SuperAlfetta
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 23:11
Locatie: Friesland

RE: Gebonk cardanas?

di apr 14, 2009 23:51

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Voor de cardanas uitlijning een flens op de bak en een flens op het motorvliegwiel gemaakt.
Past perfect. Nauw passende 22 mm CV pijp er in, op lengte tot het middenlager maken en kijken maar.
Na de foto's netjes met bouten vastgezet om de flenzen aan te houden.
Het was schrikbarend om te zien hoe groot de horizontale en verticale afwijkingen waren.
De totale lijnafwijking is natuurlijk de resultante van deze twee.
Bakrubbers zijn gloednieuw.Ik zou de bak aan de voorzijde wat hoger willen hebben om beter
in het midden van het tussenlagerhuis uit te komen. Met twee milimeter aan vulplaatjes zit de bak al tegen de carrosserie aan.
Ik beschik over een redelijk timmermansoog maar dit had ik niet verwacht.
De lijning is op zicht niet te beoordelen, vandaar deze hulpmiddelen.
Andere ook ervaringen? Wat de doen om de achterzijde van de bak wat lager te krijgen.
Al passend kom ik op zeker 20 mm. Vergroting van de sleuf is derhalve te beperkt.
Welke hoeken in de asuitlijning zijn nog acceptabel? Is dit normaal of wil ik het te mooi hebben?
Hoe meer in lijn hoe beter, dacht ik zo.
Nu; Nuova, Super, Alfetta
Gehad; Nuova's, Supers, GTV2000Bertone, Alfetta

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gebonk cardanas?

wo apr 15, 2009 00:17

@SuperAlfetta: Grote klasse! :thumbs:
Ik moet eerlijk bekennen nog nooit zo de boel bekeken (laat staan uitgelijnd) te hebben. De afwijkingen zijn op z'n minst opmerkelijk te noemen.
Nu is de bak redelijk vast te positioneren, maar de motor kan normaal toch aardig kantelen. (ook voor en achterover) Hoe ga je dat ondervangen? :-k
Als je de achterzijde van de bak werkelijk wilt laten zakken, dan zou ik denken aan een excentrisch ophangrubber/ bus achter....

p.s., gezien de inhoudelijke bijdrage, wil ik er zeker geen punt van maken..... maar alls je de foto's niet allemaal op 1 regel zet, is het wel makkelijker kijken. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 02:19

Ik heb ook niet stilgezeten, maar het wil nog steeds niet echt opschieten. De as is nu voorzien van nieuwe centreerlagertjes en zit weer in elkaar. Alle bouten netjes in de loctite en op moment. Achterste donut was ook niet meer te redden, ook een nieuwe voor gehaald. Resultaat is dat de as met de hand helemaal in elkaar kon (geen rubberen hamers enzo nodig). Rubbers staan nu ook recht.

Ik kreeg vanavond alleen de bak met geen mogelijkheid meer op zijn plek, heb hem op de dion as op twee steunen staan en met een krik de steunbalk omhoog, maar de zes bouten gaan er met geen mogelijkheid in :evil:

Zit er over na te denken hem op te krikken met een houten balk op de balk, want de bak komt steeds te scheef ervoor te hangen.
Ben ondertussen ten einde raad, weet iemand hoe ik hem er onder krijg zonder brug?

Het ging een paar dagen geleden ook niet zo makkelijk, maar het lukte wel..weet alleen niet meer hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 07:58

Als je alleen de bouten van de balk van de dion as nog vast moet zetten...

Auto gewoon op zijn wielen zetten. 95% zeker dat je geen problemen hebt met montage van de bouten. Je kunt er prima bij als je naast je auto gaat liggen.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 10:00

Als je alleen de bouten van de balk van de dion as nog vast moet zetten...

Auto gewoon op zijn wielen zetten. 95% zeker dat je geen problemen hebt met montage van de bouten. Je kunt er prima bij als je naast je auto gaat liggen.
Moet ik dan de bak niet kantelen met een krik? En kom ik er dan nog wel bij?

