Gebruikersavatar
BTG
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di okt 04, 2005 17:19

LPG in je klassieker?

za mei 23, 2009 16:03

Hallo allemaal,

De discussie is hier vast al eerder aan de orde geweest, maar zoekend kwam ik hem iet tegen (Volgens mijn vrouw kan ik ook niet zoeken).

Op dit moment heb ik geen Alfa, maar het is wel de bedoeling dat er weer een klassieke Alfa komt. Aangezien ik een twijfelaar ben kan het even duren.

Maar gezien de huidige discussie rond CO2 uitstoot en andere emissies vroeg ik mij af of het in dat kader gezien niet goed zou zijn om je klassieker op LPG te laten rijden. De Nord blokken van Alfa zijn hier in principe toch geschikt voor, al zal afstellen met de 2 dubbele carburateurs lastig kunnen zijn.

Ik hoor graag wat meningen

Bart TG
Nu ff niets,
eerder: 155V6, Alfetta QO,75 qv

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

Re: LPG in je klassieker?

za mei 23, 2009 17:18

Hallo allemaal,

De discussie is hier vast al eerder aan de orde geweest, maar zoekend kwam ik hem iet tegen (Volgens mijn vrouw kan ik ook niet zoeken).

Op dit moment heb ik geen Alfa, maar het is wel de bedoeling dat er weer een klassieke Alfa komt. Aangezien ik een twijfelaar ben kan het even duren.

Maar gezien de huidige discussie rond CO2 uitstoot en andere emissies vroeg ik mij af of het in dat kader gezien niet goed zou zijn om je klassieker op LPG te laten rijden. De Nord blokken van Alfa zijn hier in principe toch geschikt voor, al zal afstellen met de 2 dubbele carburateurs lastig kunnen zijn.

Ik hoor graag wat meningen

Bart TG
[offtopic] Als je iets niet kunt vinden, is het vaak door een ander opgeborgen. Als je dan vraagt waar het is opgeborgen, krijg je als antwoord dat je niet kunt zoeken. (Die persoon weet dus zelf niet meer waar het is opgeborgen [/offtopic]

Vanwaar jouw idee om LPG te willen gaan rijden? Is dat uit maatschappelijk verantwoorde opvatting of denk je in de toekomst te kunnen blijven rijden, als "vuile" auto's verder worden ingeperkt?
Uit eigen initiatief vind ik het te prijzen. Als het richting overheid is, zou ik er mee wachten. Tot nu toe valt lpg buiten alle stimulans om schoner te gaan rijden. Op het moment dat het werkelijk aan de orde is, kan het altijd nog. In Duitsland hebben ze bijvoorbeeld aftermarket emissie-systemen inclusief katalysator. Dat is hier op het forum wel een keer voorbij gekomen.

E85 brandstof wordt ook als schoner gezien. Dit is echter in een oudere auto niet zomaar te gebruiken. Leidingen en afdichtingrubbers worden aangetast door de agressieve brandstof. Verder zal onsteking etc. moeten worden aangepast en bovendien zit er minder energie in een liter E85 dan in een liter benzine. Als projekt lijkt mij dat wel leuk te doen. Financieel is het niet echt interessant.

LPG is overigens wel het simpelst vanwege de bestaande systemen. Ook met dubbele carbs moet dat wel lukken, lijkt mij.

Gebruikersavatar
BTG
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di okt 04, 2005 17:19

RE: LPG in je klassieker?

za mei 23, 2009 22:23

Mijn gedachte is gewoon gebaseerd op het feit dat de investering zich deels terugbetaald met goedkoper tanken en daarnaast LPG schoner verbrand.
Nu ff niets,
eerder: 155V6, Alfetta QO,75 qv

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: LPG in je klassieker?

za mei 23, 2009 22:43

LPG in oude Alfa's is geen probleem, omdat de oude Nordjes al van aluminium zijn, zitten er al geharde klepzetels in. Dat is eigenlijk de enige voorwaarde voor LPG. Je zou voor een injectie systeem kunnen gaan (LPI), anders komt er gewoon een verdeler op. Misschien twee verdelers als je 2 carbs hebt.

