Alfa155
Full Member
Full Member

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

di mar 17, 2009 14:06

Horloge.. alfa chornograaf..

telefoons htc touch pro en iphone 3g

autoradio jvc bt1 24 bits dac.

Onky speakers thuis 8) met een ouderwetse 2 traps versterker van telefunken.

geen lcd/ tft wel een 100 hertz matchline...

en in de keuken idd een hoop onnodig design spul.... maar wel mooi :wink:

dus ja ben wel design gevoelig maar toch moet het functioneel zijn...

oh en bij mijn pc is het nog erger... Ik ben nog al fan van het merk razer... heb dan ook muizen toetsenborden headsets en speakers van dit wereld merk voor extreme gamers
GTV 2.0 16v

Tom VDW
Guru
Guru
Contacteer: Website

di mar 17, 2009 14:12

Neef van mij zijn huis staat vol met B&O (Bang & Olufsen).
Wereldspul vind ik, alleen knap duur. Voor de TV alleen al 20.000€ :shock:

Afbeelding

Alfa155
Full Member
Full Member

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

di mar 17, 2009 14:16

Afbeelding
waar staat die tv??? :twisted:
GTV 2.0 16v

Tom VDW
Guru
Guru

di mar 17, 2009 14:17

Afbeelding
waar staat die tv??? :twisted:
In zijn woonkamer :lol:

Dinky Boy
Miniaturista

di mar 17, 2009 14:28

function follows form of was het eigenlijk andersom.
Ik ga voor design en daarna functionaliteit. Gelukkig gaan ze vaak samen.
Maar niet altijd. Over non-functionerende vormen...

Na drie jaar was mijn de hoorn (het geluid) van mijn Kirk Plus kaduuk. Ze waren toen veel duurder, meen Fl. 170,= of zo. Toevallig kenden we een medewerker van de Primafoon winkel, die voorzag ons van een hoorn die in de rommelbak van de werkplaats lag te niksen. Twee jaar later was het opnieuw een Kirk Min..... :evil:

Op die manier wordt het 'die zijn' of 'die zijn niet', dat is de vraag... :-k

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 17, 2009 14:38

Afbeelding
vind persoonlijk dat je vooral voor het design betaald (is dus goed vergelijkbaar met alfa... niet meer de beste prestaties of kwaliteit, wel top in deisgn)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Tom VDW
Guru
Guru

di mar 17, 2009 14:45

Is inderdaad juist :wink:
Al vind ik dat je dit soort TV's al beter kunt vergelijken met een Ferrari:
-duur voor zijn soort, maar ook 'topprestaties' :wink:
Ik kijk liever naar deze TV dan te gaan naar de cinema, geluid is echt top :D

Bou79
Member
Member

di mar 17, 2009 17:09

Ik ben strategisch design consultant bij 't grootste ontwerpbureau van nederland (VanBerlo), dus beroeps-design-verslaafd :wink:

Wel een dingetje over 'design' : het begint onderhand wel de meest misplaatste verkoopterm te worden: Jan de Boef wc-rolhouders bij de Blokker zijn wat mij betreft geen design...

Goed design = wel doordacht, functie + vorm, rationeel + emotioneel, onderscheidend, meerwaarde, buitenkant + binnenkant, gefocused op de totale user experience :P

Even vloeken in de kerk: wat mij betreft voldoen daar ook niet alle Alfa's aan. Ik vind de Mito wel een beetje erg veel marketingtruc en weinig inhoud... 8)
Boudewijn

GTV 2000 '73
159 SW '10

Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 17, 2009 18:02

Ik hou zelf van design, maar het moet ook goede kwaliteiten hebben.
Zoals een computer bijvoorbeeld, de kast moet eveneens zowiezo goede koeleigenschappen hebben.

Ja jongens, dat is dus een 2e hobby van me.
Computers in elkaar pluggen. :mrgreen:

Mjah.......hier een stukkie design van de kast dan maar?
Afbeelding
De CoolerMaster Cosmos S.

Of zoals een monitor, die mag er eigenlijk ook wel goed uitzien.
Dit natuurlijk ook weer plus goede eigenschappen zoals beeldkwaliteit en dergelijke.
Een voorbeeld hiervan is de ASUS PG221:
Afbeelding
Afbeelding

Maar zo kan ik van elke tak wel een voorbeeld gaan opnoemen zoals tv's en dergelijke, maar dat doe ik dit keer maar niet. :wink:
Dus nogmaals, het moet er goed uitzien en dus ook goede (technische) eigenschappen hebben.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

GT_fan
Junior Member
Junior Member

di mar 17, 2009 19:03

ik heb het origineel:

Afbeelding

Posthumus
Guru
Guru

di mar 17, 2009 19:08

ik heb het origineel:

Afbeelding
:biggrin:
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

wo mar 18, 2009 00:34

Nou hoor je altijd zeggen dat Alfa's niet zijn om te poetsen maar om mee te rijden... dat het geen garage-queens moeten worden... maar dat ze op de staart getrapt moeten....

Alfa's zijn mooi... efficient... gebouwd met functie in het achterhoofd....

Niks leuker dan de combinatie van fundtie en design bij een Alfa...

Zelfs de motorblokken zijn mooi hoewel puur functioneel...

Kan letterlijk uren naar de Alfaatjes kijken... maar niets zo leuk als om er mee te rijden...

Zit nu dus naar de iconische ontwerpen van Philippe Starck te kijken... leuke citruspers hoor... niet gemaakt om neer te zetten... maar om citrusvruchten mee uit te persen... en sinds de komst van Appelsientje... doet geen hond dat meer... en daarmee is dit toppunt van design gedegradeerd tot een prul dat er leuk uitziet (hoeft niemand persoonlijk op te vatten :wink: ).

