Nou hoor je altijd zeggen dat Alfa's niet zijn om te poetsen maar om mee te rijden... dat het geen garage-queens moeten worden... maar dat ze op de staart getrapt moeten....
Alfa's zijn mooi... efficient... gebouwd met functie in het achterhoofd....
Niks leuker dan de combinatie van fundtie en design bij een Alfa...
Zelfs de motorblokken zijn mooi hoewel puur functioneel...
Kan letterlijk uren naar de Alfaatjes kijken... maar niets zo leuk als om er mee te rijden...
Zit nu dus naar de iconische ontwerpen van Philippe Starck te kijken... leuke citruspers hoor... niet gemaakt om neer te zetten... maar om citrusvruchten mee uit te persen... en sinds de komst van Appelsientje... doet geen hond dat meer... en daarmee is dit toppunt van design gedegradeerd tot een prul dat er leuk uitziet (hoeft niemand persoonlijk op te vatten
).
Dus... wil je citrusvruchtensap... koop je Appelsientje of Euroshopper... geen Alessi / Starck...
Wil je leuk autorijden... koop je een Alfa en geen aandrijvingsloos showmodel...
Wil je goed slapen, koop je een Hästens...
Wil je computeren, koop je de beste voor jouw applicaties binnen je budget...
Allemaal geen redenen om "design" te kopen dus want zodra dat woordje er aan geplakt wordt vervalt de functie blijkbaar....
Er zijn dus andere motieven om "design" te kopen...
Maar welke?
Kunst kun je kopen puur om de vorm... ongeacht het aantal dimensies... maar kunst heeft ook al geen functie...
Is een reproductie van een Rembrandt, Appel, Corneille of wat dan ook kunst? Welnee... dat zijn slechts aftreksels van het origineel...
OEI!
Zit hem daar de kneep niet? Massaproductie... ook Starck dient dusdanig te ontwerpen zodat een grote kopersgroep wordt aangesproken.... anders kunnen de erven van Giovanni hem niet betalen voor zijn werkjes... en dan nog die kopersgroep die denkt een exclusieve smaak te hebben... maar hoeveel "Juicy Salifs" zijn er intussen al over de toonbank gegaan? Gokje? Honderdduizenden?
En als het puur om de vorm gaat... zeg maar de "kunst"... is er dan niks leukers te verzinnen dan een citruspers, een bed of een kastje?
Anderzijds is design gewoon een marketingtool... hoe lang zou B&O al failliet zijn als ze niet raar uitziende stereootjes zouden maken?
Ik blijf me verbazen over de ogen-dichtheid van grote kopersgroepen die denken zichzelf een bepaalde status aan te meten door zich en masse te storten op de schijn van exclusiviteit...
Nu de grootste golf voorbij is... en de meeste al weer bij het afval beland zijn... heeft de beroemde Blokker-gans een hogere mate van exclusiviteit verworven dan de Gelderland serie... Om de productie van de eerste Gelderland banken op gang te brengen moest Jan zich tenslotte commiteren om grote aantallen te (laten) produceren die hij voor dat prijskaartje niet kwijt kon... dus de hulp van schoonpappa ingeroepen... die een keten van kringloopwinkels bezit... de Gelderlandjes met een ander stofje laten overtrekken... en voor een prikkie vlogen ze bij schoonpappa over de toonbank... aan het grotendeels onwetende koopje-jagende-publiek dat, gezien de kwaliteit, nu nog steeds wel eens op die kringloopgelderlandjes zou kunnen zitten....
Daar gaat het imago van exclusiviteit.... daar gaat de illusie van "kijk mij eens boven de massa uitsteken!"...
Het vreemde is ook dat je zelden een design-koper hoort zeggen dat ie het ontwerp bagger vindt maar het "ding" gekocht heeft omdat het het beste slaapt, citroenen uitperst of wat dan ook... op z'n minst toch curieus te noemen...
Zoals gezegd... de funtie is blijkbaar van generlei belang... de exclusiviteit en onderscheidend vermogen is slechts een illusie gebleken door de massa productie.... en om de hele avond nou naar zwijmelende je kastje te gaan zitten kijken zie ik nog nog zo snel niet iemand doen...
Goed bij elkaar passen doet het ook zelden... dus dat is het ook al niet... koop je iets van een bepaalde designer... past het zelden goed bij de ontwerpen van een andere designer... dus zou je je eigenlijk moeten committeren aan 1 enkele designer... maar waar ben je dan zelf in het hele verhaal? Daar bovenop krijg je dan weer het effect van het millionairsvrouwtje dat roept "Dolce & Gabbana is sooooooooooooooooooooo me!", ondertussen uitgelachen door zo'n beetje iedereen die het mag aanschouwen....
En haalt zogenaamde "design kleding" het WERKELIJK bij de "bespoke tailoring" van Saville Row? De namen van de meest geniale kleermakers daar zullen de meeste design kopers niks zeggen.....
"Design" straalt ook zelden warmte uit... het is meestal kil en redelijk emotieloos... gekocht om de naam van de ontwerper....
"Design" lijkt zo'n beetje het grootste mysterie van de hedendaagse marketing te zijn....
Misschien is het inderdaad wel te vergelijken met de modewereld... ook zo'n zeepbel... een paar werkelijk exclusive modellen maken... en de rekken in de wereldwijde winkels volhangen met pret-a-porter voor de massa zodat die kan showen met de labels....
ECHT design... is op maat gemaakt... speciaal ontworpen voor een specifieke situatie... werkelijk exclusief... en dat is voor de meesten van ons ook werkelijk onbetaalbaar...
Echt design is avant-gardistisch... en dat staat weer haaks op die massa-productie... want voor-de-meute-uit betekent dat het in principe onverkoopbaar is en dus niet geproduceerd zal worden en dus niet in de winkels ligt....
Dus blijft er weinig anders over om op jacht te gaan naar werkelijk unieke meubelstukken (of keukenapparatuur of wat dan ook)... en die zijn er best... en nog betaalbaar ook... je moet alleen even zoeken... en als je het dan vindt... dan zal het de exclusiviteits-geil meute weer niks zeggen... want die kennen alleen de namen die en-masse verkocht worden... dus zeg je lekker niet wat je hebt staan en pluk je ook geen plaatjes van "design verkopende websites" want werkelijk uniek design vindt je daar niet...
Zo design-minded ben ik dus...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...