Qua vermogen zal je niet zoveel merken, qua kosten wel. Ik rij sinds een half jaar op LPI (in een moderne Alfa) en dat bevalt prima. Ik merk geen vermogens verschil, maar betaal veel minder aan de pomp.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
BTG
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di okt 04, 2005 17:19

RE: LPG in je klassieker?

ma mei 25, 2009 12:41

Nu zal LPi niet uitvoerbaar zijn in een klassieke Alfa met carburateurs dus een vermogensverlies is onvermijdelijk.

Het lijkt mij echter wel mooi om minder milieubelastend te rijden zonder dat de auto hier minder van wordt. Qua regelgeving blijft het toch koffiedik kijken?
Nu ff niets,
eerder: 155V6, Alfetta QO,75 qv

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: LPG in je klassieker?

ma mei 25, 2009 13:26

"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: LPG in je klassieker?

ma mei 25, 2009 14:31

Nu zal LPi niet uitvoerbaar zijn in een klassieke Alfa met carburateurs dus een vermogensverlies is onvermijdelijk.

Het lijkt mij echter wel mooi om minder milieubelastend te rijden zonder dat de auto hier minder van wordt. Qua regelgeving blijft het toch koffiedik kijken?
Dat is geen probleem hoor, met de juiste software kan je de auto zelfs sneller op LPG laten rijden als op benzine (bij LPI)
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: LPG in je klassieker?

ma mei 25, 2009 15:40

LPi is gewoon goed te doen. Kijk eens op MP bijvoorbeeld hoeveel klassiekers op LPi rijden. Investering is wel hoger dan bij LPG met verdamper. Maar daarentegen heb je dus geen merkbaar vermogensverlies meer.

Terugverdienen doe je het zo, zeker op een klassieker! Persoonlijk zou ik het altijd doen.

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: LPG in je klassieker?

ma mei 25, 2009 22:32

Ik ben pro, en heb echt waar al honderduizenden kilometers op LPG in diverse Alfaatjes gedraaid. Rijd nu ook elke dag in een Berlina met 60 liter LPG. Ik vul een goede 40 liter en kom er normaliter zeker 350 kilometers ver mee voor een schijntje.

Willen!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Andretti Molletti

Re: RE: LPG in je klassieker?

ma mei 25, 2009 22:38

Nu zal LPi niet uitvoerbaar zijn in een klassieke Alfa met carburateurs dus een vermogensverlies is onvermijdelijk.

Het lijkt mij echter wel mooi om minder milieubelastend te rijden zonder dat de auto hier minder van wordt. Qua regelgeving blijft het toch koffiedik kijken?
Dat is geen probleem hoor, met de juiste software kan je de auto zelfs sneller op LPG laten rijden als op benzine (bij LPI)
dat is het mooie van LPi... Master - Slave principe ...

En een oude Nord met carbs heeft geen MASTER!! Je moet een bestaand injectorsignaal aftappen...

Jongens, hou eens op met adviezen als je de klepel niet hebt gevoeld in je klokhuis! :twisted:


Ook een aluminium motor is géén garantie dat er geharde klepzetels en kleppen gebruikt worden hoor... een originele 1300 op gas= niet willen!!


Bovenstaande link is dan nog de enige optie om LPG injectie te rijden, maar dan moet je én een triggerwiel monteren én een belastingssensor op je carbs maken (lees gasklepssensor).
Iemand bij projecten was daar al mee bezig in een bertone!!

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: LPG in je klassieker?

ma mei 25, 2009 22:56

Ik heb BS ook even gemailt hoe het zit met een Twinspark Turbo op LPG...... 8)


Willen!



