Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

Re: RE: Gebonk cardanas?

do feb 26, 2009 19:45

Als je zo'n harde bonk had dat je middenarmsteun klepje open vloog dan is ook de middenste hardy eraan, alleen het lager in het midden geeft niet zo'n erge ontregeling.

Petje af - ik wil niet ruilen om dit op straat te doen. (natuurlijk: alles kan - zoals ook een brug huren bij lokale DHZ garage)
Door onwetendheid heb ik dit in korte tijd 3 keer achterelkaar gedaan 1 keer zelfs voor niks :oops: . Auto gewoon op vier bokjes en rustig beginnen geen deadline stellen is dan het advies het is een hobby en het blijft een hobby (dus niet onder een krik gaan liggen). Ik weet niet of het nodig is maar ik zou het midden lager ook vervangen. Echter moet je de cardan as dan wel in een bankschroef vastkunnen zetten en een diepe dop 32 hebben. Ik heb hiervoor een dikke plank hout waar in het midden een gat in zit waar de diepe dop 32 doorheen kan. En rondom dit gat drie gaten om de 120 graden verdeelt waar de drie tapeinden van de cardan as door heen gaan. Zo kan je de as inklemmen en echt fatsoenlijk kracht zetten, om het geheel vast te zetten heb je wel een moment sleutel nodig. Dacht dat een moment van ongeveer 100 Nm nodig.

Gr Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

za feb 28, 2009 11:21

Bedankt voor alle tips,

Het was inderdaad de middelste donut waar niet veel meer van over was. Aangezien de achterste uitgedroogd was en de voorste al scheuren had meteen een setje gehaald. De staat van het lager is moeilijk te zien zonder de dwarsbalk weg te halen..maar voor de zekerheid houder en lager ook maar gehaald.
Verder was het linker bakrubber gaar, dus daar ook twee van.

Ik gebruik voor momenten, de waarden voor de high torque as uit de workshop manual:
http://www.users.on.net/~craigf/

Wat er verder nog moet gebeuren:
Linker voorband op (schuin afgesleten)
Uitlijnen
Carterpakking lek
Middelste uitlaatdemper lassen

Heb nu een dhz garage in rotterdam gevonden, woensdag moet het dan gaan gebeuren.
Tot nu toe de meest ingrijpende klus die ik gehad heb.

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

za feb 28, 2009 21:09

Alvast een vraag:

Hoe krijg ik mijn koppeling goed gecentreerd? Kan ik daarvoor een centreerhulp kopen, zo ja waar?
Of gaat het net zo goed met een dop.
Vandaag al een beetje geprobeerd met wat doppen, maar ik krijg hem niet op de price-as geschoven.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gebonk cardanas?

za feb 28, 2009 21:16

Het zou met een perfect passende staaf moeten kunnen natuurlijk..... maar ook met een losse price-as of met een centreerhulp (lijkt op een afgezaagde 'price-as'), welke je bij een goede automaterialenzaak kan kopen. Of je leent die bij een bevriende gargage of forummer uit de buurt, die een losse ingaande-as heeft. :wink:

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

zo mar 01, 2009 14:50

Ahw..dat maakt het een stuk duidelijker :-)

Bedoelde meer, welke materialenzaak levert zo'n hulp? Tuynder had hem bijv. niet.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Gebonk cardanas?

ma mar 02, 2009 09:48

Carterpakking lek? Ik neem aan dat het een grote smurrie is maar dat wordt veroorzaakt door het zweten of lekken van olie en dat langs het blok naar beneden stroomt en aan het carter blijft hangen.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

ma mar 02, 2009 14:44

Centreerunit heb ik gevonden bij de brezan, standaard universeel ding..moet dus wel gaan lukken.

Wat de carterpakking betreft, het lijkt erop dat hij olie eruit perst waar de carterpan aansluit op het blok. Niet vreselijk veel, maar het blok is er wel vettig door aan de onderkant.

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

di mar 03, 2009 18:11

Vroeg me nog een paar dingen af:

Wat moet ik markeren aan de assen, alle boutjes, moeren, ringen ook dezelfde weer monteren?

Is het genoeg om mijn middelste en achterste demper los te halen voor vervangen van complete as en bak?

Wat moet ik invetten, en met wat voor soort vet?

Waar kan ik de versnelling-selector het beste loshalen bij de bak en bij de pook?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gebonk cardanas?

di mar 03, 2009 18:24

Vroeg me nog een paar dingen af:

Wat moet ik markeren aan de assen, alle boutjes, moeren, ringen ook dezelfde weer monteren? Persoonlijk markeer ik enkel de assen t.o.v. elkaar, vliegwiel en driepoot achter. Boutjes en moertjes zouden toch echt hetzelfde moeten zijn.....

