Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

wo okt 08, 2008 14:09

Goed verhaal Zaagmans, kan me in het meeste wel vinden. Nog niet met een GT 3.2 gereden, maar wel met een 156 GTA SW een aantal jaar geleden. Achtertrek kunnen we er helaas nooit meer van maken bij een GT, zullen het moeten doen met voortrek.
Een 156 GTA kopen is in mijn gevoel terug in de tijd hoe lekker hij ook is. Ik had 10 jaar geleden al een 156, wel een hele fijne 2.0 sport III met rood leer en schuifdak. Na de 166 wordt het een GT 3.2 of een Duitse Avant, ik wil nl. ook met de tijd/ontwikkelingen mee als het ff kan. Dan compenseer ik het later wel door er een brievenbusje, Giulia of GTV6 bij te kopen voor de fun.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Hans75
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 16:20
Locatie: Breda

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

zo mar 15, 2009 16:02

Ik heb 3 jaar in een 156GTA gereden (170000kms), en sinds vorige week een GT 3.2...

Enkele dingen die mij opvallen:
- de draaicirkel van de GT is helemaal niet zo groot... alles is relatief natuurlijk. want de de draaicirkel van de GTA was nog beroerder.. die is vergelijkbaar met de Titanic
- de V6 is hetzelfde.. alleen de GTA reageert toch anders.. die paar pk meer zitten met name bovenin, waar ik de GT nogal tam vind.. de GTA is in hoge toeren heerlijk agressief.. (wat ik gehoord heb, is het enige verschil de tuning.. mijn GT gaat daarom binnenkort naar squadra.. waardoor de reactie en de manier van aan het gas hangen verder zal verbeteren)..

De GTA is trouwens zeker niet 10 jaar terug... je kan het rijden in een GTa niet vergelijken met een ori-156..van 1998.. als je dat durft te beweren bewijs je dat je er nooit een hebt gehad!

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

wo mar 18, 2009 09:15

Ik heb een gechipte GT1.9 jtd en ben natuurlijk ook voor achterwiel aandrijving maar rij met mijn dieseltje een 3.0 75 helemaal naar de kelder met 2 vingers in mijn neus en is vooral in bochten veruit superieur.
Ik weet niet of iemand al een de vergelijkingstest heeft gelezen tegen een audi TT quattro in de regen maar de GT met zijn voorwielaandrijving was 5 seconden sneller in 1rondje zandvoort.

Gebruikersavatar
La macchina
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 13:34
Locatie: Regio Gent

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

wo mar 18, 2009 11:07

De GTA is weliswaar oud(er) dan de GT maar die staat dacht ik op het (verlengde?) onderstel van een 147. Dus die is ook al best oud. Het interieur heeft er ook veel van weg. Correct me if I'm wrong. Wat ikzelf ook niet prettig vond bij de GT was de hoge zitpositie. (1,86)
GT 1300 Junior ('74)
scarb n°: 5812

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

wo mar 18, 2009 12:05

Die draaicrikel is echt wel enorm...

Het Engelse boertje kan nauwelijks een subtiel gebouwd karretje genoemd worden maar komt om bochtjes waar je met de 3.2 toch ECHT moet gaan steken...

Als de GTA NOG beroerder is... ben ik opeens niet zo nieuwsgierig meer naar de GTA...

CC had hiervoor een 2.0 JTS en die had een aanzienlijk kleinere draaicrikel en is toch in principe dezelfde auto...

Heb het met Squadra gehad over de verschillen in vermogen tussen het GTA blok en de de GT en ze zijn idententiek hoewel ze een verschillend vermogen afgeven. Het enige verschil kan in de uitlaat zitten (aldus Squadra).

De GT is minder heftig dan de GTA maar heeft ook niet de dip in de koppelkromme die Squadra er bij de GTA welliswaar een heel stuk uit krijgt maar helemaal weg gaat ie niet.
Afbeelding
GT 3.2
Afbeelding
GTA

Ik zit met mijn 1.87 ook redelijk hoog in de GT maar vind het niet storend... wel ben ik bij achteruit steken aangewezen op de spiegels want met achterom kijken red ik het niet.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

wo mar 18, 2009 17:46

Volgens mij zit er enkel op papier vermogens verschil : std. geeft de Gt volgens Supersprint 251pk en de 156 gta 244 ...
Vergelijk hier maar eens : http://www.supersprint.com/ISPG0000argtc4.asp
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

wo mar 18, 2009 18:37

Die draaicrikel is echt wel enorm...

