Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 12:00

Tijd voor een bakje koffie :lol:

simpel op te lossen dit maar vergt wel wat kennis en ervaring... 8)

vanavond al wat te doen?
Helaas moet in vanavond werken anders mocht je ook ff naar mijn bella kijken. Graag zelfs.... :o


Heb je ook iets tegen cupping???
105jes cuppen niet ;)
Nee absoluut niet zelfs. Maar dat nieuwe spul maakt binnen 10dkm zaagbladen van je nieuwe P zero's... :cry:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 12:13

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo van de "levensduurtjoening" ben :lol:

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 13:06

Als de auto het met 1 set banden niet 'trekt' en met een andere set wel. Lijkt het me in de banden te zitten.
Ik heb min of meer iets vergelijkbaars mee gemaakt.

Mijn 155 V6, had scheef gesleten banden omdat ik te lang gewacht heb met uitlijnen.
Nadat de auto perfect uitgelijnd is geworden. (caster, door het sub frame te schuiven en het camber door de camberplaten van AST i.c.m. dito schroefset) heb ik nog een maandje op scheef gesleten banden gereden.
Liep perfect recht!

Toen deze 'kale' banden (Toyo proxes 215/40R17) vervangen door (nieuwe) Pirelli Pzero nero's in dezelfde maat.
Auto begon naar rechts te trekken. :shock:

Dus weer een afspraak gemaakt ben de 'uitlijn boer', (was niet dezelfde als degene die de banden gemonteerd heeft)!
En samen met de monteur daar overlegd en besloten de banden niet alleen van links naar rechts te wisselen, maar ook opnieuw op de velg te leggen, nadat deze ook gemeten zijn op on-rondheid en zijdelingse krachten door bijvoorbeeld 'verkeerd' canvas.
Resultaat, i.p.v. 20 gram & 30 gram lood per velg (wat met conventioneel uitbalanceren nodig was om de onbalans te compenseren), maar 1x 10 gram lood, resultaat.......
Trekken EN de onrust welke in het stuur/auto zat is helemaal weg!!

Ik zou naar een betere bandenzaak gaan en dit laten controleren. Tevens de staat van draagarm rubber inclusief fusekogels als mede de sporing.
Uiteraard kan de ET waarde van de velg hierop ook een grote invloed hebben, dus ook controleren.

Suc6.

Wat betrefd een Q2 diff, dat zorgt er voor dat je meer grip heb bij 'bruut' uit accelereren. Mijn ervaring in mijn 155, voorzien met Q2 diff is dat ie juist eerder zoekerig wordt bjj bruut een bocht uit acceleren, ipv doorslaat/spint.
Laatst gewijzigd door Bullettooth op di mei 05, 2009 15:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 13:14

als de et waarde van de velgen verschilt (ongeacht de diameter) kan dat wel degelijk invloed hebben op hoe je auto spoort (of niet). Ik snap ook niet precies hoe het kan
dat komt omdat de schuurstraal verandert met de ET waarde. Als je een lijn trekt door de draaipunten van de wielophanging (dus vaak door de veerpoot) en eentje door het hart van de velg en je meet de afstand tussen die lijnen ter hoogte van het wegdek krijg je de schuurstraal. Een plaatje zegt natuurlijk meer dan woorden:

Afbeelding

Als deze afstand negatief is (dus de lijn door de veerpoot komt verder naar buiten uit) zorgt dit voor het zelfcentrerend effect van de stuurinrichting. Dit is volgens mij bij de meeste auto's het geval. De ET waarde van de velg beïnvloedt de schuurstraal. Daarom is bijvoorbeeld een 33 met Ronals eigenlijk een draak om mee te rijden.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 14:47

@ Andretti: We zijn vanavond iid thuis (in het zuiden dus). Uwes is wellekome!

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er na slechts 21.000 KM reeds sprake zou kunnen zijn van forse slijtage aan het onderstel die dit "zoeken" zou veroorzaken...

Aangaande het Q2 diff... er is eigenlijk nooit sprake van doorslaan van 1 der voorwielen... wel van die forse ruk in het stuur... heeft dat diff dan toch nut?

Wat ben je ongeveer kwijt voor die modificatie?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
BinnemaTS
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 14:06
Locatie: Groningen

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 14:50

misschien heel dom....

Maar klopt de rolrichting van de banden wel? Ik heb een keer gereden met een auto waarbij de banden in tegengestelde richting gemonteerd waren.... geen pretje!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 15:18

@ Andretti: We zijn vanavond iid thuis (in het zuiden dus). Uwes is wellekome!

