes en potjes.

Al die stijliconen zijn bedacht door hele grote en origineel denkende techneuten als Alec Isigonis, Dante Giacosa, Ferry Porsche (ik beperk me hier even tot de autoindustrie). En dat zijn de retro-auto's niet. De vormgever van de nieuwe 500 is notabene dezelfde die de kitscherige Mini eerst al heeft bedacht.

Over het algemeen is alle retro wel gebaseerd op de vorm van vroeger maar nooit op het concept van vroeger. Daarom hebben we nu een Fiat 500 die in een heel andere schaal lijkt te zijn naast het origineel, kan je in een nieuwe Mini veel beroerder achterin zitten dan vroeger, ondanks de bijna dubbele lengte en heeft dat sobere interieur en dashboard met de centrale klok inmiddels plaatsgemaakt voor de grootste berg onnodige vormen in zilverkleurig plastic die ik ken. Wel eens geprobeert om achterin een New Beetle te zitten als volwassene? De prijs is ook al helemaal niet meer voor het volk van beginnende automobilisten.

En die 8C? Naar mijn smaak een prachtige auto maar toch ook wel degelijk retro. Persoonlijk vind ik ook daar de originelen waar de auto op gebaseerd is sterker (of moet ik hier eigenlijk zeggen: origineler) van vorm. In ieder geval kan je bij de 8C echt niet spreken van vernieuwende vormgeving met z'n jaren '60 vormen (een Citroën SM oogt m.i. moderner)

De originelen hebben allemaal een originele gedachte met bijbehorende originele vondsten. De wat te makkelijk getekende retro-opvolgers alleen maar wat bekend lijkende contouren.
Daarom ben ik ook zo bang weer teleurgesteld te worden op het moment dat Citroen ineens bedenkt ook een nieuwe 2CV te zullen gaan brengen. Wedden dat die ook in concept niets mer lijkt op de oude?
De originelen zijn klassiekers geworden omdat ze lange tijd wat concept betreft zijn blijven stan als een huis. Retro doet alleen maar heel even fris aan en heeft over het algemeen een erg korte houdbaarheidsdatum.

Mijn stelling: retro = kitsch! als er niet meer achter zit dan alleen de vorm.

Veel beter zou het zijn als retro de volgende keer zou inhouden: terug naar de routs qua concept. Fiat die weer een kleine, hele goedkope originele auto gaat maken, Citroen die iets bedenkt dat met niets te vergelijken is en gewoon z'n ding moet doen, puur pragmatisch gedacht; een nieuwe Abarth is weer een superlicht klein sportwagentje gebaseerd op niet te dure, alledaagse techniek; een nieuwe Mini is gewoon weer heel erg veel ruimte met compacte buitenmaten en goed doordachte techniek. Dan wordt retro weer lang houdbaar.

Rudolph
Guru
Guru

do apr 09, 2009 21:34

Retro is uit...
Dit topic ook. Wat retro.
En die 8C? Naar mijn smaak een prachtige auto maar toch ook wel degelijk retro. Persoonlijk vind ik ook daar de originelen waar de auto op gebaseerd is sterker (of moet ik hier eigenlijk zeggen: origineler) van vorm.
Koen, op welk origineel is de 8C geinspireerd? Misschien heb ik dat gemist, ben ook zeker geen 8C deskundige. Zag er afgelopen weekend een op de paddock van Zandvoort. Misschien bizar, ik vond die xenon verlichting helemaal niet mooi staan bij de - in mijn ogen - klassieke lijnen.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Terug naar “Het Forum Café”