:wink:

BS-AutoTune

RE: LPG in je klassieker?

ma mei 25, 2009 23:59

Minpool bobine, koelvloeistof temperatuur, inlaatlucht temperatuur en een slangetje naar de interne MAP sensor is voldoende. LPG heeft geen TPS nodig tenzij je door een klein plenum volume en groor gasklepoppervlak geen goed belastingsignaal krijgt.

Reken even mee:
Tank, leiding, kofferset 250 tot 600 euro
Motorset viercilinder: 265-300 euro
Computer: 249 of 389 euro
Wideband lambda 175 euro
Nog een stelpost van 200 voor sensoren, relais, draad, enz.
En dan kan je het verder net zo gek maken als je wilt: andere verdelerloze ontsteking, bi-fuel, boost control etc.

Andretti Molletti

Re: RE: LPG in je klassieker?

di mei 26, 2009 00:17

....en een slangetje naar de interne MAP sensor is voldoende. LPG heeft geen TPS nodig tenzij je door een klein plenum volume en groor gasklepoppervlak geen goed belastingsignaal krijgt.
das precies het probleem bij dubbele carbs... maar misschien helpt het als je 4 vacuumaansluitingen maakt... kost iig niet veel! :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: LPG in je klassieker?

di mei 26, 2009 04:10

....en een slangetje naar de interne MAP sensor is voldoende. LPG heeft geen TPS nodig tenzij je door een klein plenum volume en groor gasklepoppervlak geen goed belastingsignaal krijgt.
das precies het probleem bij dubbele carbs... maar misschien helpt het als je 4 vacuumaansluitingen maakt... kost iig niet veel! :wink:
Ik heb ze die truuk uit zien halen voor electronische ontstekingen om de vervroeging te regelen. Volgens mij kon je er wel eens erg goed mee wegkomen. Je moet ze bij het synchroon stellen van de carbs wel even dichtmaken natuurlijk.

BS-AutoTune

RE: LPG in je klassieker?

ma jun 01, 2009 14:45

Ontsteking is makkelijk:
1. bij voorgestelde installatie laten we deze regelen door het oorspronkelijke systeem.
2. Onderdruk is enkel van belang bij lage belasting. Dit om het ontstekingstijdstip erg te vervroegen om zo een zuinigere loop te verkrijgen.

Om de belasting van de motor, eigenlijk de luchthoeveelheid, vast te stellen gebruiken we bij motoren met een enkele gasklep het MAP signaal. Bij motoren met een zwakke onderdruk (heftige nokkenassen, groot gasklep oppervlak of ITB's/gasklep per cilinder) gebruken we de Alfa-N regeling. Het mengsel wordt geregeld door de gasklepstand ten opzichte van het toerental.

In dat geval is een gasklep positie sensor 1 van de 2 zeer belangrijke gegevens.

Nu bestaat deze sensor uit niet veel meer dan een regelbare weerstand, ofwel een potmeter. Als je een asje van 8mm op de carb. zou hebben en je vijlt er een vlak kantje aan kan je deze sensor al gemonteerd krijgen. Ik heb dit vele malen gedaan en klanten van mij hebben de meest creatieve oplossingen bedacht (nemen daar in de regel veel meer tijd voor).

Op deze manier heb je eigenlijk dure gasklephuizen goedkoop gemaakt. Als je onder de carburateur toch een injector zou plaatsen (LPG óf benzine) dan heb je het voordeel van de ITB's en injectie, maar niet de nadelen van carburateurs.

Het is mogelijk en je zou zeker niet de eerste zijn. Ik heb een jaartje met een dergelijke setup rondgereden op mijn Volvo GT. Op LPG. Het was een tikkeltje wild, maar het werkte goed.

Afbeelding

Een stapje verder is inderdaad óók de ontsteking regelen. En ja, dit kan. Maar dan wel liefst met een triggerwheel. Maar de strekking van dit verhaal was: hoe doen we het met zo min mogelijk materiaal.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”