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er na slechts 21.000 KM reeds sprake zou kunnen zijn van forse slijtage aan het onderstel die dit "zoeken" zou veroorzaken...

Aangaande het Q2 diff... er is eigenlijk nooit sprake van doorslaan van 1 der voorwielen... wel van die forse ruk in het stuur... heeft dat diff dan toch nut?

Wat ben je ongeveer kwijt voor die modificatie?

Aandrijf reacties houd je wel met een V6 op de voorwielen. Vermoed dat een Q2 daar geen oplossing voor gaat bieden. Wel als je klacht het te snel doorslaan van het binnenste wiel i.c.m. te veel onderstuur zou zijn.

De modificatie koste mij een jaartje geleden €350,- aan materiaal. (diff, lagers en tandwielkrans ivm snelheidmeter (moest ik modificeren).
Inbouw, heb ik zelf gedaan. (ik heb begrepen dat de bak er niet voor onderuit hoeft, dus kan mee vallen. Zelf heb ik ook de koppeling vervangen, dus de bak lag al los).
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 18:53

Het is vrijwel zeker de bovenste draagarm!
Mijn Gt heeft nou 80.000km gelopen en er gaat volgende week het 4e setje op en dan is het direkt over (mits goed uitgelijnd)
Achter 1 keer gedaan bij 60.000 en een keer onderste draagarmen voor bij 60.000Km.
Hij wordt wel gebruikt waar een alfa voor gemaakt is maar als je alles moet laten doen (bij de alfa garage)dan is het denk ik een dure hobby.
Ik heb wel 18 inch maar zoals gezegt zijn die standaard geleverd dus dat zal het niet zijn,ik denk dat het een mooi gietstuk aluminium is met een tuppeware rubbertje van 30 cent!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

wo mei 06, 2009 09:35

De 3.2 schijnt een iets ander onderstel te hebben dan de andere versies.

Er is intussen een uitlijn (sporing moet ik zeggen) tip binnen die we binnenkort gaan uitproberen!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

wo mei 06, 2009 09:50

De 3.2 schijnt een iets ander onderstel te hebben dan de andere versies.

Er is intussen een uitlijn (sporing moet ik zeggen) tip binnen die we binnenkort gaan uitproberen!
Ben niet de tipgever, maar met de touwtjes methode zelf experimenteel de juiste sporing vinden lijkt me ook de enige goede manier. Standaard uitlijning is altijd suf en fool proof :lol:
En om de rest van de wereld te helpen denk ik inderdaad een combi schuurstraal en sporing.
Om meer stabiliteit te krijgen, meer negatieve sporing (toespoor), daar het om een fwd gaat waarschijnlijk dus iets minder uitspoor.
Als een auto er erg gevoelig voor is kan zelf wisselen van bandenmerk en dus andere rolweerstand al voelbaar zijn.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

wo mei 06, 2009 13:20

De tip is inderdaad het spiegelen van het uitspoor naar toespoor....

Dus indien nu 1,5 graad uitspoor, dit veranderen naar 1,5 graad toespoor.

We mikken hem binnenkort op de uitlijnbank.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

wo mei 06, 2009 20:04

Op m'n lease-fiets zaten vanaf fabriek continental banden en na verloop van tijd werden deze ook heel zoekerig en zochten ze ook elk klein beetje spoorvorming op. De winterbanden van een ander merk, maar dezelfde maat hadden dit niet. Ook al een keer laten uitlijnen, maar dit hielp niks. Uiteindelijk hielp een halve bar extra lucht in de voorbanden!
Gelukkig rij ik nu op Michelin banden en deze hebben geen last van zoekerig gedrag.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

wo mei 06, 2009 20:45

De winterbanden van een ander merk, maar dezelfde maat hadden dit niet. Ook al een keer laten uitlijnen, maar dit hielp niks. Uiteindelijk hielp een halve bar extra lucht in de voorbanden!

duidelijk, hogere druk: band wordt boller en gaat meer in het midden van het vlak lopen, dus kleinere schuurstraal!
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

wo mei 06, 2009 21:11

Wat Bullettooth aanhaalt van verkeerd canvas kan het ook nog gewoon zijn, dat er dan een wringing in de band zit. Simpel even te testen door de banden voor/achter te wisselen.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Terug naar “Algemene Technische vragen”