Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Diagnose software

zo mar 15, 2009 23:07

Ik krijg net bij een 146 1.6 TS 16v voorzien van M1.5.5 de volgende foutcode, deze bleef na resetten.
P1643, Camshaft Control Relay Circuit
State, present and stored, not requested
Auto is net voorzien van nieuwe lambda, maar heeft wel last van een kapotte nokkenasversteller. Verder zijn er geen bekende problemen.

Voor het resetten waren er ook nog deze codes:
P0170, Fuel trim malfunction (bank 1)
state: S.C. to+Batt.V./Above top limit, intermittent, not requested

P0130,02 Sensor Circuit Malfunction (Bank I sensor 1)
State: Intermittent, Not Requested
Volgens mijn kennis hadden die laatste 2 te maken met een kapotte lambda. Ook na een ritje van 10min bleven de laatste 2 weg.
Volgens informatie uit het werkplaatshandboek, geeft de bovenste foutmelding aan dat de nokkenasversteller kapot is, een van de weinige zaken welke je ook zonder sensor wel weet :P
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

TechnoStig

Re: RE: Diagnose software

zo mar 15, 2009 23:21

lama
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Diagnose software

zo mar 15, 2009 23:36

Volgens informatie uit het werkplaatshandboek, geeft de bovenste foutmelding aan dat de nokkenasversteller kapot is, een van de weinige zaken welke je ook zonder sensor wel weet :P
Lees eens goed wat je vriend Whizzman schrijft ....relay relais..... does ring some kind of bell?
Zeker wel, mijn engels is niks mis mee, maar ik ben verder gaan zoeken in het wphb en daar stond dit in.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

ma mar 16, 2009 07:59

Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Het lijkt me dat controle van de aansturing van de nokkenasversteller met een multimeter de volgende stap moet zijn. Verder het doormeten/controleren van de fasesensor en de (kennelijk) aanwezige sensor die de nokkenasverstelling zou kunnen meten.

Ik heb begrepen dat de nokkenasversteller zou ratelen en een distributiewissel toch noodzakelijk is, dus dat zal daarna sowieso ook moeten gebeuren. Wel eerst doormeten, als je de halve distributie er uit moet halen om iets te repareren weet je dat liever voordat je de distributiewissel gedaan hebt en de boel al weer hebt dichtgebouwd.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

di mar 17, 2009 22:52

Whizzman en ik zijn bezig met de 156 2.0 TS uit 98 met een M2.10.4 en geeft deze foutcodes:
DTC: 0x0A = 10
DTC: 0x2D = 45
DTC: 0x0C = 12
DTC: 0x04 = 4
DTC: 0x02 = 2
......

Nu de vraag: wat is 0x02?
Hier een lijst met codes voor deze (en andere) motronic's:

X=0x01 Control unit faulty
X=0x02 Idle actuator closing winding
X=0x03 Petrol pump relay
X=0x04 Idle actuator opening winding
X=0x06 Control unit faulty
X=0x07 Air flow meter
X=0x08 Phase sensor
X=0x09 Vehicle speed sensor
X=0x0A Lambda sensor integrator
X=0x0C Throttle potentiometer
X=0x0D Automatic transmission input
X=0x10 Modular manifold control
X=0x16 Phase variator
X=0x1C Lambda sensor
X=0x22 Evaporation control valve
X=0x25 Battery voltage
X=0x2C Air temperature sensor
X=0x2D Water temperature sensor
X=0x2F EGR
X=0x37 Rpm sensor
X=0x66 Self-adaptive FRA parameter
X=0x67 Self-adaptive DTV parameter
X=0x68 Self-adaptive TRA parameter
X=0x80 Knock sensor 1
X=0x81 Knock sensor 2
X=0x8F Knock measuring circuit
X=0xC8 Electronic key
X=0xE1 Injector 1
X=0xE2 Injector 3
X=0xE3 Injector 4
X=0xE4 Injector 2

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Diagnose software

wo mar 18, 2009 01:12

Super bedankt! Ik ben nog aan het kijken naar het real-life data lezen, ik krijg het nog niet aan de praat.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Zurgel

RE: Diagnose software

wo apr 08, 2009 18:40

welkom medeprutsers:

Ik ben jurgen en ben eigenlijk behoorlijk nieuwsgierig (ook wel belangstellend genoemd) aangelegd.
Voordat mensen denken dat ik op het verkeerde forum belandt ben, onze "main"car is alfa 156 :lol:
Daarnaast hebben we een zomer hobbyautootje, een fiat barchetta.

