Bert, je hebt helemaal gelijk wat betreft het type auto voor historische rally's. Al is er een verschil tussen bijvoorbeeld een Classic Gelderlandrit en een Winter Trial of een Tulp. Daarvoor moet je je auto echt wel prepareren. En mankementen waar je bij normaal gebruik helemaal geen last van hebt komen bij een rally onverbiddelijk aan het licht en je blijft er echt mee staan. Je auto moet technisch tiptop in orde zijn en meer. Maar om hem speciaal op te voeren of zo is absoluut niet nodig. Al doen veel rallyrijders het wel, maar dat is meer voor de fun.
Als je bij een het rallyrijden niet gaat zoeken en meteen de juiste weg neemt verlies je geen tijd en kun je met elke auto heel hoog eindigen. Wendbaarheid is wel gemakkelijk. Als je fout rijdt en moet keren is een Mercedes S-klasse wat onhandig. Voldoende bodemvrijheid helpt ook wel, je rijdt vaak over onverharde weggetjes. Dus niet meedoen met een Berlina (of een andere 105) zonder carterbeschermer!
Als navigator is het belangrijk dat je voldoende werkruimte hebt, verlichting om je kaart te kunnen lezen (aansluiting voor de verlichting van je kaartleesbak), opbergvakjes voor de controlekaarten, pennen en dergelijke een goede en goed afleesbare (dus op de juiste plek!) tripteller en kompas. Maar dat is het zo ongeveer wel. En niet teveel herrie in de auto, zodat je je aanwijzingen kunt geven.
Er is nog een heel mooie TR3 geweest, ontworpen door Michelotti en gebouwd - zoals veelal - door Vignale, de Triumph Italia. Je ziet hem hoogstzelden, in tegenstelling tot de TR3's TR4(A)'s en TR250's. Ik ben hem één keer bij een rally tegengekomen. Prachtig ding!
Jacques.