Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

do mei 07, 2009 10:23

Bijna dezelfde opmerking als hierboven:
Bij inveren aan 1 zijde van de auto torsen de armen iets t.o.v. van de carroserie. Zonder de flexibiliteit van het rubber worden de armen zelf getorst. Is dit geen probleem?
jawel, reactie stangen barsten gewoon open op het punt van stang naar ronding waar de bus inzit
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

do mei 07, 2009 13:13

Bijna dezelfde opmerking als hierboven:
Bij inveren aan 1 zijde van de auto torsen de armen iets t.o.v. van de carroserie. Zonder de flexibiliteit van het rubber worden de armen zelf getorst. Is dit geen probleem?
jawel, reactie stangen barsten gewoon open op het punt van stang naar ronding waar de bus inzit
Idd, erg oppassen met het opstijven van deze stangen!
Door de panhard constructie heeft de achteras behoorlijk wat zgn. 'vrijheidsgraden' nodig op elk draaipunt.
Bij het in- en uitveren verplaatst de as zich nl dwars onder de auto.
Normaal nemen de rubbers (of de powerflex) deze graden op. Nylon doet dat niet of nauwelijks!
De enige manier om t echt op te stijven is dmv uniballs maar dat is voor een straatauto niet aan te raden.

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

do mei 07, 2009 19:05

De redenatie is goed te volgen.
De bussen zijn zoals Bert308 ze heeft gemaakt, die heeft nog geen problemen gehad met zijn sud.
op de laspunten ligt een extra las dus daar is het iets steviger.
zou het verstandig zijn om ook de panhardstang van deze bussen te voorzien?
dan wordt de zijdelingse speling een stuk minder

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

vr mei 08, 2009 00:28

Ik heb zulke bussen eerst onder mijn sprint gehad, en toen overgezet naar mijn huidige sud. Ze zijn zowat 15 jaar oud en nog spelingvrij, nooit problemen mee gehad. Wel altijd in een verlaagde auto die noet zoveel overhelt. Zoals Nico de Jong in Autovisie 1972 al terecht opmerkte, stijvere bussen in de achterophanging geeft het zelfde effect als een stabilisatorstang, d.w.z. minder overhellen en meer grip aan de voorzijde. De reactiestangen worden inderdaad op torsie belast iets als 1 wiel minder of meer ingeveerd is als het andere, het stabilisator effect komt echter doordat de as wil kantelen als een wiel inveert. Als beide wielen inveren kantelt hij gewoon, als 1 wiel inveert en het andere niet wordt de as zelf op torsie belast = stabilisator effect.
Ik zou nog kijken naar wat ik gebrukt had om de bussen te centreren maar weer vergeten, volgens mij gewoon carosserieringen (metalen schijven).
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

vr mei 08, 2009 00:32

zou het verstandig zijn om ook de panhardstang van deze bussen te voorzien?
dan wordt de zijdelingse speling een stuk minder
Ik had toen ook bussen voor de panhard stang laten maken maar nooit gebruikt omdat de originele al zo stijf zijn (veel stijver dan de andere bussen). Omdat het een starre as is heb je toch geen last van spoorveranderingen ofzo. Dat is mijn mening maar ik kan het mis hebben hoor.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

vr mei 08, 2009 00:41

Idd, erg oppassen met het opstijven van deze stangen!
Door de panhard constructie heeft de achteras behoorlijk wat zgn. 'vrijheidsgraden' nodig op elk draaipunt.
Bij het in- en uitveren verplaatst de as zich nl dwars onder de auto.
Normaal nemen de rubbers (of de powerflex) deze graden op. Nylon doet dat niet of nauwelijks!
Ik geef toe dat ik daar nooit bij stilgestaan heb. De reactiestangen bij een Sud zijn wel langer als bij een 33 geloof ik (kleinere hoekverdraaing), de panhardstang is zeker langer waardoor minder zijdelingse verplaatsing van de as.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

vr mei 08, 2009 19:54

Ok bedankt Bert
Ik ga de zaak monteren en goed in de gaten houden
Inveren zal de sprint veel minder doen aangezien de opel station veren met koni`s er gelijk onder komen.
inmiddels heb ik ook nijlon schijven gedraaid voor links en rechts naast de bussen

wordt weer vervolgd :D

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

vr mei 08, 2009 20:35

Hou eens op met al dat ge-ontwikkel! :evil:

Moet ik weer meer verzinnen om voor te blijven.....


:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

vr mei 15, 2009 23:08

Speciaal om Sander een beetje te pesten :wink:
hier een foto van het gemonteerde geheel
en wat is ie lekker strak van achteren :D

Afbeelding

nu volgende week een apktje halen :?

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

vr mei 15, 2009 23:20

:twisted: En iedereen maar zeggen, dat ik rustigaan moet doen....... hij is fijn. :wink:

Serieus: was het makkelijk te monteren zo? Ik bedoel, zit er voor je gevoel niet teveel spanning op/ in ook met inveren en/ of kantelen van de as?
Ben wel benieuwd!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

vr mei 15, 2009 23:25

Monteren was geen probleem
er zit nu zo weinig beweging in dat de veerweg ongeveer met eigen gewicht een centimetertje is in te drukken
de veren hangen niet eens meer los terwijl ze er voortijd gewoon haast uitvielen

het rijdt super op asvalt nog niet op klinkers geprobeerd en dat houden we indien mogelijk maar zo

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

ma mei 18, 2009 17:14

nu volgende week een apktje halen :?
Dus je denkt dat de achteras nog sterk genoeg is (panhardstangbevestiging)? Een sopje tectyl ml kan in elk geval geen kwaad. Voor de APK mogen de veren niet los komen te liggen bij maximaal uitveren.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

wo mei 20, 2009 14:21

En .........deze week 2 apktjes gescoord
op de 156 en de sprint we kunnen er weer een jaar tegen

nu op naar assen :D

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

wo mei 20, 2009 22:14

En nieuwe bandjes op de racefiets :D

Je moet een gelukkig man zijn :jumping:
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: sprint 83 is semiracer.. we gaan een beetje upgraden

do mei 21, 2009 01:17

Gefeliciteerd Rogier! Ben benieuwd hoe dat de 1e juni nu gaat ;) As weekend ff een 1700 tor erin hangen? :P
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Terug naar “Projecten”