Potver&^@@*# dat was een lang dagje
Vanochtend even boodschapjes gedaan (oa verse olie en filter en nog wat kleingrut) en 'a middags met Sjoerd samen (hij mist ze toch...) de Sprint gewassen en gepoetst. Resultaat mag er zijn! Foto's laten nog even een dagje op zich wachten, ik heb nou echt geen zin om ze nog online te gooien maar moet wel even m'n frustratie kwijt
Wat wil het geval... de sprint laadde niet bij. Hoe dat kwam? Zo ff geen idee, maar daar wou ik dus ook vanmiddag naar kijken. Vanmiddag werd al vanavond en in eerste instantie kon ik niks vinden, behalve dat hij inderdaad, ook bij draaiende motor, geen tiende van een Volt bijlaadde. Vreemd? Ja!
Verder zoeken... beetje meten hier en daar, draadjes, stekkertjes, alles gecheckt. Niks gevonden. V-snaar mooi strak, geen probleem... Hmz. Nog eens starten dan, waarom weet ik eigenlijk niet maar... en verrek zeg. 't is onvoorstelbaar maar 't viel me dus in eerste instantie niet eens op. De dynamo stond gewoon stil!! De hele v-snaar trouwens, dus ook de waterpomp! WTF hop, motor uit. Pielen, zoeken, voelen. Lampje erbij. Hmm, wat draait die krukaspoelie soepel? Dat is vast niet de hele krukas die ik zo met 2 gestrekte vingers rond kan draaien! Moer voelde goed vast aan... Maar da's toch gek he. Eens kijken of ik die wat vaster kan draaien, misschien is dat 'alles' (al blijft 't slordig... deze fout moet overigens inmiddels bijna 2 jaar geleden gemaakt zijn toen ik het blok een grote beurt gegeven heb met distributie en krukaskeerringen vervangen en zo). Nou, dat was niet alles, heel veel verder ging die moer echt niet en die poelie slingerde (ja, slingerde letterlijk!) om de krukas heen. Dat op zich vond ik al vreemd. Als dat gat dan te groot is, dan moet daar toch een soort centrerend-iets "ingebouwd" zitten? Zo te voelen niet...
Plaatje in het boek erbij, wordt je niet heel veel wijzer van. Hulplijn gebeld, die vond het ook maar vreemd. Damn. Dit soort dingen kan ik niet uitstaan. Toch maar even de dynamo eruit, dan heb ik meer ruimte. Hmm, dat schiet eigenlijk amper op. Toch maar even de ventilator eruit. Dat scheelt al, maar niet genoeg. GRRR ok. Radiateur eruit, we zijn nou toch bezig. Werkt al wel wat prettiger! Moer, vulring, nog een vuiplaatje en krukaspoelie gedemonteerd. En dan eens goed kijken... Hmm niks bijzonders of 't moet zijn dat ik 't gek vind dat het gat een soort opstaand randje heeft...? Ok. We nemen de duik in de onderdelenstelling bij de D van Diverse antieke en afgedankte motoronderdelen en vinden zowaar nog een krukaspoelie. Beetje vergelijken en... krijg tieten. bij de zojuist gedemonteerde poelie was het centergat bijna 1,5 mm groter! Uitgelubberd dus, van misschien al wel een paar dagen 'loos' meedraaien! Ben ik toch blij dat een krukaseinde harder is als zo'n *(@&$@#-poelie!
Goed. Reservepoelie gemonteerd. Knoerend vast aangedraaid (de vraagbaak spreekt van 147NM, maar ondanks alle getrooste moeite van de demontagewerkzaamheden nog steeds by far geen ruimte om een momentsleutel tussen te wringen) en tis *&@#@# niet te geloven, maar... ook deze poelie draait 'loos' om z'n as! dat kàn toch niet... Nee inderdaad. Klein verschil tussen de Sud-vraagbaak en mijn (ex) 33-motorblok en wederom bood de hulplijn op afstand (die wel een 33-vraagbaak bij de hand had ) uitkomst. Bij een 33 hoort er nog een extra vulring voor..... zucht je had 't zelf kiunnen bedenken maar 'durft' 't niet :zonder bevestiging Afijn. Hele spelletje opnieuw. Inmiddels 0.00u en nou wil ik 'm gvd weer in elkaar hebben ook
Met vulring gaat 't al een stuk beter, voelt goed vast aan. Ok. Radiateur er weer in. Fan er weer in. Dynamo er weer in. Startmotor (ook even losgehad om vliegwiel te kunnen blokkeren) er weer in. Alle draadjes weer aangesloten (hoop ik). Koelvloeistof bijgevuld. Luchtfilter terug op z'n plek. Alle vuile vingers op ons noeste nog verse poetswerk weer weggeveegd.
Weet je wat... warm laten draaien, koelvloeistofpeil checken en olie verversen... dat doe ik morgen wel. Ik had een lekker stevig proefrondje willen rijden vanavond maar dat is dus niet gelukt. Morgen beter! een ding is zeker... als ik dit vanavond niet gedaan had was er van 't proefrondje ook niet veel terecht gekomen. dus... "on this bombshell..." toch wel een voldane avond!
Zucht. En nou ben ik moe gepoetste foto's hopelijk morgen!