@Sander, de Eibach = 17.6 [N/mm] met lossehandsommetjes.
Echter door de progressieve windingen kan het zijn dat een winding door het eigen gewicht van de auto uitgeschakeld wordt. Daar zou ik wat serieuzer naar moeten kijken, echter gaat me teveel tijd kosten. Een winding minder zou hem op 21.2 [N/mm] brengen.
Bedankt voor de berekening. Leuk om te weten en nauwkeurig genoeg.

Zo is wel het e.e.a. verklaard en 'vermoedens' bevestigd.
Feitelijk heb ik de afgelopen weken gereden met links een 17,6 en rechts een 21.2 N/mm achterveer. Dat verklaart het ietwat vreemde rijden.... voelde een beetje als die keer, dat ik met een lekke achterband veel te lang doorreed, maar dan (gelukkig) veel minder heftig.
De auto maakte steeds een 'zwieper' bij overschakelen
En het gevoel, dat ik nu serieus stuggere achterveren heb klopt dus ook, n.l. resp. 1,8/ 1,5 keer zo stug.
Nog een leuk weetje: als ik nu van de Eibachs die onderste winding afhaal, (de rest van de veer is wel in goede staat) dan heb ik een leuke veer voor bijvoorbeeld de Alfetta, n.l. een 21.2 N/mm veer en dat is vast stugger dan die Jamex meuk, die er nu onderzit.
Netjes stralen en spuiten en klaar is Sander.
@Tom: persoonlijk zou ik 28mm meer dan voldoende vinden op een 4 cilinder. (zie ook de bevinding van frankalfa) Ik heb gereden met een Alfetta met een 28mm stok en dat is echt heel erg goed merkbaar, meer dan voldoende om overhellen tegen te gaan. Een stabi heeft in principe geen invloed op de dempers, maar goede frisse dempers maken wel een wereld van verschil op 20 jaar oude standaard dempers....