Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . nu met index!

wo apr 22, 2009 22:25

Even een bedankje aan Prosper en Campari. Naar aanleiding van hun tips heb ik Alfissimo! en 70 Anni di Immagini gekocht (net binnen :banana: :banana: :banana: :banana: ) en ze zijn geweldig. Alfissimo! is een erg leuke uitbreiding op de verzameling en de Immagini is echt helemaal geweldig! Goeie tips jongens, geen woord teveel gezegd! :thumbs:
Laatst gewijzigd door Alfavaganza op wo apr 22, 2009 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

campari
Junior Member
Junior Member

do apr 23, 2009 22:31

Even een bedankje aan Prosper en Campari.
Graag gedaan !

Overigens ook mijn complimenten voor je boekbespreking van The Legendary 2.3 triologie. Weer prima werk van je.
Alfist sinds 1982:
2 x Alfa Sud, 1 x Giulietta 2.0, 3 x 33, 1 x 155, 2 x 156 SW, 1 x 159 SW Ti, Giulietta Multi-Air tct en nu weer Giulietta TCT (dagelijks gebruik) en GTV 3L V6 24V (voor de extra Alfa-belevenis).

prosper
Full Member
Full Member

vr apr 24, 2009 09:19

Same here! Fraaie bespreking van het 2.3 boekenwerk weer. Duik dit weekeinde weer even de boekenkast in, zodat ik weer wat "nieuws" kan posten. :lol:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr apr 24, 2009 23:46

Ik wacht in spanning af, Prosper :)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . nu met index!

za apr 25, 2009 01:12

Alfa Romeo Colour Family Album
Andrea & David Sparrow

Gebonden
Bladzijden: 96
Afmetingen (hxb): 26 x 21,5
Foto's: kleur
Teksten: Engels
Uitgever: Veloce Publishing PLC
Jaar v. uitgifte: 1999
ISBN: 1-901295-05-2

Afbeelding

Soms weet je al genoeg als je de titel van een boek leest. "Colour Family Album", hm :? . En als je dan ook nog de weinig tot de verbeelding sprekende foto op de voorkant ziet, is de conclusie al heel snel getrokken .... okeeeee, laat maar zitten dan!
Tot die dag enige tijd geleden dat ik er een heel goedkoop op eBay zag staan. Ach, het is wel Alfa Romeo natuurlijk. Weet je wat, laat ik de gok maar wagen. Een erg grote gok was het niet zoals gezegd, eentje van 10 Euro inclusief verzenden om precies te zijn. Maar ja, logisch ook met zo'n titel en zo'n voorkant, dat trekt natuurlijk geen diepte-investeerders. Maar toen ik het boekje eenmaal in mijn handen had en erin kon gaan bladeren, wachtte me een prettige verrassing. Dat ziet er lang niet verkeerd uit zeg, leuke foto's!
Als ik wat beter had opgelet, zou die verrassing lang niet zo groot zijn geweest. Auteurs: Andrea & David Sparrow. En waar kennen we deze David Sparrow ook alweer van? Juist ja, Alfa Romeo Legends! Voor de duidelijkheid, David Sparrow was daar de man die met de camera zwaaide en voor de Colour Family Album nam hij uiteraard ook die rol op zich. Of Andrea gezellig met het fotograferen mee heeft gedaan, a la onze eigen BATjes, of voor de tekst verantwoordelijk is, wordt niet helemaal duidelijk.

Nu de link met het Legends boek is gelegd, zal ik wat dieper op de vergelijking ingaan. De opzet is in basis gelijk: men neme een beperkt aantal Alfa's, schiete daar fantastische plaatjes van en schrijve er een stukje tekst omheen. Het Colour Family Album bevat een klein aantal hoofdstukken, over gedeeltes van de Alfa Romeo geschiedenis of over modellenfamilies, maar gaat in tegenstelling tot Legends wel alleen over naoorlogse Alfa's. En waar in Legends eigenlijk summier door de hele Alfa Romeo geschiedenis wordt gelopen, richt de Family album zich op specifieke onderdelen. Om de tekst hoef je het boek trouwens niet te kopen. Best informatief, maar behoorlijk droog geschreven en niet bijster inspirerend. Maar goed, net als bij de Playboy gaat het natuurlijk uiteindelijk om de plaatjes (interviews? In Playboy? Oh wacht, dáárom staan er natuurlijk soms plaatjes in van mannenhoofden!)

