Andretti Molletti

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jun 01, 2009 21:30

Daar gaan wij toch heel anders mee om. Klant is koning , of het nou een prive rijder is of een lease rijder.
Simpel en doeltreffend!
=D>

Wie betaald de leasemaatschappij?? De leasemij is alleen tussenpersoon, uiteindelijk kunnen zij niet zonder de rijders, dan hebben ze geen bestaansrecht.
Als leaserijder betaal ik flink aan de auto en dus mag je eisen stellen, dat doen particuliere klanten nl ook.
Wat Lenz zegt, de klant is koning en dat is gewoon waar!

PS morgen ga ik eens naar een andere dealer, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Voorlopig beslis ik waar ik naar toe ga en wie ik dus betaal. Als dat allemaal niet meer kan/mag kan ik zelfs beslissen NIET meer te leasen... dus wie beslist nou??

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jun 01, 2009 21:37

maar de leaserijders zijn klanten en betalen.
Behandel ze goed en ze komen terug en betalen.
Dan wil jij ook vast wel even voorrekenen hoeveel een dealer ongeveer aan zo'n leaserijder verdient. Heb zelf wel eens op een werkplaatsreceptie gewerkt en ja het is de leaserijder die de auto dropt en denkt dat het allemaal goed geregeld is, en dan begint voor een dealer het gezeik om het leasebedrijf te bellen en dan is de strekking..."kan het nog even mee, lekker laten zitten dan". En dat dan voor het hele lijstje...

En toen ik zelf leaserijder was, had ik echt niet het idee dat ik de klant was, de lease maatschappij bepaalde WAAR gerepareerd werd en OF wel gerepareerd werd.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jun 01, 2009 21:42

Eens. Jaren terug al dat gemauw met de leasemaatschappij, eerst netjes toestemming vragen, op de helft nee krijgen, vervolgens de klant over twee weken weer terugzien, klant niet blij, wij niet blij etc...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Andretti Molletti

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jun 01, 2009 21:45

Gelukkig blijven zo de bedrijven over die de klant wel als koning zien!
Volgens mij is niemand van de dealers in de luxe situatie dat ze kieskeurig kunnen zijn... al verdien je minder aan een leaserijder, je verdient eraan!
Soms moet je werken voor je geld, daar is niks mis mee.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jun 01, 2009 22:36

Gelukkig blijven zo de bedrijven over die de klant wel als koning zien!
Volgens mij is niemand van de dealers in de luxe situatie dat ze kieskeurig kunnen zijn... al verdien je minder aan een leaserijder, je verdient eraan!
Soms moet je werken voor je geld, daar is niks mis mee.
Ik betwijfel dat je echt verdient aan regulier onderhoud van een leaserijder...daar kan je volgens mij geen bedrijf van laten draaien.

Hebben we geen financieel expert van een dealer op het forum die even kan voorrekenen wat er te verdienen valt aan een leaserijder die 1 of 2 keer voor een beurtje langskomt?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jun 01, 2009 22:42

een gewone autoeigenaar die langskomt voor een beurtje kan een garage ook niet van blijven bestaan... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

MaranelloGT

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jun 01, 2009 22:46

Eens. Jaren terug al dat gemauw met de leasemaatschappij, eerst netjes toestemming vragen, op de helft nee krijgen, vervolgens de klant over twee weken weer terugzien, klant niet blij, wij niet blij etc...
Zit wel wat in. Maar alles heeft twee kanten.

Ik kan bij mijn leasemaatschappij als berijder via internet precies zien wat er aan de auto is gedaan. Bij zo'n beetje iedere beurt staat daar de post "diverse lampjes" bij. Ook wanneer ik de auto met prima functionerende verlichting binnen breng. Het is bij een groot deel van de dealers de praktijk om bij iedere beurt aan een lease-auto dit soort zaken waarvoor meestal probleemloos toestemming wordt gegeven en die niet controleerbaar zijn door de leasmaatschappij op te voeren. Ook al wordt er daadwerkelijk geen lampje vervangen.

Aan de ene kant in begrijpen dat dealers op deze manier hun marge wat proberen te verhogen. Maar netjes en integer is het niet. Kan daarom aan de andere kant ook wel begrijpen dat leasemaatschappijen niet overal klakkeloos toestemming voor geven.

Andretti Molletti

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jun 01, 2009 22:48

Ik betwijfel dat je echt verdient aan regulier onderhoud van een leaserijder...daar kan je volgens mij geen bedrijf van laten draaien.

Hebben we geen financieel expert van een dealer op het forum die even kan voorrekenen wat er te verdienen valt aan een leaserijder die 1 of 2 keer voor een beurtje langskomt?