Het Engelse boertje kan nauwelijks een subtiel gebouwd karretje genoemd worden maar komt om bochtjes waar je met de 3.2 toch ECHT moet gaan steken...

Als de GTA NOG beroerder is... ben ik opeens niet zo nieuwsgierig meer naar de GTA...
Ik voel niet echt verschil, zijn beide zullen we zeggen stevig :twisted: . Maar dat de GTA voelbaar groter is, kan ik niet bevestigen. Wil het voor de grap wel eens nameten....

Groet Sudman
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

wo mar 18, 2009 18:43

@ BugAlfa
volgens mij zijn de grafieken van Squadra wat hij daaddwerkelijk op de rolbank gemeten heeft en dan zit er verschil in zowel het vermogen als het koppel.

@ SudMan
Zou het niet ergens op een site te vinden zijn?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

wo mar 18, 2009 20:00

@ SudMan
Zou het niet ergens op een site te vinden zijn?
Volgens officiele Alfa Romeo opgave (uit mijn eigen plastic archieven 8) )

Alfa 156 GTA: 12,10 meter

Alfa GT : 11,5 meter

Maar dat verschil voel ik niet echt...

Groet Sudman
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

wo mar 18, 2009 20:11

Wij hebben 2 kids, en als je op wintersport gaat en je wil geen ski's op het dak dan ik het redelijk proppen kan ik je zeggen.... het wordt dus een GT (hart) of een Duitse avant (ratio)..... time will tell.
Een 330 maakt (heel) veel goed kan ik je zeggen......

Maar misschien een GTA sw, dan heb je toch redelijk ruimte en wel Alfa. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Hans75
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 16:20
Locatie: Breda

Re: RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

do mar 19, 2009 09:27

Die draaicrikel is echt wel enorm...
Als de GTA NOG beroerder is... ben ik opeens niet zo nieuwsgierig meer naar de GTA...
Kom kom.... je laat een GTA (je hart) toch niet afvallen vanwege een ruimbemeten draaicircel.... dat bezwaar vergeet je meteen als je in haar zit.. en kan rijden.. Nogmaals heb haar drie jaar gehad, en wellicht een paar keer te veel moeten steken bij het draaien (met name in parkeergarages wel eens genant), maar heb me nog nooit zo fijn in een auto gevoeld.. heb me nog nooit verveeld.. zelfs in te lange files wist ze nog een smile op mijn gezicht te toveren...

ik vind de zitpositie in de GT trouwens perfect.. ben slechts 1.78, dus wellicht meer op italiaanse leest gebouwd.. maar de stoel is toch ook in hoogte instelbaar....
Zowel de GT en de GTA zijn wat mij betreft de laatste echte Alfa's.. qua rijpositie en gevoel.. In zit in die auto's... in plaats van erop (het gevoel dat ik krijg in een 159, of in willekeurig welk ander merk)

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

do mar 19, 2009 10:02

ik vind de zitpositie in de GT trouwens perfect..
En de stoelen van de GT vind ik zoo veel fijner zitten. Fijnste stoelen ooit in een Alfa 8) Die van de GTA blijven erg hard, vooral na een lange vakantierit.
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

do mar 19, 2009 10:47

Kan de GT niet vergelijken met de 156/147 GTA, buiten een korte proefrit in een 147 GTA nooit echt in één van beiden gereden..
Maar als ik een minpunt van de 3.2 MOET noemen is het de draaicirkel...verder zou ik eigenlijk niks kunnen verzinnen... :oops: Het blijft een feest om in te rijden....nog steeds wordt ie 's morgens gestart met het portier nog open...klinkt zo lekker...

De stoelen zijn inderdaad fantastisch. Heb sinds 2004 een GT (eerst een 2.0, nu een 3.2) en op het moment dat je in een andere auto stapt...tja, je mist de "zetels" meteen. Veel steun EN comfort. Een combi die je niet vaak tegenkomt.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”