Bij het vergelijken van de beide boeken begon het me op te vallen, dat een heel aantal van de Alfa's in beide boeken dezelfde zijn. Dan bedoel ik dus niet zozeer dat er in beide boeken bijvoorbeeld een 2600 SZ staat, maar dat het ook exact dezelfde individuele 2600 SZ is. In een aantal gevallen gaat het zelfs om foto's van dezelfde shoots. Maar nooit dezelfde foto's of foto's die erg op elkaar lijken, daar hebben ze gelukkig wel voor uitgekeken.
Aangezien het Colour Family Album jonger is dan de Legends (1999 vs. 1992) en zich bovendien alleen op het naoorlogse gebeuren richt, staan er ook meer foto's in van moderne Alfa's. Naast de 75, de RZ en de 164, kom je in de Colour Family Album ook schitterende foto's tegen van bijvoorbeeld de 145, de 155 (een groene, dibro!!! :D ), de 156 en natuurlijk de 916 Spider die ook op de voorkant te bewonderen is. Verwacht verder niet om heel bijzondere Alfa's in dit boek aan te treffen. Een paar wat specialere zijn er wel, zoals de genoemde 2600 SZ, een 1900C SS van Ghia en een Quattroruote Zagato, maar over het algemeen gaat het om Alfa's die we al honderden keren eerder hebben gezien. Alleen meestal niet op zo'n bijzonder fraaie manier.

De Colour Family Album blijkt trouwens een serie te zijn, waarvan ten tijde van het ter perse gaan van mijn exemplaar de volgende titels al waren verschenen:
Bubblecars & Microcars
Bubblecars & Microcars, More
Citroën 2CV
Citroën DS
Fiat & Abarth 500 & 600
Lambretta
Mini & Mini Cooper
Motor Scooters
Porsche
Triumph Sportscars
Vespa
VW Beetle
VW Beetle/Bug, Custom
VW Bus, Camper, Van & Pick-up

Alle titels zijn door Andrea en David Sparrow. Een snelle blik op eBay leert dat de prijzen sterk kunnen variëren, maar meestal onder de $20 liggen. Interesseert het onderwerp je, dan is het dus een aanrader.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 27, 2009 02:17

Alfa Romeo 1910-2004

Zachte kaft of gebonden
Bladzijden: 274
Afmetingen (hxb): 30 x 23
Foto's: kleur en z/w
Teksten: Nederlands
Uitgever: Mondial Media BV
Jaar v. uitgifte: 2004

Afbeelding

De meesten die dit topic lezen zullen dit boek ongetwijfeld al hebben. Voor hen die het nog niet hebben hierbij een beschrijving, die hopelijk tot de aanschaf ervan zal leiden. Wat mij betreft is dit boek namelijk dé verrassing van de laatste jaren. Toen dit Alfa-boek van eigen bodem verscheen heb ik het gezien de lage prijs direct gekocht. Maar met het overbekende Auto Totaal boek als referentie voor in Nederland ontwikkelde Alfa Romeo boeken in mijn achterhoofd, waren de verwachtingen niet al te hoog gespannen. Dat bleek volledig ten onrechte te zijn.

Het boek is namelijk zowel op tekstueel gebied als op het gebied van de afbeeldingen beresterk. Om met die laatste te beginnen, het boek zit werkelijk tjokvol met plaatjes en bevat behoorlijk veel mij tot dan toe onbekend beeldmateriaal. Met een aardig rijtje Alfaboeken in de boekenkast, had ik dat absoluut niet verwacht.
Daarbij is het beeldmateriaal ook nog zeer divers, je komt er echt van alles in tegen. Historische foto's van bijvoorbeeld de fabriekshallen, reclameposters, oude getekende illustraties, brochurefoto's, schematische tekeningen, oude kleurenfoto's, nieuwe foto's, noem het allemaal maar op. Dit maakt dat het een feest is om door het boek heen te bladeren, je verveelt je echt geen seconde. Het beeldmateriaal is zo mooi en zo divers, dat ik grote moeite had bij het uitkiezen van de begeleidende foto's. Het zijn er dan ook wat meer geworden dan ik normaal doe.

