De kans dat je geen vonk krijgt is met 4 electrodes nou eenmaal wat kleiner dan met maar eentje. .
En daar ben ik het niet mee eens omdat de GL opzij moet vonken en bij conventioneler model is de overbrugging tegenover de elektrode liggend.
Ook kun je ook nog eens de afstand bepalen (voelermaatjes) die de vonk moet afleggen.
Anyway: het is een eindeloze discussie omdat men volgens mij eenmaal voor of tegen is.
Vele nordjes voorzie ik van standaard ipv GL omdat deze meetbaar mooier gaan lopen - helemaal met oude ontstekingsmodules.
Ik zeg niet dat ie mooier loopt met GL, alleen dat ik er veel minder backfires mee had. Als ik moet kiezen tussen elke maand een ontplofte luchtfilterbak en AFM of golden lodge monteren, monteer ik golden lodge.
Als je minder backfires hebt met GL dan heb je een te rijk mengsel.... grappig want jij hebt het specifiek over een motor met AFM ofwel in goed NL een LHM... welke motor zonder lambdasensor is dat dan?
Tom heeft het over carb motoren en zo ook anderen hier.
De discussie is niet eindeloos, maar techniek bestaat uit feiten, meten en bewijzen.
De vraag: "De beste bougie?" is dus eigenlijk een technisch niet correcte vraag.
Want: onder diverse omstandigheden heb je diverse bougies die "het beste" presteren...
Laten we heel technisch en feitenlijk eens kijken welke bougie voor wie het beste is:
Alfaromeocars: een teflon bougie omdat die niet zo gauw vet slaan.
@@: een volledig stalen bougie zodat die niet afbreeekt
Michel: een high tech Iridium bougie zodat een expertise loont en de motor zuiniger loopt
Cor: een elektrode loze bougie zodat hij er maar 4 hoeft te kopen
Whizzman: een bougie met 376 elektrodes zodat er altijd wel een vonk is
Giulia-tom: een japanse vechtbougie die terug kan slaan.
Ikzelf: helaas sinds een paar maanden een gloeibougie omdat ik op satansbrandstof moet rijden
en nou maar hopen dat iedereen een beetje gelukkig is met zijn bougietje