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 10:07

Als je alleen de bouten van de balk van de dion as nog vast moet zetten...

Auto gewoon op zijn wielen zetten. 95% zeker dat je geen problemen hebt met montage van de bouten. Je kunt er prima bij als je naast je auto gaat liggen.
Moet ik dan de bak niet kantelen met een krik? En kom ik er dan nog wel bij?
Ik neem ff aan dat je de cardanas al weer gemonteerd hebt aan de bak? Zoniet dan dit eerst verzorgen anders past ie er niet tussen :roll:

Als je een transaxle (jouw 75 bijvoorbeeld) gewoon op zijn wielen zet dan komt de dion gewoon omhoog. Ga je m echter opkrikken / ondersteunen middels de de dion dan gaat t zaakie kantelen.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 10:14

ik heb de cardan gemonteerd, maar nog niet vast. dus alles sluit wel aan (flens op donut) maar zit nog niet vast, ik dacht dat dat als laatste moet om hem spannigsvrij op te hangen.
ga het in ieder geval wel proberen, of de brug vrijmaken.
thanks voor de snelle reply

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 11:56

ik heb de cardan gemonteerd, maar nog niet vast. dus alles sluit wel aan (flens op donut) maar zit nog niet vast, ik dacht dat dat als laatste moet om hem spannigsvrij op te hangen.
ga het in ieder geval wel proberen, of de brug vrijmaken.
thanks voor de snelle reply
gewoon monteren en dan de moeren nog niet volledig vast zetten zodat t geheel nog kan "zoeken". Ik doe het meestal op de manier als ik bescheven heb dus zonder brug of put.

suc6
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 12:20

Na jaren gekl$#t 'het licht gezien'.... => tip: plaats de krik onder de bak/ koppelingshuis. :idea:
Dan komt de dwarsbalk sowieso beter uit onder de wagenbodem. :D
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1162
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 12:36

Nou hier zijn ze:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Middenstuk:
Afbeelding

Voorkant:
Afbeelding

Achterste donut:
Afbeelding
Afbeelding

Rest van de as:
Afbeelding
Ik zit hier even mijn hoofd over te breken. Zit je achterste asdeel niet verkeerd om ??? Ik heb er laast nog een gedaan bij een TS en hetgeen jij laat zien als achterste donut zat daarbij als middelste . Ook het cardandeel met het "unibal" ding zit in het midden. Ik denk dat daar je probleem wel eens kan zitten.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 12:49

Nou hier zijn ze:

Afbeelding
Ik zit hier even mijn hoofd over te breken. Zit je achterste asdeel niet verkeerd om ??? Ik heb er laast nog een gedaan bij een TS en hetgeen jij laat zien als achterste donut zat daarbij als middelste . Ook het cardandeel met het "unibal" ding zit in het midden. Ik denk dat daar je probleem wel eens kan zitten.
Barend, daar had ik nog helemaal niet naar gekeken! Maar als op de fotos de as al samengesteld is zit ie iig verkeerd om (het achterste deel). Het pikkie wat je ziet op de foto die ik heb laten staan hoort iig. aan de voorzijde te zitten.

Als ie idd verkeerd om gemonteerd is snap ik ook waarom je de de dion niet op zijn plek krijgt...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1162
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 12:53

@Bas, zo op de foto's zit ie echt verkeerd om. Zijn mijn ogen in iedergeval nog goed :wink:

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 12:56

@Bas, zo op de foto's zit ie echt verkeerd om. Zijn mijn ogen in iedergeval nog goed :wink:
En weer een goede daad verricht! :thumbs:
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 16:33

Ik heb hem weer eronder uit, maar volgens mij klopt het juist wel zo. Ook volgens het werkplaats handboek. Anders zou Tuynder me ook twee keer de verkeerd donut hebben geleverd. Weet iemand snel het antwoord?

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1162
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Gebonk cardanas?

di apr 21, 2009 18:29

Die donut hoort wel aan de kant met het "kogeltje" alleen die hoort in het midden te zitten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”