Soms ben ik op zoek naar 'wat anders', een model dat niet iedereen in de kast heeft staan. Als ik de resultaten van mijn vaste zoekopdrachten op eBay doorloop kom ik onuitputtelijke hoeveelheden M4, Minichamps, kioskmodellen, Progetto K, Norev, etc. tegen. In veel gevallen met een prijs die nog boven de winkelprijs en dus ver boven de beursprijs ligt. Wat dat aangaat begint eBay aan kwaliteit in te boeten. Niet de mensen die voor een leuk bedrag van hun oude spulletjes af willen vormen de meerderheid, maar de handelaren die flink willen verdienen. Soms met belachelijke prijzen. Hadden we het laatst nog over die nep-Dinky Toys die nu in de Franse kiosken liggen en ja hoor, de eerste Alfa 1900 Sprint coupé stond er al weer op met een prijs van boven de €40.... deze aanbieder probeerde in ieder geval niet te verhullen dat het een repro was.
Maar goed, soms kom je tussen al die bulk-modellen wel eens wat minder gangbaar spul tegen. Of je wordt getipt door een medeforummer (dank, Mark
). Jammer dan weer dat ik denk dat ik nog even een Senseootje kan brouwen, vlak voor afloop van de veiling. Ik plof weer achter de laptop neer. Terwijl het in de keuken 'rrrrrrrrrr' doet, klik ik op bieden. Nét te laat
Deed ik 'grrrrrrr''.....
Ging om een 155 V6 TI in 1:43 die ik nog nooit eerder gezien had:
Van Simba, in de serie 'Racing Star'. Geen serieus model, gewoon speelgoed, maar ik had hem erg geinig gevonden als Grote Broer naast mijn collectie Track Stars.
Naja, beter opletten de volgende keer. Paar dagen later, hééééé, wat is dat? Een bijzondere versie van de 1:87 164 van het Spaanse Miber, de doktersauto van Monza. Had wel eens foto's gezien, maar dit is de eerste keer dat ik hem tegenkom. Weet dat hij behoorlijk zeldzaam is.
OK, alle andere applicaties uit, TV uit, telefoonstekker los, mobiel op stil, voordeurbel af, Sanne's voerbakje extra gevuld, ik kan door niets of niemand meer afgeleid worden.
Here we go! Niet te gek groot bedrag in gevuld, moet leuk blijven.
Paar seconden voor het einde: BAF! Een stevige 'enter' en.... ik was de enige niet. En die ander bood hoger
Het lukt ook eens wel natuurlijk
Zoals met deze Kindersurprise 8c 2900 in het blauw:
De rode had ik al, maar ik wilde deze graag er bij omdat hij zoveel zeldzamer is.
Zet je ze naast elkaar, ontdek je dat de kleurstelling niet het enige verschil is:
De voorruit (die me doet denken aan dat mopje 'wat een dikke bril, je moet wel erg goede ogen hebben om daar doorheen te kunnen kijken) is heel anders dan die van de rode. Even denk ik dat de verkoper er een voorruitje van een ander modelletje heeft bijgedaan, maar de bouwbeschrijving toont boven een dikke en onder een dunne voorruit. Maakt het alleen maar leuker.
Grappige is dat je bij de montage het gevoel hebt dat het nooit iets kan worden, alles hangt zo slap aan elkaar. Totdat je het centrale deel op zijn plaats klikt.
Nog meer speelgoed, kwam vandaag binnen, van een Portugese eBayer:
De 1:55 Majorette 75, in brandweerkostuum. Voor zover ik weet werd deze alleen samen met een ander modelletje in duo-pak verkocht. Als iemand andere info heeft hoor ik het graag. De gewone rode of (veel te donker)blauwe polizia versie kom je nog wel eens tegen, deze Vigili del Fuoco versie maar zelden.
Met de Polizia versie ik al had.
Bij het fotograferen valt me opeens iets op. De eerste serie 75's had een 'holle' motorkap, de latere versies hadden een verhoging. Deze Majorette is één van de weinige modellen met een eerste serie-motorkap.