Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

RE: Restauratie sudsprint '82 hij doet 't EN HIJ RIJDT!

wo mei 06, 2009 17:31

Matthijs,

Ik heb gevonden : een oliedrukzender (voor metertje, niet voor lampje) :banana:
1 of 2 reserveklemmen voor om 't luchtfilterhuis (ivm dat lamme kromme boutje!)
een einddemper

Groet,

ronnie

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 hij doet 't EN HIJ RIJDT!

wo mei 06, 2009 22:58

Ronnie, check je mail :D tnx!

ben zelf ook nog beetje aan de slag geweest, gaat goed... frustreert me alleen wel dat hij echt zo goed als niet wil starten! mag je vd week nog even over meedenken ;)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Restauratie sudsprint '82 hij doet 't EN HIJ RIJDT!

do mei 07, 2009 07:50

misschien stom iets, werkt choke naar behoren?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 hij doet 't EN HIJ RIJDT!

di mei 12, 2009 22:14

Morgen heb ik tijd, eens kijken of ik die deur fatsoenlijk gefixt krijg, of ik de luchtfilters er een beetje netjes opkrijg, of ik 't dashboard (met nieuwe stuurstengelschakelaars) weer in elkaar krijg en of 't dan al wat beter werkt...

wordt er een beetje gek van, en de tijd dringt!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Restauratie sudsprint '82 hij doet 't EN HIJ RIJDT!

di mei 12, 2009 23:25

De deuren kunnen inderdaad lastig af te hangen zijn. Ik ben bij mijn sprint met de linkerdeur een kwartier bezig geweest, maar met rechtse een dag...
Ik heb zelfs het bovenste scharnier moeten vlakken om de deur omhoog te krijgen aan de achterzijde. Dit komt ook omdat ik de scharnieren van te voren niet heb gemarkeerd. En ze dus niet op dezelfde plaats gemonteerd heb. Ze zijn alle vier hetzelfde, maar minimale verschillen maken je het knap lastig met die lange deuren. Het beste is om ze af te hangen zonder glas, want dat scheelt veel gewicht.

Succes ermee!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 hij doet 't EN HIJ RIJDT!

wo mei 13, 2009 00:39

Het beste is om ze af te hangen zonder glas, want dat scheelt veel gewicht.
Dat dacht ik dus ook.... kan je mooi weer opnieuw deuren afhangen, als alles erop en eraan zit.... Ik heb destijds dus 3x deuren afgehangen bij de Alfetta. :oops:
Mocht de deur een beetje scheel zijn, dan mag je deze best wat toderen... ik raad je aan om voor de zekerheid, dan de ruit naar beneden te draaien.
Hoop, dat je er wat aan hebt.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 hij doet 't EN HIJ RIJDT!

wo mei 13, 2009 07:49

Het beste is om ze af te hangen zonder glas, want dat scheelt veel gewicht.
Dat dacht ik dus ook.... kan je mooi weer opnieuw deuren afhangen, als alles erop en eraan zit.... Ik heb destijds dus 3x deuren afgehangen bij de Alfetta. :oops:
Mocht de deur een beetje scheel zijn, dan mag je deze best wat toderen... ik raad je aan om voor de zekerheid, dan de ruit naar beneden te draaien.
Hoop, dat je er wat aan hebt.
Toch heb ik het zo gedaan. En ik heb ze na het afmonteren niet na hoeven stellen. Maar een sprint steekt natuurlijk wel wat degelijker in elkaar dan een alfetta. :biggrin:

En Stof: laat je niet opjagen door de tijd. Het moet een hobby blijven hè. Anders gaat de lol eraf :wink:

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 hij doet 't EN HIJ RIJDT!

wo mei 13, 2009 18:02

Tijd... tijd. IK heb de tijd, maar ik probeer die bruiloft te halen... 't is geen harde belofte ofzo, maar nu ik al zo ver ben begint 't toch ook wel een klein beetje een erezaak te worden. Ik heb geen zin om zo dichtbij de eindstreep op te geven 8)

Maarr... vandaag was wel een lekker dagje. Nieuwe stuurschakelaar lijkt ok, al heb ik nog even geen idee hoe ik de claxon aan moet sluiten. Mocht het nou straks echt daarop aankomen, kan iemand me dan in gewoon boerennederlands uitleggen hoe ik eventueel direct de claxon met een paar van alles losstaande stukjes draad toch een beetje netjes aan kan sluiten, desnoods op een andere schakelaar dan de originele? Al is 't maar for apk's sake, zegmaar.. dan kan het later wel op de goeie manier.

Verder; de bestuurdersdeur sluit en opent nu naar behoren, de accu staat vast, hij doet 't weer en, op een incidenteel knalletje in de inlaat na bij de koude start doetie 't volgens mij prima.

Nog to do:

Claxon
Grootlicht/dimlicht-issue (de koplampen lijken niet helemaal te snappen wat wanneer moet branden... links en rechts doen ook niet hetzelfde?) #-o
uitlaat definitief maken
kmtellerkabel weer vastmaken (losgeschoten bij dashboard-demontage bij paniek om wegsmeulende oude stuurstengelschakelaar)
andere ruitenwissers kopen
keertje goed warm laten draaien en olie verversen
oliedrukzender monteren

en dan.... keuren?

heb een filmpje gemaakt om te bewijzen dattie 't nu echt doet en omdat iedereen hier dat altijd zo leuk vindt :lol:

klikkerdeklik
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Restauratie sudsprint '82 HIJ RIJDT! nu met geluid

wo mei 13, 2009 23:05

Grappig, zo stond ik er vanmiddag ook bij, alleen mijn blokje pakt niet zo mooi op.