Dan het volgende:

Na lange tijd niks te hebben gedaan met de obd stekker, heb ik
geprobeerd om verbinding te maken met de ecu's (airbag en motormanagement)
van onze Fiat barchetta van 1997 via de interface van sander met het fiat verloopkabeltje.
Helaas zonder sukses, want ik krijg helemaal geen verbinding.

Deze melding:

Com port opened
Init started
Error rvc wait timeout
Init ready
No keybytes, init not ok.

Deze melding krijg je ook als er geen auto aan vast is geknoopt, ik heb dus de indruk dat er met de bekabeling iets niet goed gaat.

Motormanagement ecu is een Hitachi MFI-0 01

Bij de alfa (1.8ts '99) werkt het wel, echter dan zonder verloopstekker.

Wat gaat er fout?



Jurgen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

wo apr 08, 2009 19:03

welkom medeprutsers:

Ik ben jurgen en ben eigenlijk behoorlijk nieuwsgierig (ook wel belangstellend genoemd) aangelegd.
Voordat mensen denken dat ik op het verkeerde forum belandt ben, onze "main"car is alfa 156 :lol:
Daarnaast hebben we een zomer hobbyautootje, een fiat barchetta.

Dan het volgende:

Na lange tijd niks te hebben gedaan met de obd stekker, heb ik
geprobeerd om verbinding te maken met de ecu's (airbag en motormanagement)
van onze Fiat barchetta van 1997 via de interface van sander met het fiat verloopkabeltje.
Helaas zonder sukses, want ik krijg helemaal geen verbinding.

Deze melding:

Com port opened
Init started
Error rvc wait timeout
Init ready
No keybytes, init not ok.

Deze melding krijg je ook als er geen auto aan vast is geknoopt, ik heb dus de indruk dat er met de bekabeling iets niet goed gaat.

Motormanagement ecu is een Hitachi MFI-0 01

Bij de alfa (1.8ts '99) werkt het wel, echter dan zonder verloopstekker.

Wat gaat er fout?



Jurgen
Een Hitachi is vast niet ondersteund, volgens mij hebben ze hun eigen protocol. welk programma probeer je en op welke adressen probeer je te communiceren?

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: Diagnose software

wo apr 08, 2009 19:39

Daarnaast hebben we een zomer hobbyautootje, een fiat barchetta.
Mijn vriendin rijdt ook in een Barchetta, ik ben toevallig dit weekend op zoek geweest naar de motor management stekker maar ik kon hem niet vinden. Ik heb niet lang verder gezocht omdat er niet direct een probleem was, maar ik wilde ook wel eens weten of het uitlezen werkte. Waar heb jij de stekkers van airbag en motor ECU gevonden, dan ga ik het ook eens proberen.

---
Eric

Zurgel

Re: RE: Diagnose software

wo apr 08, 2009 20:38

Mijn vriendin rijdt ook in een Barchetta, ik ben toevallig dit weekend op zoek geweest naar de motor management stekker maar ik kon hem niet vinden. Ik heb niet lang verder gezocht omdat er niet direct een probleem was, maar ik wilde ook wel eens weten of het uitlezen werkte. Waar heb jij de stekkers van airbag en motor ECU gevonden, dan ga ik het ook eens proberen.

---
Eric
Aan de passagierskant rechts onderin (bij de rechtervoet) achter de vloerbekleding zit de stekker voor motormanagement.
Ook aan de passagierszijde, maar dan links boven de tunnel, daar zit die voor de airbag. Abs zit volgens mij in motorruimte, maar heb ik nog niet naar gezocht.
De alarmdiagnosestekker zit op het alarm.

Het is wel even zoeken en voelen, maar ze zitten er echt.

Als je foto's wil, dan zeg het maar.



