Okee, nu ga ik me er ook eens mee bemoeien!! zie hier het relaas van mijn site (
www.berlina.nl ) toen ik begin '70 er jaren voor het eerst een Berlina zag. Deze auto heeft toen zo'n verpletterende indruk op mij gemaakt, Sindsdien schrijf ik Berlina altijd met een hoofdletter!!
Het volgende is waar gebeurd en gaat over het moment waarop ik voor het eerst een Berlina zag.
In 1970 zat ik op het I.V.A (Instituut voor Autohandel) in Driebergen.
Ik carpoolde met drie andere jongens dagelijks van en naar school.
Bestond het woord carpoolen toen eigenlijk al?
Nu had de vader van een van de jongens een groene 1750 Berlina en zaterdags - ja, ja, we gingen toen op zaterdagmorgen nog naar school - mochten wij af en toe deze Berlina lenen.
Wat een vertrouwen had die man!
De eerste keer dat ik die auto zag, heb ik er als in trance minutenlang omheen gelopen en gekeken.
Ongelooflijk wat maakte die auto een indruk op mij!
Dubbele carburateurs, schijfremmen rondom, twee bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingen standaard.
Welke vierdeurs sedan had dat in die tijd!!!
En dan het dashboard, met die kleine kilometerteller en toerenteller, en de middenconsole met vier metertjes, prachtig!
Het meerijden naar school was een waar feest.
Ik had nooit kunnen denken dat op zaterdag naar school gaan zo plezierig zou kunnen zijn.
Het weggedrag, de acceleratie en natuurlijk het prachtige geluid.
Er waren voor mij maar weinig andere merken, die zich ook maar enigszins konden meten met deze Alfa.
Toen was ik dus al over mijn oren besmet met het virus.
Ik sprak destijds met mezelf af dat ik ‘eens’ ook zo’n Alfa zou hebben.
Na de zomervakantie was onze Alfachauffeur (helaas voor ons) afgestudeerd, en was het dus met het ‘poolen’ met de Berlina gedaan.
De Berlina die ik mijzelf beloofd had, is er uiteindelijk ook gekomen.
In 1975 kocht ik een witte 2000 van drie jaar oud, die een jaar later helaas total loss ging; overigens buiten mijn schuld, maar dit terzijde.
Er ging een hele tijd, 20 jaar, en een heleboel andere Alfa’s voorbij voor ik de tweede en huidige Berlina aanschafte in 1996.
Tot zover het citaat van mijn site. Overigens heb ik deze laatstgenoemde Berlina nog steeds. Pas op het moment dat ik me noodgedwongen moet melden in het Bejaardenhuis neem ik afscheid van deze schoonheid, en geen moment eerder!!!
Mvg. Richard
www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.