Zoals gezegd ben ik ook over de tekst erg goed te spreken. Die is goed leesbaar opgesteld en er is op diverse manieren de juiste balans gevonden. Die balans geldt bijvoorbeeld voor de diepgang. Er wordt niet eindeloos doorgezeverd over elk onderwerp dat wordt aangesneden, maar de Alfa Romeo geschiedenis wordt wel behoorlijk volledig gedekt. Ook in het behandelen van de diverse periodes uit de Alfa-historie zit een goede balans. Daarmee bedoel ik vooral dat de vooroorlogse periode en de jaren 50 er niet al te bekaaid afkomen, iets wat je zeker niet van elk Alfaboek kunt zeggen. Tot slot, maar dan heb ik het eigenlijk niet meer alleen over de tekst, is er ook aandacht voor enkele vaak wat ondergesneeuwde onderwerpen, zoals de vrachtwagens, prototypes en de Formule 1 uit de jaren 70 en 80.

Wat punten van kritiek zijn er ook wel, maar die gaan eigenlijk voornamelijk over de uitvoering van het boek en niet zozeer over de inhoud. De uitvoering laat wel wat te wensen over namelijk. Je kon destijds kiezen tussen een heel goedkope versie van een euro of 16 als ik het me goed herinner, of een redelijk goedkope versie van rond de 30 euro. Bij de laatste zou je dan een exemplaar krijgen uit een gelimiteerde oplage, met harde kaft en op dikker papier.
Dat leek me wel wat, dus daar heb ik voor gekozen. Met een harde kaft en op dikker papier gedrukt blijft het boek tenminste netjes en heeft het de uitstraling van een boek in plaats van een luxe tijdschrift. Die harde kaft is er inderdaad en daar ben ik blij mee. En een gelimiteerde oplage zal het best wel zijn. Om eerlijk te zijn boeit me dat verder niet zo, vooral niet omdat het enige waar je dat aan merkt een met potlood geschreven 266/500 is op de eerste (verder blanco) bladzijde. Maar de belofte van dikker papier is gewoon niet ingelost. Geen woord van uitleg erover verder, je kreeg gewoon niet waar je voor betaald had. Het boek is op hetzelfde tijdschrift-achtige papier gedrukt als de slappe versie. Dit resulteert in een boek met 274 bladzijden, dat niet veel dikker is dan anderhalve centimeter. Ter vergelijking, andere boeken met een dergelijke dikte hebben meestal rond de 100 bladzijden. Je blijft dus ondanks de belofte zitten met een boek, waar je bij het lezen voorzichtig mee moet zijn omdat een vouw of een scheurtje zo gebeurd is in dat slappe papier. En je blijft bij het lezen dat tijdschriftgevoel houden, niet in de laatste plaats omdat het boek ook nog eens behoorlijk wat reclame bevat. Ja, je leest het goed: reclame.

Maar begrijp me niet verkeerd, je krijgt absoluut waar voor je geld, of het nou gaat om de heel goedkope of de redelijk goedkope uitvoering. Ik had alleen nog veel liever een versie gehad zónder reclame en op gewoon goed boekenpapier. En die had dan best 50 of 60 euro mogen kosten. De content was zo'n luxere versie (of moet ik zeggen: minder armetierige versie) zeer zeker waard geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

midas
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di apr 28, 2009 16:13

Ik zit dit topic met plezier door te lezen maar kom eigenlijk geen boek over de 75 tegen.
Nu ik dan eindelijk een 75 heb wil ik natuurlijk ook een boek over de 75ts hebben. Ben vooral geïnteresseerd in het onderhoud.

Iemand een tip?

Tonio
Guru
Guru

di apr 28, 2009 22:08

De Alfa 75 komt in veel boeken voor, maar er zijn nauwelijks boeken die alleen over de 75 gaan.

Voor onderhoud en reparatie vind ik dit een aanrader: "Alfa 75 Reparaturanleitung" van uitgever Bucheli Verlag (Duitstalig, gaat specifiek over de 75 2.0 T.Spark en 3.0 V6)
Wordt op Ebay volop aangeboden, ook nog bij de bekende autoboekenleveranciers te krijgen voor ca. € 25 - € 30.