Jurgen

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Diagnose software

wo apr 08, 2009 20:49

Bedankt - ik ga nog eens goed zoeken. Gek dat ik niks gezien heb want ik heb wel aan de passagierskant gezocht, zag onderin de tunnel wel duidelijk een ecu zitten maar ook daar geen 3-polige stekker gezien. De onze is uit '99, misschien maakt dat nog wat uit, en heeft geen abs of alarm.

---
Eric

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

do apr 09, 2009 00:11

Hallo,

Volgens mij gegevens zou de Hitachi ECU van een Barchetta van voor '98 met het kwp71 of kwp81 protocol werken en eentje van na '98 met kwp2000.
Voor de eerste zou dan m'n kwp71diag of Unidiagkwp71software moeten werken. Welke software heb je geprobeerd Jurgen?

Voor de nieuwere Barchetta kan gewoon Unidiagkwp2000 gebruikt worden. Maar ook hier moet iemand het een keer proberen om te zien of het echt werkt....

Voor de eventuele Airbag en ABS ECUs hangt het ervan af welk type precies ingebouwd is. Sommige varianten (ABS 5.3, Airbag MY97) worden wel ondersteund en anderen (Airbag TRW2 en ABS 2SI) (nog?) niet.

Groeten, Sander.

P.S. Nog steeds te koop: interfaces en verloopkabels. Samen voor 50 euro.

Zurgel

RE: Diagnose software

zo apr 12, 2009 12:26

Ik heb vandaag weer even tijd gehad om te hobbiën met de barchetta en het volgende is
gebeurd.
Ik heb kwp71diagnostic gebruikt.
Ik heb het protocol op "auto" gezet en de ecu op 0x10 en set DTR (+12v)
aangevinkt, wat met de fiat verloopkabel ook nodig is denk ik

De ecu van het motormanagement heeft wat info gegeven:

Init started
Init ready
KeyBytes, count : 5
45
85
83
94
B6

ID after 5baud init:
New Data, ServiceID : 7A
85
7A
85
7A
enz. enz. Ongeveer 100 keer. en dan
no data received
Error in communication

Toen ik later op de dag hetzelfde nog een keer deed, kreeg ik na de KeyBytes
count (dus na de getallen) : Error rvc wait timeout.

Met de ecu van de airbag krijg ik helemaal geen communicatie. Dit is een TRW
46443798 / 200033-101 en dan (waarschijnlijk serienummer)
200033-10107870228ec
Dan heb ik ook nog twee aansluitingen in de motorruimte: ABS (bosch) en
alarm (fiat).

Het zou mooi zijn als ik met allemaal kan praten :P

Jurgen

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

ma apr 13, 2009 17:00

Hoi Jurgen,

Voor de Hitachie ECU moet je zowel kwp71 als kwp81 bij Prot Subtype eens een aantal keer proberen. Eventueel van de degene waarbij het meeste gebeurt, de iso9141.log file mailen naar me.

Als de Airbag ECU van TRW nog van het oude type is ('TRW2') dan is er geen volledige communicate mogelijk. Het moet echter wel mogelijk zijn om de iso code/ 5 keybytes te ontvangen en daarmee vast te stellen welk type het precies is. Probeer hiervoor de communicatie een aantal maal op te starten en daarbij het volgende te varieren: zowel kwp71 als kwp81 proberen, ook eens 'echo after sned' uit te zetten, en als baudrate 1200 gebruiken.

Groeten, Sander.

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

RE: Diagnose software

di apr 21, 2009 21:30

Ik krijg de volgende code bij mijn 156 TS fase 3

Read diagnostic faultcodes :
Bytes received: 21 47 00 4C B3
DTC: 0x21 = 33
state : 2
type : 0x07 Too high value
condition1 : 0x00
condition2 : 0x4C
counter : 0xB3

Airbaglampje gaat branden en gaat uit met KWP71 daig, maar wil graag weten waar het probleem zit. Kwam op Alfaowner een mooi lijstje tegen, maar daar staat nummer 33 niet tussen. Enig idee welk stekkertje ik eens na moet meten?

Terug naar “Projecten”