Wat betreft je koplampen, die zitten ook aangesloten met van die klote schuifjes? Heb je de massa daar al van gecheckt (zat bij mij op binnenscherm geschroeft)? Eerste stand van de schakelaar behoort stadslichtjes te zijn, 2e stand dimlicht, bij grootlicht branden de middelste mee, bij seinen wisselt hij met de 2 lampen (althans, bij mij) de ene keer alleen de buitenste, de volgende keer daarop alle vier, keer daarop alleen de buitenste etc etc.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 HIJ RIJDT! nu met geluid

do mei 14, 2009 10:05

Ja, met ouderwetse schuifstekkertjes uiteraard. Euh ik heb een soort disco inferno op de koplampen... respectievelijk:

uit: dat werkt prima
stads: alleen rechts
dim: links brandt de binnstenste koplamp, rechts de buitenste (moet dus allebei de buitenste zijn)
groot: buitenste koplamp rechts gaat uit, binnenste aan, links gaat dimlicht buiten ineens mee aan en binnenste (echte grootlicht) gaat zwakker branden

richtingaanwijzers doen 't ok.

Achter werkt geloof ik alles naar behoren nu. Claxons doen het niet (los getest op accu doen ze het wel dus daar ligt het niet aan). Kreeg van Arjan gisteren nog de tip om de massa van de claxonschakelaar op de stuurkolom na te kijken. Straks even doen...

vwb die lichten: ff geen idee, dacht dat het zo simpel zou zijn als net zo lang stekkertjes omdraaien totdat alles het in de goeie volgorde deed, maar dat viel tegen...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 HIJ RIJDT! nu met geluid

zo mei 17, 2009 19:47

zo, heb me vandaag bijna de hele middag zoet gehouden met de elektra van de sprint... niet mijn grootste hobby (integendeel) maar met wat schriftelijke hulp op afstand van de belgische elektrogoeroe toch nog een heel eind gekomen. Weer wat dingen van het lijstje af, en, in het kader van "twee stappen vooruit, eentje achteruit" een nieuw probleempje erbij!

De verlichting werkt nu voor en achter naar behoren, stads/dim/grootlicht, met en zonder richtingaanwijzers, alles door elkaar werkt perfect. Mooi. De claxon doet 't ook (nouja, eentje dan, maar die andere kan ff 't rambam krijgen, voor de keuring is 't genoeg alstie geluid maakt toch? Dat 't klinkt als Donald Duck in doodsnood is ff jammer dan ;) ik zoek nog wel een keer een beter klinkende claxon uit de voorraad ofzo.

Maar; nu doet de kachelaanjager het niet meer. Eerlijk gezegd verdenk ik de schakelaar aan de stuurkolom, de kachelmotor zelf doet 't nl wel als je direct prik erop zet en met een andere, eigenlijk defecte handel doetie 't wel! Jammer genoeg kan ik die niet gebruiken, want daarvan is het verlichting/richtingaanwijzergedeelte wijlen. Dus, wat nu? Ik heb de stuurstengelunit uit ten treure bekeken maar wordt er geen cent wijzer van. Alle draadjes en contactpuntjes en massapuntjes lijken in orde, het klikt allemaal als een zonnetje, heb 'm nog een beetje schoongemaakt en de rode multistekker in de contactspray gezet maar hij blijft zo dood als een pier. Claxon/ruitenwissen doetie wel...

Iemand tips? Dit is echt een van de laatste apkpuntjes, ik wil dinsdag keuren!!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes op de i

zo mei 17, 2009 20:26

Probeer toch maar eens een andere stuurstokrichtingventilatording te scoren ...... die dingen gaan nog wel eens stuk .....

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes op de i

zo mei 17, 2009 20:33

ik heb er 6 (!!) en met allemaal is wel wat lijkt 't... en die dingen zien er ook echt on-repareerbaar uit. Kan bijna niks (herstelbaar) aan los of open volgens mij. Ellende!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes op de i

zo mei 17, 2009 21:47

Oké, een ingeving, just for apk's sake: Heb je twee buitenspiegels? Zo ja, dan is achterruitverwarming niet noodzakelijk en kan je die schakelaar gebruiken voor de aanjager, want die moet wel werken voor de apk. Eén stand is voldoende......

Hoop, dat je er wat mee kunt. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes op de i

zo mei 17, 2009 22:19

Hoi Mathijs,

Wat een elektra ellende zeg.
In het verleden maakte ik in geval van nood of als tijdelijke oplossing (bv APK) wel eens een lus. Je kan proberen de stekkers uit het contactblokje te halen of maakt met een zgn "scotch" blokje een kabel aan de originel draad en gebruikt dan een losse schakelaar. Je kan ook gewoon ergens een plus draad zoeken en die dan via een losse schakelaar naar de aanjagermotor leiden. Ik heb wel wat oude lucas schakelaars liggen met platte stekkers, mag je lenen als je wil.

Succes Kees

Terug naar “Projecten”