Afbeelding

Een mooi fotoboek over de modellen, historie en raceversies is het Zwitserse boek "Alfa 75 - Fahren aus Leidenschaft". Zie boekbeschrijving in KB #115. Helaas zijn er maar 300 stuks van gedrukt, die zijn helemaal uitverkocht. In 2006 heb ik de laatste 12 exemplaren naar Nederland gehaald en die waren in no-time weg onder de SCARB-leden (ook al waren ze behoorlijk kostbaar).

Afbeelding

Maar voor de 75-liefhebbers is er goed nieuws. In KB #123 stond een stukje over een nog te verschijnen boek over de Alfa 75. Het is inmiddels ver gevorderd. Dit zou een boek moeten worden met tekst in het Engels, in grotere aantallen gedrukt en dus een vriendelijker prijskaartje.

Afbeelding

.

Paulo
Member
Member

di apr 28, 2009 22:40

En zo is het maar net.
Het boek is bijna drukklaar. Alleen nog wat punten op de i zetten..
Een preview van het boek komt op een website. Ik laat het jullie graag weten wanneer die online is.
De layout is inmiddels veranderd en de cover ziet er nu ongeveer zo uit:

Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista

di apr 28, 2009 23:12

Is er ook een hoofdstuk 'Miniaturen'? :)

Paulo
Member
Member

di apr 28, 2009 23:37

Nee, sorry Dink geen miniaturen (daar weet jij toch al alles van?), maar dit wel:
• Design en productie
• Alle verschillende modellen (ook de Milano)
• Competitie (toerwagenraces en rally's) 'in period' en nu
• Beschrijving van een aantal race 75's
• Tuners toen en nu
• Speciale modellen (75 Stationwagon, SZ/RZ, Carabinieri/Polizia etc.)
• Technische gegevens en chassisnummers
en meer...

Dinky Boy
Miniaturista

di apr 28, 2009 23:53

Nou, 'alles'.... maar met al mijn documentatie en mijn netwerk kan ik tot een aardig overzichtje komen. Voor de tweede herziene uitgave dan maar 8)

Paulo
Member
Member

wo apr 29, 2009 00:06

Jij bent de eerste die dat hoort als het zo ver is :wink:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

di mei 12, 2009 20:22

Profile Publications nr. 14 - The Type RL Alfa Romeos, Peter Hull, Luigi Fusi
Profile Publications nr. 30 - The Alfa Romeo Type 158/159, David Hodges
Profile Publications nr. 87 - The P2 Grand Prix Alfa Romeo, Peter Hull, Luigi Fusi
Cars in Profile nr. 6 - Alfa Romeo Monoposto Type B P3, Peter Hull

Zachte kaft
Bladzijden: 12 (*)
Afmetingen (hxb): 24 x 17,5 (*)
Foto's: z/w, enkele tekeningen in kleur
Teksten: Engels
Uitgever: Profile Publications
Jaar v. uitgifte: eind jaren 60, begin jaren 70

(*) voor Cars in Profile:
Bladzijden: 28
Afmetingen (hxb): 25 x 19

Geen echte boeken, maar deeltjes uit een serie. Deze boekjes komen met enige regelmaat nog wel op eBay langs. Tenminste, een jaartje of twee geleden nog wel, dus ik neem aan nu ook. Ze zijn meestal niet zo gek duur, zo rond de $12 toen ik ze nog volgde, maar ze zijn aan de andere kant met 12 pagina's (of 28 voor het Cars in Profile boekje) natuurlijk ook niet zo gek veel "boek". Maar het zijn wel erg leuke boekjes voor de heb en bovendien ook behoorlijk informatief. En dat is ook niet zo vreemd. David Hodges ken ik niet, maar Peter Hull en Luigi Fusi zijn natuurlijk klinkende namen wanneer het gaat over Alfa Romeo lectuur. Naast het nodige aan historische foto's bevat elk boekje ook duidelijke tekeningen in kleur van de betreffende auto's. Leuk om naar te kijken, maar ook heel handig voor de modelbouwer, want elk detail is te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tom VDW
Guru
Guru

di mei 12, 2009 20:45

Jij bent de eerste die dat hoort als het zo ver is :wink:
Ik denk dat er heel wat op het forum dit boek zullen kopen :D .
Als ware 75 liefhebber een must en meld me dan ook, ongeacht de prijs, aan van zodra het beschikbaar is :lol:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”