Dus... wil je citrusvruchtensap... koop je Appelsientje of Euroshopper... geen Alessi / Starck...

Wil je leuk autorijden... koop je een Alfa en geen aandrijvingsloos showmodel...

Wil je goed slapen, koop je een Hästens...

Wil je computeren, koop je de beste voor jouw applicaties binnen je budget...

Allemaal geen redenen om "design" te kopen dus want zodra dat woordje er aan geplakt wordt vervalt de functie blijkbaar....

Er zijn dus andere motieven om "design" te kopen...

Maar welke?

Kunst kun je kopen puur om de vorm... ongeacht het aantal dimensies... maar kunst heeft ook al geen functie...

Is een reproductie van een Rembrandt, Appel, Corneille of wat dan ook kunst? Welnee... dat zijn slechts aftreksels van het origineel...

OEI!

Zit hem daar de kneep niet? Massaproductie... ook Starck dient dusdanig te ontwerpen zodat een grote kopersgroep wordt aangesproken.... anders kunnen de erven van Giovanni hem niet betalen voor zijn werkjes... en dan nog die kopersgroep die denkt een exclusieve smaak te hebben... maar hoeveel "Juicy Salifs" zijn er intussen al over de toonbank gegaan? Gokje? Honderdduizenden?

En als het puur om de vorm gaat... zeg maar de "kunst"... is er dan niks leukers te verzinnen dan een citruspers, een bed of een kastje?

Anderzijds is design gewoon een marketingtool... hoe lang zou B&O al failliet zijn als ze niet raar uitziende stereootjes zouden maken?

Ik blijf me verbazen over de ogen-dichtheid van grote kopersgroepen die denken zichzelf een bepaalde status aan te meten door zich en masse te storten op de schijn van exclusiviteit...

Nu de grootste golf voorbij is... en de meeste al weer bij het afval beland zijn... heeft de beroemde Blokker-gans een hogere mate van exclusiviteit verworven dan de Gelderland serie... Om de productie van de eerste Gelderland banken op gang te brengen moest Jan zich tenslotte commiteren om grote aantallen te (laten) produceren die hij voor dat prijskaartje niet kwijt kon... dus de hulp van schoonpappa ingeroepen... die een keten van kringloopwinkels bezit... de Gelderlandjes met een ander stofje laten overtrekken... en voor een prikkie vlogen ze bij schoonpappa over de toonbank... aan het grotendeels onwetende koopje-jagende-publiek dat, gezien de kwaliteit, nu nog steeds wel eens op die kringloopgelderlandjes zou kunnen zitten....

Daar gaat het imago van exclusiviteit.... daar gaat de illusie van "kijk mij eens boven de massa uitsteken!"...

Het vreemde is ook dat je zelden een design-koper hoort zeggen dat ie het ontwerp bagger vindt maar het "ding" gekocht heeft omdat het het beste slaapt, citroenen uitperst of wat dan ook... op z'n minst toch curieus te noemen...

Zoals gezegd... de funtie is blijkbaar van generlei belang... de exclusiviteit en onderscheidend vermogen is slechts een illusie gebleken door de massa productie.... en om de hele avond nou naar zwijmelende je kastje te gaan zitten kijken zie ik nog nog zo snel niet iemand doen...

Goed bij elkaar passen doet het ook zelden... dus dat is het ook al niet... koop je iets van een bepaalde designer... past het zelden goed bij de ontwerpen van een andere designer... dus zou je je eigenlijk moeten committeren aan 1 enkele designer... maar waar ben je dan zelf in het hele verhaal? Daar bovenop krijg je dan weer het effect van het millionairsvrouwtje dat roept "Dolce & Gabbana is sooooooooooooooooooooo me!", ondertussen uitgelachen door zo'n beetje iedereen die het mag aanschouwen....

En haalt zogenaamde "design kleding" het WERKELIJK bij de "bespoke tailoring" van Saville Row? De namen van de meest geniale kleermakers daar zullen de meeste design kopers niks zeggen.....

"Design" straalt ook zelden warmte uit... het is meestal kil en redelijk emotieloos... gekocht om de naam van de ontwerper....

"Design" lijkt zo'n beetje het grootste mysterie van de hedendaagse marketing te zijn....

Misschien is het inderdaad wel te vergelijken met de modewereld... ook zo'n zeepbel... een paar werkelijk exclusive modellen maken... en de rekken in de wereldwijde winkels volhangen met pret-a-porter voor de massa zodat die kan showen met de labels....

ECHT design... is op maat gemaakt... speciaal ontworpen voor een specifieke situatie... werkelijk exclusief... en dat is voor de meesten van ons ook werkelijk onbetaalbaar...

Echt design is avant-gardistisch... en dat staat weer haaks op die massa-productie... want voor-de-meute-uit betekent dat het in principe onverkoopbaar is en dus niet geproduceerd zal worden en dus niet in de winkels ligt....

Dus blijft er weinig anders over om op jacht te gaan naar werkelijk unieke meubelstukken (of keukenapparatuur of wat dan ook)... en die zijn er best... en nog betaalbaar ook... je moet alleen even zoeken... en als je het dan vindt... dan zal het de exclusiviteits-geil meute weer niks zeggen... want die kennen alleen de namen die en-masse verkocht worden... dus zeg je lekker niet wat je hebt staan en pluk je ook geen plaatjes van "design verkopende websites" want werkelijk uniek design vindt je daar niet...

Zo design-minded ben ik dus... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 18, 2009 00:40

Zo multifunctie, zo tijdloos, zo efficiënt....:

Afbeelding

Non-conformistisch, ook nog :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

wo mar 18, 2009 00:43

Daar slaap ik al jaaaaaaaaaren in.... :lol: :lol: :lol:

Of is het een designkastje? :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Het Forum Café”