Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: alfasud sprint 1978... update 2

zo mei 24, 2009 20:44

allamchtig, komt hij weer... euh mensen, zo ziet mijn versnellingsbak er dus niét uit... :oops:

Maxtor, is 't nog gelukt met je remmen en/of het dashboard?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: alfasud sprint 1978... update 2

zo mei 24, 2009 20:50

allamchtig, komt hij weer... euh mensen, zo ziet mijn versnellingsbak er dus niét uit... :oops:
Een keer in het diepste van de nacht naar Tienen rijden? :idea:

:whistle:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: alfasud sprint 1978... update 2

zo mei 24, 2009 20:57

:-k :-k :-k :-k

Landmijnen zijn aangelegd, 14 alarminstallaties op scherp gezet, 8 pit-bull's zonder eten gezet, en als toetje 400 v op de bak zelf gezet .....

#-o #-o #-o #-o

Wat waren de code's nu weeral om alles veilig uit te zetten ......... :roll: :roll: :roll: :roll:
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: alfasud sprint 1978... update 2

zo mei 24, 2009 21:03

gastvrij he, die zuiderburen van ons?

*weet niet of hij daar nog wel om een kopje koffie durft te komen*
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: alfasud sprint 1978... update 2

zo mei 24, 2009 21:32

Remmen die na een remming vast gaan zitten ( warm worden = uitzetten remvloeistof) kunnen ook veroorzaakt worden door een verkeerd gemonteerde of afgestelde hoofdrempomp. Gezien de hoeveelheid werk de remklauwen los te halen zou je dat beter eerst onderzoeken.

In een eerdere up-date gaf je al aan de hoofdrempomp of rembekrachtiger vervangen te hebben.

Als de hoofdremcilinder in de ruststand staat dan is er een verbinding tussen de boring/cilinder en het reservoir. Deze verbinding wordt wel het "compensatiegaatje" genoemd. Remvloeistof die door opwarming is uitgezet kan na een remming gewoon uit het systeem in het reservoir. Koelt alles weer af dan is er toevoer uit het reservoir. Zogauw de zuiger een bepaalde hoeveelheid verplaatst is wordt deze verbinding gesloten en kan druk opgebouwd worden.

Als de stift die uit de rembekrachtiger komt en de zuiger van de hoofdremcilinder bediend niet goed afgesteld is (indien instelbaar uitgevoerd) of niet correct is van lengte kan de zuiger in de ruststand zover ingedrukt zijn dat deze verbinding al afgesloten is. Als remmen dan opwarmen kan de remolie niet weg en blijft er druk in het systeem. Ook het ontluchten gaat natuurlijk moeizaam als er geen remvloeistof vanuit het reservoir in het systeem terecht kan komen (ook een eerder genoemd probleem).

Wat je vrij eenvoudig kan proberen is vulringen te leggen tussen het huis van de rembekrachtiger en de hoofdrempomp. Desnoods maak je de ringen open zodat je ze ertussen kan schuiven en niet de hele hoofdrempomp hoeft te demonteren.

He lijkt mij een mogelijke reden voor het beschreven probleem en zeker eenvoudiger eerst te checken dan het demonteren van remklauwen.

Succes K!

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: alfasud sprint 1978... update 2

zo mei 24, 2009 22:05

Dat klinkt plausibel, even heel nuchter, dan zou hij na afkoelen weer gangbaar moeten zijn?

Ik kreeg de boel overigens dankzij Eezibleed goed ontlucht, wel viel het me op hoe hard het pedaal was (veel harder dan mijn 33's).
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: alfasud sprint 1978... update 2

zo mei 24, 2009 22:08

als het pedaal zo hard voelt, 'zakt' hij dan wel een ietsje als je de motor start met je voet op de rem? anders is dat inderdaad een teken dat je bekrachtiger of hrc niet in orde zijn... min of meer overeenkomstig het verhaal van kees de putter hier boven.
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: alfasud sprint 1978... update 2

ma mei 25, 2009 06:37

Die vulringen zou ik mee oppassen ????? De HRC moet toch " luchtdicht gemonteerd worden op je bekrachtiger ????? Bij mij zit er een o-ring tussen die het geheel afsluit. Je kan wel inwendig verstellen ( boutje dat in je bekrachtiger ) Wat ook nog zou kunnen zijn verstopte of inwendig beschadigde remleidingen ....

Foto van een vacuumtest bij HRC-bekrachtiger
Afbeelding

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: alfasud sprint 1978... update 2

ma mei 25, 2009 19:47

Die vulringen zou ik mee oppassen ????? De HRC moet toch " luchtdicht gemonteerd worden op je bekrachtiger ?????
Ik neem aan, dat dit slechts als diagnosestellenmethode bedoelt was Elrico, niet als definitieve aanpassing/ reparatie uiteraard!

(maar okee, beter iemand erop gewezen, dan weggestuurd met valse lucht en een verbrande zuiger later :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: alfasud sprint 1978... update 2

ma mei 25, 2009 22:08

begin maar eens met een setje verse remslangen :twisted:

wedden dat je van het hele geouwehoer afbent :wink:

jouw verhaal klinkt als inwendig verstopte remslangen

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: alfasud sprint 1978... update 2

di mei 26, 2009 00:48

Wat ik al aanhaalde ..... inwendig verstopte-beschadigde leidingen.
Idd...op mijn foto is te zien hoe ik de vacuumdichtheid ( jawatte wat een woord ) test ...... na 2 uur stond hij nog op een onderdruk van waar ik begon nl. -0,5 bar ....
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: alfasud sprint 1978... update 2

wo mei 27, 2009 15:58

Zojuist even langs het sudje geweest, en hij is weer te bewegen, dus de remmen zijn weer vrijgekomen... Toch remslangen of toch hoofdremcilinder?

De vervangen hoofdremcilinder heb ik uitvoerig vergeleken met het vervangende exemplaar, is zelfs een nieuwe originele Alfa Romeo hoofdremcilinder.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: alfasud sprint 1978... update 2

do mei 28, 2009 17:56

Vandaag weer met de elektronica geknoeid, eindelijk doen nu echt alle lampen het die het zouden behoren te doen. Natuurlijk nog een laatste hick-up, de achteruitrijlampen die niet werken, ik vermoed de zender op de bak, maar had de volt meter niet mee om dit eens te checken.

Maar nog steeds het gekloot met de remmen, ik laat een paar nieuwe remslangen komen en zet die er eerst op (ook niet zoveel moeite, dat is één van de weinige dingen die goed bereikbaar zijn die slangen). De remmen zijn eigenlijk het laatste obstakel voor de eerste APK poging.....

Even wat sfeer plaatjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: alfasud sprint 1978... update 2

do mei 28, 2009 18:20

Achteruitrijlampen is geen apk punt :wink: (tenzij ze ten onrechte wél branden natuurlijk)

Remslangen vernieuwen is sowieso een goed plan... (er vanuitgaande, dat ze al erg oud zijn) en de kans is heel reëel, dat het de oplossing van jouw probleem is.... Go Maxtor, go! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: alfasud sprint 1978... update 2

vr mei 29, 2009 19:36

Succes hoor met de apk

geweldig mooi sprintje toch: :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Projecten”