Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

ma apr 06, 2009 19:16

Vandaag de remmen en koppeling nog maar eens ontlucht, heb er een liter of drie doorheen gejaagd dus als het nu niet goed is dan.. :evil:

en meteen wat foto's gemaakt:

Afbeelding

De nieuwe bak eronder:

Afbeelding

Achterste donut:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Middelste donut (beetje k*t foto's geworden, maar kon er niet meer van maken op bokken)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb overal veel lagervet tussen gesmeerd en de bouten en moeren weer in goede volgorde met de juiste momenten gemonteerd.

Kon hem nog niet laten draaien, accu was te ver heen dus die hangt nu even een nachtje aan de lader.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gebonk cardanas?

ma apr 06, 2009 23:16

Die achterste donut zint mij nog niet zo eigenlijk. :? Ik zie dat er spanning op staat en dat betekent -naar mijn bescheiden inzicht, ik kan het ook mishebben, ben ook maar een mens- dat het centreerpukkeltje van de bakdriepoot wellicht toch niet ver genoeg in de donut is geschoven als gevolg van een braampje/ stuikrand? Of mogelijk een nèt iets te krappe maatvoering van het nieuwe of andere cardanrubber?

Dat laatse heb ik vandaag ook mogen ondervinden bij een nieuw cardanrubber van een GTV6. We hebben gemeten en met doppen surrogaat gepast en zo en er was nèt even dat verschil van laten we zeggen een paar honderste milimeter, waardoor het nieuwe rubber niet over het centreerbusje (in dit geval de uniball van de as) paste. Even ruimen met de remcilinderhoonsteentjes bracht uitkomt. :idea:

Deze foto's zijn voor of na de tweede keer demontage van de as? (ik hoop voor jou het eerste)

Nog een tip (al doende leert men, ik heb het ook pas recente mogen ervaren): twintig jaar oude zelfborgende moeren borgen niet of onvoldoende. => medium draadborging gebruiken! :idea: Ik heb namelijk meegemaakt, dat er één bout was losgetrild bij de TS van mijn zus en dat gaf dus trilling in de as bij 3000 rpm. Let wel, moer zat er nog wel op en lag nog wel aan ook, maar niet vast..... vanavond bij de GTV6 ook min. één losgetrilde moer, let wel dat is bij een goede donut. :o

Ik hoop, dat ik nog op tijd ben met de tips. :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

SuperAlfetta
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 23:11
Locatie: Friesland

RE: Gebonk cardanas?

ma apr 06, 2009 23:54

Die achterste donut ziet er inderdaad niet goed uit; dat blijft niet lang goed gaan.
Ben met hetzelfde klusje bezig; de hart-lijn van de bak/primaire as ligt nogal onder het centrale punt van het middenlager.
Iemand ervaring met een aanpassing zodat de hoogte van het centrale punt van de dion as verstelbaar wordt?
De platte/afgeronde tussenring zit goed gemonteerd.
Hoop op deze wijze het wat meer in één lijn te krijgen.
Nu; Nuova, Super, Alfetta
Gehad; Nuova's, Supers, GTV2000Bertone, Alfetta

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 07, 2009 15:50



Deze foto's zijn voor of na de tweede keer demontage van de as? (ik hoop voor jou het eerste)

Nee deze zijn gelukkig nog van de eerste keer, aan het einde van deze week gaat hij weer los. Moet hij dan helemaal weer los?

Nog een tip (al doende leert men, ik heb het ook pas recente mogen ervaren): twintig jaar oude zelfborgende moeren borgen niet of onvoldoende. => medium draadborging gebruiken! :idea: Ik heb namelijk meegemaakt, dat er één bout was losgetrild bij de TS van mijn zus en dat gaf dus trilling in de as bij 3000 rpm. Let wel, moer zat er nog wel op en lag nog wel aan ook, maar niet vast..... vanavond bij de GTV6 ook min. één losgetrilde moer, let wel dat is bij een goede donut. :o

Dan ik heb dus nieuwe moeren en bouten nodig van voor naar achter?Is dat niet moeilijk te vinden kwa lengte enzo? Lijkt me niet dat een tuynder ofzo dit heeft liggen. De donuts zijn splinternieuw, dus ik hoop dat het aan de centreerpukkel dinges ligt.

