marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

RE: Restauratie sudsprint '82 hij start... niet

wo apr 08, 2009 22:26

Je zou haast denken dat de benzine niet vanuit de carburateur in de inlaat komt... :?

Choke geprobeerd? Als je lang doorstart zou hij sowieso moeten verzuipen, gebeurt dat ook of blijft de bougie helemaal droog?

P.S.: mag ik even zeggen dat ik dit een geweldig project vind :oops: , volgde het ook al toen ik me nog niet aangemeld had. Ik moet gewoon ooit nog eens de ruimte (en de tijd en het geld) hebben om een Sud Sprint op te bouwen.. :roll:
Alfetta 1600
SCARB: 6004

stof
Guru
Guru

wo apr 08, 2009 22:51

dank je :)

euh van de carb in de inlaat.. mja ik weet niet? Als je toch de acceleratiesproeiers ziet pissen als je met de hand de gasklepstang bedient... waar blijft het dan?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

wo apr 08, 2009 23:38

Ja, als je de acceleratorsproeiers ziet pissen dan zou je verwachten dat het wel in de inlaat komt. Had de posts niet meer gelezen omdat ik bezig was met typen terwijl ze geplaatst werden... :oops:
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Huib
Guru
Guru

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 hij start... niet

do apr 09, 2009 08:47

Vuur, vuurwater, lucht... meer heb je niet nodig hadden ze mij altijd geleerd??
niet helemaal waar, je hebt nodig lucht-benzine mengsel, vonk (op het juiste moment) en compressie. Staat de distributie op tijd? Bougiekabels in de goede volgorde? Niet dat ik je onderschat maar je zult de eerste niet zijn.

wat bij mij ook nog wel eens geholpen heeft is tijdens het starten draaien aan de verdeler.

en het mooie aan het contactslot links is dat je dit nog in je eentje kunt ook 8)
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 09, 2009 09:26

Vuur, vuurwater, lucht... meer heb je niet nodig hadden ze mij altijd geleerd??
niet helemaal waar, je hebt nodig lucht-benzine mengsel, vonk (op het juiste moment) en compressie. Staat de distributie op tijd? Bougiekabels in de goede volgorde? Niet dat ik je onderschat maar je zult de eerste niet zijn.

wat bij mij ook nog wel eens geholpen heeft is tijdens het starten draaien aan de verdeler.

en het mooie aan het contactslot links is dat je dit nog in je eentje kunt ook 8)
Beetje wat ik je gisteren SMS'te Stof, controleer dat zeker allemaal. en laat je niet vangen aan volgorde bougiekabels, boxer = 1324 ipv 1342

Ik durf het ook al eens te vergeten :oops:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

stof
Guru
Guru

do apr 09, 2009 17:27

ik heb weer wat te doen van 't weekend :) heel misschien vanavond nog even tijd om te kijken, weet nog niet. Nog bedankt voor je sms gisteravond Michel, maar toen zat ik dus alweer boven ;)

Ook Huib z'n tips zal ik meenemen. Ehh het is bij een sprint nog niet zo heel eenvoudig trouwens om door het open raampje te starten met je ene arm en onder de motorkap te wroeten met de andere. Komt door dat leuke 'vaste' driehoeksraampje dat bijv. een 33 niét heeft...

We'll see! To be continued... en uiteraard hou ik 't forum op de hoogte!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

do apr 09, 2009 17:39

Met de deur open heb je ook geen last van dat driehoekraampje :wink:
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 09, 2009 18:18

ik heb weer wat te doen van 't weekend :) heel misschien vanavond nog even tijd om te kijken, weet nog niet. Nog bedankt voor je sms gisteravond Michel, maar toen zat ik dus alweer boven ;)

Ook Huib z'n tips zal ik meenemen. Ehh het is bij een sprint nog niet zo heel eenvoudig trouwens om door het open raampje te starten met je ene arm en onder de motorkap te wroeten met de andere. Komt door dat leuke 'vaste' driehoeksraampje dat bijv. een 33 niét heeft...

