marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

za jun 13, 2009 19:27

Arese Tuning had een goedkeuring van de Knaf ( Atte ) en dat waren gelaste kooien van naadloos koud getrokken staal. Aantal mensen zullen ze nog wel kennen, spinneweb en liep door in de wielkuipen ,voor. en ook van achter onder de hoedenplank. De Roll bar heeft een 2e funtie buiten veiligheid en dat is stijfheid zoals door mensen al genoemd wordt en dit is bij racen heel belangrijk. Een geschroefde Roll Bar heeft dat niet omdat elke boutverbinding een draaipunt is dus met keur wel veilig maar doet niets aan de stijfheid. Een gelaste Roll bar is altijd sterker.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

zo jun 14, 2009 14:26

zo dan zijn we snel klaar hier!
Snelheid lijkt mij van ondergeschikt belang boven nog kunnen uitstappen en lopen na een crash...

Overigens zijn oha de auto`s met een goede gelaste kooi sneller dan auto`s met een schroefkooi, maaarrrrr: dat heeft wellicht dan ook weer met het algemene budget van betreffende rijder(s) te maken?

Er spelen meerdere factoren een rol natuurlijk of men voor het een of het ander kiest.
En tja: soms wil een hartvergroting ook nog wel eens helpen voor de rondetijden...Maar dan zou ik zeker voor een goede gelaste kiezen....
De snelste Challenge 75 TS (Marc Seesing) rijdt ook met schroefkooi....... :wink:

Andretti Molletti

Re: RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

zo jun 14, 2009 15:30

zo dan zijn we snel klaar hier!
Snelheid lijkt mij van ondergeschikt belang boven nog kunnen uitstappen en lopen na een crash...

Overigens zijn oha de auto`s met een goede gelaste kooi sneller dan auto`s met een schroefkooi, maaarrrrr: dat heeft wellicht dan ook weer met het algemene budget van betreffende rijder(s) te maken?

Er spelen meerdere factoren een rol natuurlijk of men voor het een of het ander kiest.
En tja: soms wil een hartvergroting ook nog wel eens helpen voor de rondetijden...Maar dan zou ik zeker voor een goede gelaste kiezen....
De snelste Challenge 75 TS (Marc Seesing) rijdt ook met schroefkooi....... :wink:
:jumping:

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

zo jun 14, 2009 15:30

[b]Dan zal hij met een gelaste kooi nog sneller gaan!![/b] :wink:
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Andretti Molletti

Re: RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

zo jun 14, 2009 15:42

Dan zal hij met een gelaste kooi nog sneller gaan!! :wink:
precies ;)

De vraag is wat vreemd: wat is sterker: las of schroefverbinding? Amtwoordt wat elke techneut je zal geven is lasverbinding.
Wat is sneller?? dat is niet te beantwoorden maar zo afhankelijk van 1001 factoren....

Ik zeg retorische vraag!!!

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

zo jun 14, 2009 16:12

Juist :wink: Een gelaste kooi is altijd sterker en omdat het zoveel sterker is kan je ook naar dunnere pijp. ( natuurlijk met Certificaat ) . Een gelaste kooi heeft ook nadelen en dat is in de regen dan wil je eigenlijk een beetje kunnen flexen met de Auto. Wij deden dat met stabilisators slapper zetten, voor en achter, Wij reden Squdra met een verstelbare achter stabi. Bij een gelaste kooi om het optimale eruit te halen zal je de Auto uit moeten wegen en wieldrukken bepalen daarbij, omdat de auto zo stijf is, moet je alles veranderen zelfs je rijstijl. Een 6 punts gelaste kooi heeft natuurlijk veel minder effect dan de kooien die wij maakten voor de Squadra's en zoals je ziet bij DTM.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

zo jun 14, 2009 17:06

Volgens mij is er ook het een en ander gelast aan de schroefkooi van marc zijn mooie 75
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

zo jun 14, 2009 20:58

Hi Lenz: Dat is niet het geval. Kooi is OMP schroefkooi met extra buizen overdwars, ook origineel OMP.

Wel hebben wij natuurlijk het U-profiel onderin de binten gemaakt, omdat de torsies eraf zijn, met doorzetten naar de bovenste punten van de schokbrekers, omdat daar immers nu alle veerkrachten opkomen, met een doorzet naar de achterste bint tegen het schutboard.. Maar de kooi kan er nog steeds zo uitgeschroef worden (niet de bedoeling hoor ;-)). Anders zou ie ook niet meer FIA proof zijn volgens het certificaat van OMP.

