WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

wo jun 10, 2009 19:48

Volgens mij kan je tegenwoordig geen FIA-keur meer krijgen op chr-moly? T45 staal is ook licht en kan je sowieso FIA-keur op krijgen als het door een gecertificeerde kooienbouwer wordt ingebouwd. Remola is er zo eentje. Anders moet je koudgetrokken staal hebben, dus geen pijp met een lasnaad er in.

Uiteindelijk denk ik dat als jij echt meetbaar snelheidsverschil uit je perenkist krijgt als je er een lichtere kooi in bouwt, je wel zoveel geld hebt uitgegeven en zo goed kan rijden dat je een lichtere kooi ook makkelijk(er) kan betalen.

Zoals ik vroeger al te horen kreeg toen ik nog met tweewielers klooide: een nieuwe helm koop je in de winkel, een nieuw hoofd hebben ze daar niet. Het zelfde geldt voor de rest van je llijf, beter maar wat meer centjes in de veiligheid stoppen, dat hard rijden komt later wel.

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

wo jun 10, 2009 20:12

Een kooi is er om de auto beter , stijver te maken...en dus sneller.. hoe sterker de kooi , hoe veiliger.. mooi meegenomen.. :wink:

Anders Biljarten,.
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

wo jun 10, 2009 20:13

Anders Biljarten,.
of auto's wassen :mrgreen:

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

wo jun 10, 2009 22:35

Waarom een schroefkooi niet lassen?
De voetplaten moet je tenslotte ook lassen dus waarom de kooi hier niet aan vast?
Heb ik n.l. nooit begrepen, als de inbouwer niet kan lassen zijn de voetplaten ook waardeloos.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 00:30

Waarom een schroefkooi niet lassen?
De voetplaten moet je tenslotte ook lassen dus waarom de kooi hier niet aan vast?
Heb ik n.l. nooit begrepen, als de inbouwer niet kan lassen zijn de voetplaten ook waardeloos.
Omdat je dan de kooi niet (makkelijk) weer uit de auto kan halen en in je volgende barrel kan inbouwen. Daar hoef je dan "alleen maar" de voetplaten weer opnieuw vast te lassen.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 08:24

Waarom een schroefkooi niet lassen?
De voetplaten moet je tenslotte ook lassen dus waarom de kooi hier niet aan vast?
Heb ik n.l. nooit begrepen, als de inbouwer niet kan lassen zijn de voetplaten ook waardeloos.
Omdat je dan de kooi niet (makkelijk) weer uit de auto kan halen en in je volgende barrel kan inbouwen. Daar hoef je dan "alleen maar" de voetplaten weer opnieuw vast te lassen.
De haakse slijper is uw vriend, onder voetplaten los slijpen en klaar.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 09:01

Remola is GEEN gecertificeerd kooienbouwer, MAAR als je kooi volgens de FIA specs is kan je in heel veel raceklasses met zo'n kooi rijden.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1308
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 09:27

Mijn mening, laskooi dan is er meteen veel meer mogelijk, het is jammer dat er restricties zijn aan de minimale buis diameters en buisvormen. Als je je er eens echt op kon uitleven is er een heel mooi stijf, licht en veilig kooitje te bouwen. Alleen is een dergelijk project niet te betalen cq zeer tijdrovend.

Dus rijden..... natuurlijk een goede laskooi, dan is de stijfheid constanter en volledig te bepalen door combi veren, stabi's, dempers en banden.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5614
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 09:51

je hebt regelemten waarbij je alleen met een 6 punts mag rijden bv de echte historische klasses. Je ziet dan wel dat de snellere jongens dan kiezen voor een gelaste 6 punts (dat mag wel namelijk) ipv de schroefversie. Bij de alfa`s bv Furiani.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 11:05

Remola is GEEN gecertificeerd kooienbouwer, MAAR als je kooi volgens de FIA specs is kan je in heel veel raceklasses met zo'n kooi rijden.
Volgens hun site kunnen zij met certificaat leveren? Hoe zit dat dan?

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 11:09

ik kan ook wel een certificaat voor je maken, maar is geen officieel Knaf/Fia certificaat.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5614
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 11:34

Er is verschil tussen zelf een certificaat kunnen leveren als erkend bouwer, of de kooi achteraf laten keuren door de KNAF?? zou het anders niet weten...Atte kan hier ongetwijfeld meer over vertellen!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 11:53

Volgens mij is het zo: Als je door de knaf erkend bent als gecertificeerd kooienbouwer voldoet de kooi aan de specs van de Knaf en krijg je een certificaat met een een Knaf/Fia stempel. Zo'n zelfde certificaat kan elke kooienbouwer leveren met buisdiktes, diameters, type staal met treksterkte etc. maar dan zonder knaf logo.

Atte weet daar ongetwijfeld meer over te vertellen.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 11:58

Vroeger kocht je een FIA licentie per type auto voor enkele tientjes, dan mocht je certificaten bij je kooien verkopen.
Nu kosten dezelfde certificaten meen ik enkele 10.000 euro's :?:
Er zullen dus niet snel gecertificeerde rolkooi bouwers bijkomen lijkt me. (heb ik ooit eens van iemand vernomen.. Wat er van waar is weet ik niet)
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 645
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 11, 2009 16:26

Zou niet weten waarom een stijvere auto per definitie beter is? Is allemaal zo relatief. De kunst is nl om het beste package bij een bepaald (wat dus altijd beperkt is) budget te vinden cq samenstellen. Een snelle rondetijd wordt door zoveel factoren bepaald. Slim en sluw zijn - en dat kan dan juist tot de keuze van schroefkooi leiden. Overigens is een laskooi ook niet per definitie stijf, dit wordt weer grotendeels door de uitvoering bepaald.

Ik denk dat juist veel auto's met een laskooi er baat bij zouden hebben om wat minder stijf te zijn, zodat je er harder mee kan rijden met het bijhorende onderstel ;-) En ik denk nog altijd dat je met een goede race cursus cq driftcourse icm met een schroefkooi harder gaat dan je budget te investeren in een laskooi.

Wat veiligheid betreft is het vooral perceptie van veiligheid denk ik dan dat de meningen door statistieken onderbouwd worden...die zijn er volgens mij ook niet. Misschien moet je wel in andere vormen van veiligheid investeren? Hoeveel mensen rijden er met een Hans-systeem? Of met een heel uitgebreid blussysteem (wel eens een auto in de fik zien vliegen!?)? Of met een speciale constructie in de neus?

De zwakste schakel in de keten bepaald a. snelheid en b. veiligheid. En mijn idee is dat in 9 van de 10 gevallen die schakel niet het verschil tussen las of schroefkooi is. My few cents to the conversation.

Terug naar “Racen - Algemeen”