We'll see! To be continued... en uiteraard hou ik 't forum op de hoogte!
bel gerust he :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Roeltje 164

do apr 09, 2009 18:19

Sorry voor off-topic, maar die 164 TB uit uwen onderschrift die rijdt weer rond, maar dan in NL :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 09, 2009 18:27

Je kan hem natuurlijk ook op contact zetten en dan met een draadje het startrelais aansturen. Dan hoef je niet onder de motorkap vandaan. Als ie op remmenreiniger op 4 cylinders loopt, lijkt me dat je ontstekingsvolgorde en compressie wel in orde is. Probeer anders nog eens op remmenreiniger met de carbs gewoon op de choke en zo, met wat geluk trekt ie dan wel genoeg aan om op benzine verder te lopen.

sprints
Member
Member

do apr 09, 2009 23:43

Eerste bericht/mail sinds aanmelding op dit forum, moet dus nog even alle mogelijkheden uitvinden. Dus als het er niet zo leuk uitziet dan weet je waarom.

In het verleden heb ik meer van dit soort gevallen meegemaakt. Het is meestal wel iets simpels dat over het hoofd gezien is.

De standaard procedure die ik in deze gevallen volg is klepdeksel(s) eraf en controleren of de nokkenassen op tijd staan tov bdp.
Hierna bij voorkeur cilinder 1 op tuimelen zetten,verdelerkap van de verdeler losnemen en controleren of de rotor naar het contact wijst met de bougiekabel die op dat moment de compressieslag heeft. Hieruit volgend of de volgorde van de bougiekabels op de kap wel correct is. Heb je hier al eea uitgesloten.
Als je erg zuiver tewerk wil gaan zou je nog even compressie kunnen meten voor de zekerheid.
Hierna controleren of er een gezonde vonk is (had je al gedaan dacht ik) en anders het benzine gedeelte.

De verdeler wordt aangedreven door de oliepompas en is voorzien van een sleuf die uit het midden ligt. Ik heb ooit een probleem met een Ducelier verdeler meegemaakt dat er zovel speling tussen de as van de verdeler en het aandrijfstukje zat dat het mogelijk was deze 180 graden verkeerd te monteren. Was wel wat kracht voor nodig maar toch..
Indien de oliepomp losgeweest is zou deze verkeerd gemonteerd kunnen zijn. In het Olyslagerboekje van de Sud dat ik pas gekocht heb staat een afbeelding hoe de positie van het sleufgat moet zijn bij juiste montage. Kan niet scannen maar wel een foto voor je maken en pb toesturen als je dit nodig hebt.

Kom je er echt niet uit stuur dan even een persoonlijke mail. Ik woon iets ten noorden van Rotterdam en mogelijk kan ik dit weekend tijd vinden om even te kijken of ik iets vreemds zie.

Succes

Kees

stof
Guru
Guru

zo apr 19, 2009 23:26

HIJ DOET 'T!

Nog niet helemaal volgens het boekje, maarr... ben weer een paar stapjes verder. Vanavond met Kees samen (bedankt nogmaals!) nogmaals wat dingen nagelopen. Ontsteking, timing, alles in orde. Wel bleken er 2 bougiekabels (3 en 4) omgedraaid te zitten. Dat zal vast niet geholpen hebben... en na behoorlijk wat experimentjes met de brandstoftoevoer (met pomp, zonder pomp, aanvoer/retourslangen omgekeerd, slangen tussen de carbs misschien omgekeerd, direct met de pomp vanuit de jerrycan, direct met een trechtertje en een slangetje de toevoerleiding in (zonder pomp) etc en uiteindelijk om kwart over 10 ofzo (waarschijnlijk ook tot groot genoegen van de rest van de straat :lol: ) sloeg hij aan! Loopt een beetje hoog stationnair, maar wel op vier pitten en behoorlijk regelmatig. Synchroomstelling klopt wss geen moer van, hij lekt koelvloeistof als een gek, de uitlaat sputterde opvallend veel olie mee (of misschien benzine, van alle eerdere pogingen?) oftewel, ik heb nog genoeg te doen maarrrr voorlopig ben ik blij. Aan de motor zelf hoeft in elk geval dus niet veel te gebeuren, daar ben ik wel erg blij mee!

Nu nog ff verder storingen zoeken en probleempjes oplossen... maar we zijn op de goeie weg!

Geen foto's...was niet echt charmant ;) half 11 's avonds, rookgordijn alsof er een nieuwe paus is... komt van het weekend wel weer!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Restauratie sudsprint '82 hij DOET 'T!

zo apr 19, 2009 23:29

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!! 8)

=D> da heijjie moi daon!!

Grtz,fRank

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 19, 2009 23:44

Mooi man! 8) En topactie Kees! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 20, 2009 11:08

Gefeliciteerd! Altijd een bijzonder moment na zo'n lange tijd. Succes met de punten op de i zetten! :thumbs:

Terug naar “Projecten”