Maarre, on topic: Een stijve auto maakt de informatie wel duidelijker, met name als je gaat experimenteren met de demping en vering.
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1308
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

ma jun 15, 2009 08:21

Maarre, on topic: Een stijve auto maakt de informatie wel duidelijker, met name als je gaat experimenteren met de demping en vering.
:thumbs:
.... daarom is naar mijn menig een stijve auto sneller, er spelen minder variabelen !
Echter wat al aangegeven is tussen de oren moet het ook kloppen! Als je er niet happy in voelt zal je nooit tot de grens gaan.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

ma jun 15, 2009 08:46

Juist. De Auto reageert veel heftiger op onder- en overstuur en een Guila is toch al tricky en dat wordt nog erger. Je moet met het gas sturen en daar moet je wel een groot hart voor hebben , vooral bij Bos uit. anders lig je met Auto in La Course en ik denk niet dat je dan bediend wordt. :D
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5614
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

do jun 18, 2009 12:50

http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=210&page=17 zie pagina 17 van het topic, de 275 GTB...

kort, korter kortst. oftewel niet wat is sneller, maar wat is sneller kort? een gelast of een schroefkooi? Hoewel een gelaste kooi hier weer heel andere gevolgen gehad zou hebben denk ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

vr jun 19, 2009 09:09

http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=210&page=17 zie pagina 17 van het topic, de 275 GTB...

kort, korter kortst. oftewel niet wat is sneller, maar wat is sneller kort? een gelast of een schroefkooi? Hoewel een gelaste kooi hier weer heel andere gevolgen gehad zou hebben denk ik.
Ik krijg de melding dat je ingelogd moet zijn...
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

vr jun 19, 2009 09:24

http://www.f-chat.eu/showthread.php?t=210&page=17 zie pagina 17 van het topic, de 275 GTB...

kort, korter kortst. oftewel niet wat is sneller, maar wat is sneller kort? een gelast of een schroefkooi? Hoewel een gelaste kooi hier weer heel andere gevolgen gehad zou hebben denk ik.
Ik krijg de melding dat je ingelogd moet zijn...
Ikke niet, dus inschrijven is gratis 8) (dromen ook... frari... :wink: )
It's not easy, being green (kermit)

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

di jun 23, 2009 21:25

Toch nog even iets over de rolkooi. In veel gevallen voldoet een rolkooi die met bouten en moeren wordt bevestigd echter niet als je dwars op de baan komt te staan. Fred Frankenhout en Huub Vermeulen hebben een goede vriend verloren op Spa in de 24 uurs race, heel lang geleden. Hij kwam dwars op de baan te staan. Ook zie je op YouTube een film van Rally Ongelukken en met name een Toyota die eraf gaat en een boom tegen komt in het midden van de auto. Dit is het meest kitische punt van de constuctie en ook de zwakste schakel. Als bij een race wagen iemand binnenkomt aan de passagiers zijde heb je een kans maar aan jouw kant met een kooi die niet gelast is en met extra verstevigingen heb je circa 10 cm dat hij naar binnen kan komen en die kooi wordt op zijn zwakste punt geraakt, het gaat hier dan om afschuiving van 2 of 4 M8 bouten!!!! en als het geen hoogwaardig staal is waarvan die bouten gemaakt zijn is het echt gebeurt met je. Bij een gelaste kooi ligt het anders en gaat het niet om afschuiving maar treksterkte van het materiaal en als er goed gelast is zijn die verbindingen niet het zwakste punt.
Komt gelukkig niet vaak voor maar het gebeurt dat iemand er opzij inkomt. Bij Rally wagens speelt het een grotere faktor en is de kooi nog belangrijker.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Veiligheid: Las of schroefkooi, en wat is sneller?

di jun 23, 2009 22:01

David ( Hart) en ondergetekende zijn vaak op onze giechel gegaan met een schroefkooi en toch nog echt in staat om een auto snel het circuit om te gooien,dat ik denk dat het met de veiligheid wel mee zal vallen.

Wat denk je van de aluminium kooien die in de jaren 80/90 toch echt fia gehomologeerd waren.................

Dat een giulia met een laskooi en een coilover pack sneller is wil ik wel geloven,maar veiliger daar wil ik nog wel een discussie over voeren.

Maar.....................ik heb in de discussie EEN waarheid gelezen; Als je je niet happy voelt met de auto ( gelaste kooi of niet )
rij je geen deuk in een pakje boter.

Overigens vind ik persoonlijk dat je een klassieke alfa moet berijden met ;;; cohones ;;; dus een ( goeie)schroefkooi monteren
en voelen wat classic racing is all about
:lol:

Terug naar “Racen - Algemeen”