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 07, 2009 15:51

Die achterste donut ziet er inderdaad niet goed uit; dat blijft niet lang goed gaan.
Ben met hetzelfde klusje bezig; de hart-lijn van de bak/primaire as ligt nogal onder het centrale punt van het middenlager.
Iemand ervaring met een aanpassing zodat de hoogte van het centrale punt van de dion as verstelbaar wordt?
De platte/afgeronde tussenring zit goed gemonteerd.
Hoop op deze wijze het wat meer in één lijn te krijgen.
Weet niet wat je precies bedoeld, maar met een krik of baksteun op de achteras kan je de bak omhoog en omlaag bewegen als alles verder los zit.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 07, 2009 17:01

Dan ik heb dus nieuwe moeren en bouten nodig van voor naar achter?Is dat niet moeilijk te vinden kwa lengte enzo? Lijkt me niet dat een tuynder ofzo dit heeft liggen. De donuts zijn splinternieuw, dus ik hoop dat het aan de centreerpukkel dinges ligt.
Nee, alleen nieuwe nylock moeren of gebruik de oude moeren met, zoals Allesandro al schrijft, een medium borgmiddel oftewel "loctite blauw".

Fijne draad nylock moeren zijn haast niet te vinden, ik heb ze alleen bij de dealer kunnen vinden maar Tuynder schijnt ze ook te hebben. Bij beide moet je wel de onderdeelnummers weten. Normale draad kun je zo bij de automaterialenzaak halen. Welke jij nodig hebt weet ik niet.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gebonk cardanas?

di apr 07, 2009 18:47

Koop gewoon (als je dat nog niet hebt) een flesje blauwe loctite, heb je jaren plezier en gemak van. :idea: En anders volstaan idd nieuwe moeren, weet even niet de juiste spoed uit het bolleke, maar sowieso niet gewoon metrisch, maar metrisch fijn. Geen idee, waar ze die zo uit voorrraad per 18 kunnen leveren. :? (ik heb het 'vage' vermoeden, dat je zult schrikken van de prijs)

Je hoeft niet de hele as los te halen, enkel de achterste brug te lossen (en de 3 bevestigengsbouten van donut aan koppelingsdriepoot) en het uiteinde van de as en de koppeling iets laten zakken, totdat/ zodat je de as weg kan zwenken. Dan heel goed de pukkel en het gat controleren/ meten/ passen/ bewerken. Dan een beetje vet eraan en de brug weer op laten komen samen met de as en er zeker van zijn, dat ze nu wel in elkaar glijden. :wink:

Verder is het dus dus raadzaam (let wel: hoeft niet, maar ik doe het voortaan altijd :wink: ) om alle moeren even te lossen en te voorzien van blauwe loctite.

Gaat helemaal goedkomen! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Gebonk cardanas?

di apr 07, 2009 19:26

Koop gewoon (als je dat nog niet hebt) een flesje blauwe loctite, heb je jaren plezier en gemak van.
I couldn't agree more, let wel op dat je geen rode loctite gebruikt, dit schijn je niet zo makkelijk meer los te krijgen...
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

di apr 07, 2009 20:01

Nou das duidelijk..scheelt weer de hele as los halen, maar alle moeren gaan vervangen is nog steeds een rotklus, vooral omdat de as zo moeilijk meedraait. Gaat misschien wel makkelijker als hij achteraan los zit.
Probeerde het eerst door de achterwielen te draaien, maar dan zorgt de slip-dif er weer voor dat het hele zooitje niet meedraait. :roll:
Als je eenmaal halverwege bent, vind ik dat je het dan maar meteen goed moet doen.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 07, 2009 23:58

maar alle moeren gaan vervangen is nog steeds een rotklus, vooral omdat de as zo moeilijk meedraait. Gaat misschien wel makkelijker als hij achteraan los zit.
Gaat makkelijker als je er 4 bougies uitdraait. (geen compressie hè) :wink:
Maar gewoon draaien met een sleutel op een bout/ moer die wel al of nog vastzit gaat ook prima, toch?
Met de hand aan de as gaat best zwaar op sommige punten, als de kaarsjes er nog in zitten, dat dan weer wel....... we lezen je bevindingen met interesse!

