Beste Zaag,
Panerai is niet retro. Panerai heeft historie en traditie.
Oei, gaat het ineens over klokjes, dan moet ik toch even happen, ik vind Panerai ontzéttend retro.
Alfa Romeo heeft minstens zoveel historie en traditie als Panerai.
Mijn Radiomir heeft hetzelfde design als toen het model in 1938 voor de Italiaanse marine werd ontworpen. Dit kun je niet vergelijken met de U-Boats en de Fliegers die geinspireerd zijn op de horloge's van "toen".
Je Radiomir heeft een sterk op het origineel geïnspireerd design, voor de niet-kenner inderdaad nagenoeg identiek (kom je ook makkelijker mee weg bij iets zo klein als een horloge, een auto is "iets" groter). Een U-Boat daarentegen - ja ik vind ze ook afschuwelijk - probeert absoluut geen vintage ogende klok te zijn. Wat Fliegers betreft, genoeg producenten van het originele B-Uhr zoals IWC, Stowa en Laco die nog bestaan, als zij nu een Flieger op de markt brengen, verschilt dat absoluut niet van wat Panerai doet. Sterker nog, deze merken hebben naast hun Flieger-hommage tal van moderne ontwerpen in de catalogus, daar waar Panerai grotendeels op de originele marinedesigns rekent.
Net zoals de Mini, de Beetle, de PTCruiser und so weiter. En ja, de 8C is ook retro. Ik vind er weinig aan die 8C. Een Maserati met een andere jas is het.
Als een 8C retro is, waarom is een gemoderniseerde Radiomir aangedreven door een modern caliber dat dan niet? En dan zwijg ik nog over de versies met een dag/datum-complicatie, zwarte kast of de afschuwelijke Ferrari-series. Ik probeer je overigens absoluut niet op te jutten, ik vind een Radiomir een schitterend model (in tegenstelling tot de rest van de modellen, die laat ik zoals meneer Zaag liever over aan de zweterig glimmende beau monde van Miami Beach
) . Zelfs met een Radiomir als dresswatch moest je bij mijn grootvader niet aan komen zetten, de beste man zou droogjes gemeld hebben dat hij mij beter dan dat had opgevoed.
Bovendien opereert ie in een segment waar Alfa geen historie heeft.
Een segment waar Alfa 50 jaar lang onbeschrijflijk veel historie in heeft gehad, Fiat heeft niet altijd aan de touwtjes in handen gehad. Zelfs al was je statement waar, je Radiomir is destijds toch ook ontworpen als heavy duty stuk gereedschap? Ik neem aan dat jij hem niet gekocht hebt zodat je ook tijdens het schoffelen in de tuin even kan kijken hoe laat het is.
Alfa heeft altijd bereikbare rijdersauto's gemaakt. Dit ding is alles behalve bereikbaar.
Alfa had "destijds" zat modellen waar Jan-met-de-pet enkel kon van dromen, meer dan vandaag het geval is.
Geef mij maar een GTV6 of een Montreal.
Mij ook, maar zelfs die modellen waren destijds nauwelijks makkelijk bereikbare rijdersauto's te noemen.
Wat ik maar probeer te zeggen: als je vindt dat merk A een product met respect voor de bedrijfshistorie op de markt heeft gezet terwijl merk B gewoon "retro" is, dan betekent dit dat je vatbaarder bent voor de marketing van bedrijf A dan die van bedrijf B.
Retro schmetro!
PS: niet-horlogeliefhebbers, mijn oprechte excuses voor deze oersaaie post.