Weer even een update vwb mijn Gasinjectie systeem. Alles zit er eindelijk in!
Om nog even terug te komen op de gasklepsensor: Ik heb het kant en klare setje gekocht die zo op een Weber gemonteerd kan worden, na de tip van Dre. Je hebt ze ook voor DellOrto. Hieronder een foto van eenzelfde sensor, maar gemonteerd op een andere wagen.
De sensor zit dus voorop de carbs gemonteerd. Probleem op een Nord blok is dat daar nou net de koelslang van thermostaat naar waterpomp in de weg zit.... Dit past dus niet helemaal goed en de sensor en de slang raken elkaar flink. Een oplossing zou zijn om een andere inlaatspruitstuk te monteren, zo eentje met een schroefthermostaat. Die heeft dat rare slangetje niet zo aan de onderkant van thermostaathuis. Toch? Nog mooier zou zijn om de gasklepsensor aan de achterkant van de carbs te monteren, schutbordzijde dus. Maar deze kant en klare sensorset past daar helaas niet.
Je kunt natuurlijk ook altijd zelf iets fabriceren.
Goed, Lambdasensor moest ook nog gemonteerd worden. Ik heb een 4 draads Denso sensor gemonteerd. Helaas wat ver weg in de uitlaat. Ik heb gewoon een standaard uitlaat met alle dempers. Vóór de 1ste demper komen alle pijpen bij elkaar en daar wil je meten. Maar daar is geen ruimte voor de sensor. Nu heb ik hem maar na de eerste demper geplaatst, terwijl je eigenlijk zo snel mogelijk wilt meten. Maar goed, er is me verzekerd dat deze kleine vertraging niet zo heel nauw komt. We zullen zien.
Dan de tank. Ik heb een behoorlijk zware ringtank gemonteerd in de reservewielbak. Leeg weegt ie 30kg. Daar komt nog zo'n 25kg aan gas bij als ie vol zit. Een behoorlijk gewicht daar achterin en eigenlijk teveel om zo te monteren zonder extra versteviging. Ik heb daarom een frame gelast die rust op de sterkste punten van de kofferbakbodem. En daar hangt de tank in. Overigens ben je wel het gewicht van het reservewiel kwijt en dan met een lege ipv volle benzinetank scheelt dat bij elkaar ook zo'n 40kg. Dus heel veel zwaarder is het daar achterin eigenlijk niet geworden.
Maar de tank is eigenlijk iets te groot. Ik had zomaar een tank gepakt die nog ergens in de hoek lag en ben ermee ana de slag gegaan. De appendagekast pastte niet binnen de rodning van de reservewielbak, dus ik heb de body ook nog een beetje moeten bijwerken. Ook de bolling onderin de wielbak moest eruit. Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen, hieronder wat foto's.
Frame:
Reservewielbak aangepast (vlakke bodem en uitsparing voor appendagekast) :
Ingebouwde tank. De tank zelf steekt ongeveer 6cm boven de vloer uit en dan nog de L profielen maakt 10 cm. Dit moet ik nog afwerken met een mooi deksel oid.
De vulopening zit trouwens achter de nummerplaat.
Nu moet het afstellen gaan gebeuren. Ik kan dat niet zelf, hiervoor ga ik volgende week een dagje naar diegene die mij dit systeem heeft geleverd. Daar lopen we alles nog eens na en gaan dan aan het werk met het mappen van de kenvelden en weet ik wat allemaal. Gelukkig heeft hij al wat ervaring met dit systeem op een Nord, hij heeft namelijk inmiddels zelf ook een Bertone gekocht en dit systeem ingebouwd. Met een wat aangepakt 2 liter blok (HC zuigers, C&B nokkenassen, Alfaholics uitlaat, en nog wat toeters en bellen) werkt het bij hem uitstekend.
Volgende week verslag van de eerste kilometers op LPG!