Meen je dat nou echt Hans?
Wat is er aan prijsverschil tussen regulier onderhoud leaserijder en niet leaserijder?
olie is per liter en blijft per liter
flat rate tijden zijn gelijk en uurtarieven ook.
ik kan me voorstellen dat er een aantal dingen zijn die bij leaserijders niet gebeuren, maar dat is dan geen omzet, maar zeker geen verlies!!!

Een hoop dealers hebben de afgelopen 10-15 jaar wel veel after sales verspeeld door "niks" te doen. De Kwikfitters etc hebben hier handig op in gespeeld, das waar. Maar dealers verdienen uiteindelijk wel geld anders hebben ze geen bestaansrecht!

Gebruikersavatar
michaelbaken
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: ma dec 04, 2006 12:32

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jun 01, 2009 22:52

lease krijgt hogere kortingen dan particulier,op onderdelen en uurloon ,schandalig maar waar
Alfa Romeo 155 WB V6
Alfa Romeo 155 WB 16V
Alfa Romeo 155 SB V6
www.alfa155club.nl
BURNOUT

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 644
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

di jun 02, 2009 00:31

Meen je dat nou echt Hans?
Wat is er aan prijsverschil tussen regulier onderhoud leaserijder en niet leaserijder?
olie is per liter en blijft per liter
flat rate tijden zijn gelijk en uurtarieven ook.
ik kan me voorstellen dat er een aantal dingen zijn die bij leaserijders niet gebeuren, maar dat is dan geen omzet, maar zeker geen verlies!!!

Een hoop dealers hebben de afgelopen 10-15 jaar wel veel after sales verspeeld door "niks" te doen. De Kwikfitters etc hebben hier handig op in gespeeld, das waar. Maar dealers verdienen uiteindelijk wel geld anders hebben ze geen bestaansrecht!
Ja dat meen ik echt - omdat het 2 takken van sport zijn die een verschillende aanpak vergen; low cost operatie vs uitgebreide service. Wil je echt uitblinken en daaraan bestaansrecht ontlenen dan zal je moeten kiezen... En als je als leasemaatschappij dezelfde prijs betaald als de reguliere consument dan zijn ze niet slim bezig, daar valt dan nog heel wat te besparen.

Ik heb geen probleem met de leasemaatsschappijen en leaserijders maar vind wel dat de dealers boter op hun hoofd hebben over wat hun positionering nu precies is. Zeg nou zelf dat model is toch zo gedateerd als het maar zijn kan. Het is echt absurd dat je auto's niet direct bij de merken kan bestellen via (mobiel) internet met 10% korting...de meeste industrieen zijn wel met hun tijd meegegaan...een nieuwbouwhuis koop je ook van een plaatje - no worries.

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

di jun 02, 2009 07:03

De leaseauto is geen vetpot voor een dealer, wel een gedegen bron van inkomsten.

Het is idd vechten voor elk dubbeltje mbt toestemming reparatie, en alles is controleerbaar, ook de lampjes. Regelmatig worden er onverwachte controles uitgevoerd.

Aan de andere kant probeert de lease maatschappij ook te verdienen door zo weinig mogelijk uit te geven. Gevolg:

geen toestemming, kan nog wel ff mee, ook al is de veiligheid niet geheel gewaarborgd etc.

De leaserijder betaald de maatschappij en bepaalt waar hij heengaat, echter.....tot op zekere hoogte. De maatschappij heeft het nog altijd voor het zeggen.De lease rijder "huurt"de auto die hij zelf niet betalen wil/kan....... meestal vanwege het gemak en de status.

Ik heb heel veel ervaring als serviceadviseur mbt lease maatschappijen, was mijn dagelijks werk.

Het zal altijd vechten blijven, geld bepaald uiteindelijk alles!

Paul

P.S.: nog even over dat geld binnenhalen bij de dealerbedrijven, even een utopie wegwerken.

Een dealer die het goed doet houd een netto winstmarge over van tussen 0,5 en 3 procent. Geloof mij: dat is heel weinig in vergelijk met alle andere bedrijfstakken.Het is dus niet gek dat er alternatieven gezocht worden in lampjes, remmen reinigen etc. Deze marge is niet uit de lucht gegrepen en echt het maximale wat er te halen valt in deze tak.
De kosten voor een dealer zijn mega hoog. Afschrijving gebouwen, personeel en vooral de importeurs en scholingskosten. Toch moet het voor de klant/leasemaatschappij ook nog betaalbaar blijven.
De service MOET goed zijn, dat voorop gesteld, alleen kun je besparen door jong personeel aan te nemen waardoor dit ook weer in het gedrang komt met de mentaliteit van de jeugd van tegenwoordig.

