ha die Marcel
Ook bij een turbo benzine wil je zoveel mogelijk voorontsteking draaien, te alle tijde. Voorontsteking icm een goed mengsel en de juiste turbodruk = big power.
Eerst maak je je afr in orde in deellast en vollast
Daarna ga je druk opvoeren waarbij de afr uiteraard ok moet blijven.
Mijn turbo's draaien max flow en zitten tegen surge aan de max, dus ik bepaal altijd de max flow (basis MAF input) en ga daar op tunen.
Een enkeling van hier heeft me bij Rica met een ardige fohn zien lopen, ik heb iets teveel gevraagd van de turbo bij lage rpm's.
Voorts ga je hem zo scherp zetten betreft timing dat je net geen knock krijgt.
Tot zover de rollenbank sessies.
Daarna ga je de weg op en laat je de rollenbank voor wat het is.
Nu ga je de curves gladpoetsen en finetunen, af en toe een schuin oog richting de egt want dat kun je eigenlijk alleen op de weg fatsoenlijk meten en interpreteren.
Als je EGT te hoog is ga je niet automatisch verrijken, want kan averachts werken, je wilt weten waarom je die hoge temp meet, waar de sensor zit. Zit hij in de collector, 10 tegen 1 dat hij al te rijk loopt met vlam in de pijp en dan wordt je gemeten egt alleen maar hoger terwijl hij in werkelijkheid al veel lager is aan de uitlaatkleppen

Goed ik heb dus ook een hobby haha.
Maar vooraf vraag je je natuurlijk af wat voor motor je wilt bouwen.
Goede respons zonder lag : compressie 9:1 icm redelijk mid size turbo 1,5bar max afbouwend naar 1,2 kun je 350-380wielpk 500+Nm aan de wielen halen, ik kan je zeggen van eend ergelijke setup wordt je licht in je hoofd, maar ik denk op topend max 12-14grd voorontsteking
Topend compromis motor 7,5:1 grote bromtol 2bar all the way zit je aan de 440-460 wielpk en een 450 Nm aan de wielen, maar draait wel 24 graden voorontsteking (10% methanol injectie om de knock te beperken) !! Kwestie van nog grotere turbo monteren en je kunt nog 50pk erbij draaien......en dit is nota bene een 2,35liter 4cylinder
Verder ieder zijn ding, luister veel en trek basis gezond verstand de juiste conclusies.
In het andere topic heb ik (veel) commentaar op de rolsessie van Rica gegeven, daarklopte weinig van.
Echter dat tref je wel bijna overal aan. te kleine ventilatoren, onjuiste verliesmeting, etc etc etc.
Maar om ff concreet te zijn: ik vind bijvoorbeeld de rollenbank van Savali in een veel te kleine ruimte staan.
Koele lucht toevoeren is leuk al is het een miljoen kuub per seconde, maar het leed is dan al geschied.
Je besterft het daar in de kelder. Voor je aan het rollen bent is je motor al bloedjeheet. En jezelf erbij.
Je wilt in een koele ruimte rollen, niet in een gekoelde.
Verse lucht is rijwindsimulatie en als je rolt met 200km/u dan wil je 200km wind op de neus. En geen 82 (of wat dan ook).
Zeker met turbomotoren is de charge air temp en de aanvoer van verse lucht in het algemeen, erg belangrijk, er treed een soort van hefboom effect op als het niet in orde is.
Denk dat die lancia bij Rica hier slachtoffer van is geworden (die miste opeens 50pk geloof ik)
Een 7,5pk blazer zegt niets als je zelf -zoals ik bijv- 280-300 wielpk loslaat waarbij er 60% van dat vermogen aan warmte gegenereerd wordt.
De balans is nooit in orde.
En daarom ga ik dan ook liever niet op de bank behalve het broodnodige tbv het afstellen.
Finetunen gebeurt op de weg, net als het plezier trouwens.
Je zult trouwens zien dat wanneer je een goede Gtech meting doet (is ook vaak niet betrouwbaar, maar dat is momenteel sterk aan het verbeteren) je koppel buiten op de weg er veel eerder inkomt dan op de rollenbank.
De vertaalslag tussen deze verschillen van afstellen op de bank en wat de wagen irl doet buiten op de weg, dat zit hem in de vingers van de tuner.
En dat talent zijn er in NL maar weinigen gegeven.
Grtn
Erik
PS ik tune dus niet zelf maar zit er wel altijd naast als m'n wagen afgesteld wordt en let erg goed op haha
