Het begon in 1997 met een mooie donkerblauwe 1.4 IE.
Na een paar jaar werd ik lid van de SCARB en vond mijn auto wel er standaard vergeleken met de andere auto`s op de paddock tijdens het SSAR.
Ik koos voor witte knipperlichten en QV-wielen. Daarnaast kwam er in 2003 een Ragazzon einddemper onder de auto.
Ik vond de auto wel een chique verschijning. De kleur 'Blue Nord", soms ook wel aangeduid met "Blue Lord" omdat PPG dat fout op de motorkapsticker had gezet, vind ik nog steeds heel bijzonder.
Deze auto kreeg in 2004 gezelschap van een Type 2; een 1.3 S Blue.
Technisch bleek deze auto minder goed dan ik verwacht had en er werd door een monteur in zijn vrije tijd een set nieuwe zuigerveren gemonteerd + een nieuwe nokkenas en een andere Webercarburateur.
Wat hij over het hoofd had gezien was het feit dat de cilinderbussen volkomen ovaal waren. Hierdoor was in 2006 de motor helemaal op. Toen bleek ook dat er maar bij 1 cilinder nieuwe zuigerveren waren gemonteerd! Zo leer je mensen kennen.
De aandrijfunit werd gedemonteerd en de bedoeling was om de koppen te monteren op een 1.4 IE blok dat bij Martijn Goorden lag. De versnellingsbak zou ook worden gereviseerd.
Alles lag klaar voor transport toen ik in januari 2007 een aanrijding kreeg met de 1.4 IE. Twee projecten was teveel en de 1.4 IE werd ontmanteld.
Ik had nu zelf een donorblok. Om tijd te sparen ging ook de auto zelf op transport.
Bij inspectie bleek ook het 1.4 IE motortje schade te hebben. Door de aanrijding waren de distributieriemen eraf gevlogen. Het gevolg laat zich raden; een aantal kromme kleppen.
Nu zouden de koppen van die motor worden gewisseld met die van de Blue, dus dat was niet de grootste ramp. Helaas bleken de koppen van de 1.3 S motor niet meer te gebruiken. De nokkenashuizen waren uitgelopen en de 1 nokkenas zelf was ook niet goed meer.
Uiteindelijk vond Martijn goede koppen en er werd een nieuwe nokkenas gemonteerd.
Na een bakrevisie en differentieelwissel reed de auto weer in de week van het Spettacolo Sportivo 2008.
Uiterlijk veranderde er ook nog iets. De standaardwielen met wieldoppen verving ik door 14 inch Ronals.
Inmiddels isde motor ingelopen. De auto trekt als een beer en door het iets gemodificeerde inlaattraject heb ik niet altijd een claxon nodig.
Nog wat foto`s van het revisiewerk.