Probeer de andere kant ook eens te zien. Ik ben gestopt met het werk als service adviseur, ben zelfs uit de autobranche gestapt, vanwege het oeverloze gezeur en de altijd zinloze discussies met klanten. Altijd alles vooraf vermeld wat de kosten zijn, overeenstemming berieken en toch is het nooit goed. Vindt je het dan gek dat de klanten iets minder service krijgen dan ze verwachten? Ik deed overigens zo`n 60 doorgangen per dag en had dan zo`n beetje 2/3 daarvan de zinloze discussie........ en dat lag echt niet altijd aan mij, geloof me (ik ben geen jeugd maar al iets ouder, probeerde wel service te geven). Gek dat je er dan op een gegeven moment geen zin meer in hebt.
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

di jun 02, 2009 09:34

De leasemaatschappijen worden groter en groter en krijgen steeds meer zeggenschap, die heren domineren de importeurs en dealers. Als een importeur niet een bepaald kortingspercentage (bonus) kan leveren (en die zijn soms best belachelijk) gaan ze wel naar de Kwik Fit, die kunnen wel die kortingen leveren. En zeker voor een merk als Alfa waar 70% lease is is dat gewoon funest.

Daarnaast zijn de meeste medewerkers van leasemaatschappijen die op de ROB afdelingen werken volgens mij afgekeurde politieagenten en komen ze bij de leasemaatschappij nog enigszins aan hun autoritaire trekken. Daarnaast volgen de leasemaatschappijen weer de opgestelde flat rate tijden van de fabriek, en die zijn altijd ambitieus. Dat je als dealer creatief om probeert te gaan om je geklokte uren kwijt te kunnen begrijp ik dan ook. Goed klokken voor een monteur is net zo belangrijk als gedegen werk leveren.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Bialbero1962
Member
Member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Amsterdam

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

di jun 02, 2009 19:11

Daar kon je op wachten. Na Savali staan de eerste Kroymans-vestigingen aangekondigd op de veilingsite van BVA:

http://www.bva-auctions.nl/auction/index/1209
Scarbnr:04609
Alfa Romeo Spider 2.0., 1993, rosso proteo
Alfa Romeo 155 1.8 TS 8v WB 1996, nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS Distinctive, 2009, grigio sterling
Eerste Alfa: Giulietta 2.0 Lusso, 1984

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

di jun 02, 2009 19:15

Iedereen kavel 1209-62 al bekeken? 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 669
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:37
Locatie: Oosterhout
Contacteer: Website

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

di jun 02, 2009 21:14

Ik heb beide takken van deze sport beoefend.

Zowel op de werkplaatsreceptie bij 3 autobedrijven en bij mijn huidige werkgever op de ROB afdeling.

Het is het spel tussen verkoper ( werkplaatsreceptie ) en inkoper ( ROB leasemij.), mijn ervaring als werkplaatsreceptionist was om zo veel mogelijk te verkopen, remblokken, schijven, banden etc etc is via het koude en gevoelloze ROB systeem met gemak te manipuleren.

Als medewerker ROB heb je vele tools in handen om te controleren en vergelijken, het blijft in mijn ogen nog steeds onacceptabel dat nagenoeg geen enkel merk aan kan geven wat iets kost, de gemiddelde leaseauto is een volumemodel en dus moet een importeur daar met gemak een (pakket) prijs voor af kunnen geven, ik heb gezien dat de X beurt bij merk Y 200 euro kan verschillen :shock:, tuurlijk zal er een uurloonverschil zijn maar dat is eurowerk.
Helaas zijn leasemaatschappijen commerciele organisaties waar het personeel ook een doelstelling heeft waar een bonus aan vast hangt, net zoals die dealer die doelstellingen heeft.

Een dealer kan goed verdienen aan onderhoud en reparatie aan een leaseauto, als er meegedacht wordt door de dealer is alles verklaarbaar naar leasemij. en berijder, als je vervolgens netjes communiceert komt ook die leaseberijder bij je terug en komt het werk vanzelf naar je toe, de leasemij. kan daarin andere leaseberijders adviseren om naar dealer Y te gaan als een leaseberijder zijn ongenoegen uit over een andere dealer.

Daarbij ben ik van mening dat leaseauto's onderhouden moeten worden bij de officiele merkdealer, dus ook banden, ruiten en bemiddeling bij schadeherstel, one stop shopping is voor de leaseberijder een must, hij moet immers zijn geld verdienen met die auto.

Vervangend vervoer ligt vast in contractafspraken tussen klant en leasemij. , jammer dat er dealers een bv. fox meegegeven en een Passat berekenen!!

Om af te sluiten ben ik blij dat ik niet meer bij de dealer en op de ROB afdeling werk, het is in beide functies zeer leuk en leerzaam geweest maar zeker niet makkelijk.
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”