matthijs
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: nieuwe 75 TS

vr mar 20, 2009 17:43

Ja heb ik, een setje eind maten beginnend bij 0,5 oplopend met een tiende, doe ik rest met voelermaat.

Nog een vraagje, ik ga maandag nieuwe klep geleiders erin persen... wordt dat nog gelijmd met een hittebestendige loctite ofzo?
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member

RE: nieuwe 75 TS

wo apr 15, 2009 13:25

Afbeelding
Week geleden klep geleiders er in trachten te persen, deels gelukt. De uitlaat geleider gingen goed, die zijn van een soort sintermetaal maar de bronse inlaat geleiders gingen niet met mijn tool, hierboven afgebeeld. Ik had een nieuwe tool kunnen maken die beter contact maakt op de achterkant van de geleider ipv alleen op de hals waar het klep hoedje overheen komt maar ik had geen zin en heb het zootje bij Sam van Lingen gedumpt waar de motor revisie man het resterende werk voor me gedaan heeft. In eerste instantie zou hij ook mijn zittingen insnijden maar dat bleek niet nodig.

Nu alleen nog de kleppen stellen en mijn klus kan beginnen.

Ruben
Member
Member

RE: 75 TS

vr apr 17, 2009 11:07

Hoi, je moet idd een tool hebben die de hele bovenkant van de geleider ondersteund en niet alleen het bovenste randje. Anders heb je het risico dat je de geleider wat gaat vervormen.
Heb je de kop eerst verwarmd voor het inpersen van de geleiders?
Je hebt er denk ik wel goed aan gedaan de kop weg te brengen aangezien de geleiders soms geruimd moeten worden na montage.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

matthijs
Full Member
Full Member

vr apr 17, 2009 11:59

Ruimertje 8h7 heb ik zelf ook wel.

Het risico van zelf doen is bij het eruit halen het gat te beschadigen en daarom bij het er weer in persen de boel iets scheef te krijgen en daarom dat je klep niet meer goed aansluit op je klepzitting. Hier kan je niet tegen slijpen met pasta, je klep is immers zachter dan de zitting.

Bij mij is het goed gegaan zonder dat de zittingen ingesneden moesten worden, misschien wel omdat ik veel zorg heb besteed de geleider eruit te persen, namelijk rechtstandig zonder het gat te beschadigen. En verwarmen...tja ...geleiders in de vrieskast en kop in de wasmachine?

Ik had gewoon geen zin om nog een tool te maken.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 17, 2009 18:03

Het ringetje op de foto naast de stempel is toch het benodigde gereedschapje daarvoor?

matthijs
Full Member
Full Member

za apr 18, 2009 00:57

Ja en nee. Het werkt niet als ik een juist gereedschap gemaakt zou hebben.

Wat ik fout deed was op de rand van de geleider drukken, en niet op de 2e borst die veel steviger is.

De bovenkant van de klep geleider, het randje waar het klep hoedje uiteindelijk opkomt, moet tien millimeter boven het gat uitsteken. Daarom dus die ring van 10mm (wat dus fout is want de borst steekt er minder ver bovenuit).

Terug naar “Projecten”