salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

wo mei 13, 2009 16:17

ik loop de laatste tijd steeds meer met een idee om een 1800 tb (75) blok in een giulia te gaan bouwen en ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben.

het is nu 5 jaar geleden dat ik in mijn giulia al een 2.0 Twinspark heb gebouwd en deze loopt super, geen reden om te wisselen dus.

wil alleen wat meer power hebben om de drift sessie's wat langer te maken :P

groeten
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5616
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

wo mei 13, 2009 16:45

er rijdt op dit forum een bertone rond waar die aanpassing egdaan is. Sieger de haan en de nieuwe eigenaar kunnen daar ongetwijfeld meer over vertellen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

wo mei 13, 2009 16:52

van de Sieger weet ik het , verhaal redelijk gevolgt op het andere forum.

ben alleen benieuwd of het ook bij een giulia te doen is daar het motorcompartiment iets smaller en lager is volgens mij.
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

wo mei 13, 2009 17:02

Er is ooit een squadra-tje gebouwd met deze motor dus het zou moeten passen, volgens mij door Toine van de Laan.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

wo mei 13, 2009 17:24

Met naar verluid een stuurhuis van een 75. Ding was door de eigenaren maar lastig op het (circuit)asfalt te houden...
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

wo mei 13, 2009 18:28

kwestie van tijd, maar er komt een giulia turbo.

Gebruikersavatar
Wouter Dobbenga
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: vr aug 08, 2008 16:45
Locatie: Rotterdam

Re: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

wo mei 13, 2009 20:56

ik loop de laatste tijd steeds meer met een idee om een 1800 tb (75) blok in een giulia te gaan bouwen en ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben.

het is nu 5 jaar geleden dat ik in mijn giulia al een 2.0 Twinspark heb gebouwd en deze loopt super, geen reden om te wisselen dus.

wil alleen wat meer power hebben om de drift sessie's wat langer te maken :P

groeten
AAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!! DONT DO IT!!!
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

Gebruikersavatar
Wouter Dobbenga
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: vr aug 08, 2008 16:45
Locatie: Rotterdam

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

wo mei 13, 2009 21:13

Okee. nu serieus...

Misschien ken je mij verhaal een beetje... mijn 75 turbo blok in met junior GT uit '71 zei wat eerder dan verwacht boem..er bleek een zuiger gekanteld te zijn.

Bij het vervangen van het blok (en turbo) stuitte ik op allerlei problemen, het grootste probleem is dat het vrij zeldzaam is, het vinden van deze onderdelen ging best moeizaam en internationaal. Ook gaf het motormanagement aardig wat problemen en uitzoek werk.

Ook past het echt ook allemaal net, en dan praat ik over mm's, misschien dat de Guilia meer ruimte heeft, zo moesten we het blok met een ring op de linkermotorsteun ietsje optillen omdat het spruitstuk tegen de stuurstang aantrilde...je heb dan het idee of het dashboard uitzichzelf weg zou lopen tijdens het rijden...nu is het oplost alleen bij een bocht scherp naar links komt die tegen de stuurstang aan.

Toen had ik dat de intercooler tegen de motorwand stond de kloppen...ook kunnen oplossen door het een halve centimeter naar het blok te verplaatsen...

Ik heb echt een paar keer gehad: "Had ik maar voor een 170pk 2.0 TS gekozen..." zeker omdat met 200pk/300Nm de aandrijf en alles veel meer op zn klote krijgt.



Even kortsamen gevat:


Voordelen 2.0TS:
-De 2.0TS is betrouwbaarder
-Geen turbogat (Met een auto van 1000kg kom je gewoon netjes meer in het gewone verkeer hoor in dat turbogat)
-Onderdelen 2.0TS zijn veel meer in omloop

Voordelen 1.8T (Met squadra-chip dan wel):
-KRANKZINNIG!!!
-Het geluid "borrelt" zo heerlijk bij 1 demper bij gaslos en je wordt vaak getrakeert op een knalletje bij schakelen en afblaas geluid.
-KRANKZINNIG!!!
-en KRANKZINNIG!!!


Denk alleen dat het niet zo handig is voor driften...zelfs op een droog recht stuk moet je er goed klaar voorzitten als die turbo inkomt...
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

Andretti Molletti

Re: RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

wo mei 13, 2009 22:26

Met naar verluid een stuurhuis van een 75. Ding was door de eigenaren maar lastig op het (circuit)asfalt te houden...
Mesu....vond van NIET zelfs!
Vraag eens aan Pepijn hoevaak we in hetzelfde rondje die auto de grindbak in zagen knallen bij de tarzanbocht :lol:


Ik heb die auto destijds uitgelijnd of beter bijgelijnd en de hoeveelheid bumpsteer dus stuurverandering bij inremmen was zo verschrikkelijk groot dat een harrier vwb horizontaal-vertikaal vliegen erbij verbleekt!
Stuurhuis 75 is dus not done! Passend maken met een standaard stuurhuis dus door een ander uitlaatspruitstuk te pakken/maken en of de turbo 180 graden te draaien.
Ik heb persoonlijk de ervaring dat er niet zeldzaams is aan een TB behalve inmiddels de zuigers en bussen maar daar kan je (welliswaar wat duurder) goede aftermarket zuiger voor krijgen.
De rest is allemaal standaard 1800 spul of te vervangen door standaard spul en desnoods een programmeerbare injectie die tegenwoordig ook niks meer kost.
Aan beginnen?? Ja als je echt technisch bent en alles zelf kunt!
vermogen: vele malen meer dan een duur getuned TS blok voor slechts een fractie vd prijs.

salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

do mei 14, 2009 11:47

nou die handigheid moet wel lukken, er rijden niet veel Giulia's Twinspark met lachgas rond.

ik zie tot nu toe maar een probleem en dat is dus het stuurhuis en de turbo.

heeft iemand toevallig fotos'van de toine van der laan turbo giulia ?
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

do mei 14, 2009 13:20

een andere (zweedse) giulia turbo (er moet er ook nog 1 in duitsland zijn):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

enigste plaatje van ex-toine auto is deze (niet echt duidelijk):

Afbeelding
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

do mei 14, 2009 14:05

nou die handigheid moet wel lukken
Waarom dan geen turbo op je TS, met programeerbaar mm?
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

do mei 14, 2009 14:48

TS met 170 PK in je 105je?

Waarom nou toch geen oude nord (2.1 bijvoorbeeld met leuke nokken of ander maatwerk aanpassingen) ?

Net ofdat deze bijvoorbaat uitgesloten zijn? #-o

Maar ja: ik zal wel een nostalgische @^#% zijn die de oude nord onovertroffen mean vind grommen... Bovendien is dat de nostalgie.
Oude 105 met oude grom....
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

do mei 14, 2009 15:03

aan de foto's te zien moet het passen, zie alleen nog geen turbo zitten !!

oude nord klinkt ook het mooist, dat mis ik volgens mij ook een beetje.

heeft iemand nog een betaalbaar turbo blok liggen of wellicht een tip.
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5616
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

do mei 14, 2009 15:21

Waarom nou toch geen oude nord (2.1 bijvoorbeeld met leuke nokken of ander maatwerk aanpassingen) ?

Net ofdat deze bijvoorbaat uitgesloten zijn?

Maar ja: ik zal wel een nostalgische @^#% zijn die de oude nord onovertroffen mean vind grommen... Bovendien is dat de nostalgie.
Oude 105 met oude grom....
helemaal mee eens....!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Projecten”