p.s. nog één tip/ waarschuwing: beter 5x gepast en nabewerkt/ geschuurd/ geruimd (centreerbus/ gat), dan 1x te veel materiaal weggehaald. :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

zo apr 12, 2009 12:33

Even weer een update:

Nadat ik de bak los had gemaakt kwam ik een paar metaalstukjes tegen. Centreerbus(denk ik dat die het is) van de achterste donut is niks meer van over.
Het pukkeltje van de versnellingsbak nog helemaal goed, maar het pukkeltje van de as zelf is wel gebraamd. Zet er vanavond wat foto's van online.
De hele as er voor de zekerheid onderuit gehaald, kan ik die op mijn gemak eens goed checken.
Is het aan te raden om hem uit te laten balanceren?

De bougies eruit halen was trouwens een goede tip, het kost 5 min om ze eruit te draaien maar scheelt wel een heleboel moeite als je er eenmaal onder ligt.
Blauwe loctite heb ik ook maar gehaald.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gebonk cardanas?

zo apr 12, 2009 17:53

Ik maak uit je verhaal op, dat er iig iets beschadigd is, waardoor het niet helemaal past, maar het is me zo nog niet helemaal duidelijk of het op te lossen is met de huidige donut. :? Laten we de foto's even afwachten. :wink: (staat los van de vraag of er iets gebalanceerd moet worden)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

zo apr 12, 2009 19:12

Nou hier zijn ze:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Middenstuk:
Afbeelding

Voorkant:
Afbeelding

Achterste donut:
Afbeelding
Afbeelding

Rest van de as:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gebonk cardanas?

zo apr 12, 2009 19:58

Ai! :shock: Het uniballetje is gesneuveld zie ik en het lijkt erop, dat de gebroken lagerschaaldeeltjes zich er een beetje tussengefrommeld hebben......
Allereerst zal je dus een ander uniball lagertje moeten scoren. De donut ziet er inwendig wat gehavend uit, maar ik kan niet vanachter de klaptop oordelen of deze nog op te frissen is. (MIJN gevoel zegt van wel) Hetzelfde geldt voor de stift (het gedeelte onder het uniballlagertje) van de as. :? Natuurlijk is dit goed/ makkelijker te ontbramen, maar zorgvuldigheid is geboden.
Dit moet je zien/ voelen in real life. het hangt ook van de kundigheid/ ervaring/ geduld en beschikbare gereedschap van de monteur af, of e.e.a. nog te gebruiken is.

(helaas woon ik wat uit de richting, anders zou ik hier best mee willen helpen :oops: )

Voorzichtige conclusie: de donut zat niet goed op de as! (en waarschijnlijk wel goed op de bak) Voor verdere uitleg: zie mijn post eerder in dit topic. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

Re: RE: Gebonk cardanas?

ma apr 13, 2009 18:25


Voorzichtige conclusie: de donut zat niet goed op de as! (en waarschijnlijk wel goed op de bak) Voor verdere uitleg: zie mijn post eerder in dit topic. :wink:
Lijkt mij een juiste conclusie, tenminste dan had de donut er al tijdens montage op de as al verkeerd gezeten en had dit hetzelfe eruit moeten zien als op de foto waar de as gemonteerd zit op de v-bak. Dit probleem heb ik ook gehad. Het centreer lagertje gaat scheef zitten ten opzichte van cilinder in de donut. Mijn oplossing was om de schuine kanten(is 45 graden 60 is volgens mij beter) wat langer te maken (ongeveer 1mm) je hebt toch genoeg vlees. Op de foto's zie ik geen beschadeginge wat dieper in de cilinder van de donut dus is volgen mij nog wel goed. De inwendige diameter van de cilinder moet 19mm zijn dus de even de bechadegingen en braampjes weg vijlen met een zoetvijltje. Nieuw centreerbusje en kijken of de montage op de as makkelijk verloopt. Ik zou de montage als volgt doen de donut over de astappen heenschuiven en rustig met een kunstof hamer over het centreerlager tikken in het midden van de donut. Gaat dit niet makkelijk gebruik dan wat vet of/en maak het centreer lager nog iets schuiner(zou ik persoon lijk direct doen want het er afhalen van het centreerlager is lastig).

Succes
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Terug naar “Algemene Technische vragen”