Is het genoeg om mijn middelste en achterste demper los te halen voor vervangen van complete as en bak?Ja is voldoende, voorpijp kan blijven zitten. Sterker nog, de einddemper mag ook blijven hangen. Wel de middelste balk onder pook loshalen en de dwarsbalk achter. (maar ik denk, dat je dat al wel wist)

Wat moet ik invetten, en met wat voor soort vet? Persoonlijk gebruik ik simpel kogellagervet op voorste en achterste centreerbus. Misschien, dat er geleerden zijn, die beweren, dat het anders moet.......

Waar kan ik de versnelling-selector het beste loshalen bij de bak en bij de pook? Hoeft niet eens los! (Als je het toch wilt, dan is onder de pook het gemakkelijkst)
Zie opm. in rood ;)

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

za mar 07, 2009 12:01

Nou...een dag is uiteindelijk drie dagen geworden. Wat een toer, maar hij rijdt weer. Hij rijdt nu veel lekkerder. Alsof er nu wel een directe verbinding is tussen motor en achterwielen..Schakelen is ook weer helemaal strak, krijg hem rustig in zijn twee en de andere versnellingen zijn lekker klik-klak.
Behoorlijk lopen klooien met de bak, daar kwamen we achter (na gemonteerd te zijn) dat hij alleen maar zijn 1/2 pakte. De rest stond geblokkeerd, dus bak er weer onderuit en opengemaakt. Bleek een kwestie van hem wel goed in elkaar zetten was (stond het een en ander niet goed in lijn).
Centreren van de koppeling ging super-makelijk, na een stukje price-as geleend te hebben met een haakse slijper van de oude bak.
Nou moet hij voor de apk eigenlijk nog wel een hoop: uitlaat, dorpel, stuur-rubbers. Ga er dit weekend over nadenken om hem te schorsen.
Bedankt voor alle tips&tricks.

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

do apr 02, 2009 18:03

Na er nog wat mee te hebben gereden, is mijn conclusie dat de as er nog toch niet lekker onder ligt.
Hij gaat er volgende week weer onder uit, want er zijn wel wat trillingen voelbaar. Als ik hem in zijn twee zet en gas geeft voel ik de pook ook verschuiven. Met nieuwe bakrubbers eronder, betekent dat volgens mij dat de as niet goed zit.
Misschien dat hij de klappen niet overleefd heeft toen hij met rotte rubbers reed, dus niet meer gebalanceerd is. Of hij zit scheef op de versnellingsbak. Vind het maar vreemd, centreer busjes enzo zagen er nog prima uit.
Maar als je as in elkaar zet, lijkt het mij dat die busjes wel kunnen verschuiven want dat gaat toch met redelijk wat kracht. Hoe krijg ik hem goed gemonteerd op de bak? Heb alles gemonteerd met losse bak, maar het rubber staat aan de ene kant meer aangetrokken dan aan de andere.
Wil hem laten draaien en kijken of ik ergens onbalans kan zien. Zijn er nog wat die-hard techneuten die hier hun licht op kunnen laten schijnen?
De rubbers, lager, ophangbeugel en bakrubbers zijn nieuw.

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1145
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: Gebonk cardanas?

do apr 02, 2009 18:18

Misschien kunnen foto's van de gemonteerde onderdelen wat uitsluitsel geven hier.

??

Ik heb laatst ook aan mijn cardanas gewerkt en alles zorgvuldig gedemonteerd en gekeken hoe alles zat en weer in elkaar gemonteerd en rijdt er stukken beter mee.

Hoe zitten je bouten vanachter gemonteerd vanaf de cardanas naar die driepoot aan je bak.. zulke dingen zijn belangrijk

maar er staat genoeg over geschreven op het forum.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gebonk cardanas?

do apr 02, 2009 21:31

Allemaal dezelfde bouten, revetten en moeren gebruikt? En allemaal goed aangedraaid?
Als alles op z'n plek zit, zouden de rubbers 'vlak' aan moeten liggen.... als dat niet het geval is, denk ik dat het stompje (centreerbus) iets beschadigd (gestuikt) is, waardoor ie niet in het centergat van de donut/ as glijdt. :-k Tja en als dat het geval is, dan zul je idd de as er weer onderuit moeten halen en de braampjes weghalen...... om het passen te vergemakkelijken smeer ik er voor montage altijd een vinger lagervet aan.

Keep us posted! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1145
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: Gebonk cardanas?

do apr 02, 2009 22:31

alessandro, Kogellagervett idem hiero :wink:
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Gebonk cardanas?

do apr 02, 2009 23:05

Wat Alesondro zegt is mij ook overkomen ik heb de schuine kant nog iets schuiner gemaakt om de as in elkaar te kunnen schuiven. Tevens heb ik mijn middelste hardyschijf verkeerd gemonteerd waardoor deze onder spanning kwam te zitten. Even kijken of de nokjes op de harye op de juisteplek zitten.

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Terug naar “Algemene Technische vragen”