Engine
Advanced Member
Advanced Member

RE: 164 Super uit 1997; opknapper

di apr 28, 2009 13:04

Even een paar dagen niks gedaan, maar ben voorzichtig weer begonnen. Verschillende kapjes van het dashboard die schroefjes misten weer vastgezet, gelijk een stuk stiller.
De deuk in het achterscherm al een heel eind eruit gekregen. Door aan de binnenkant (bij de accu) met een stuk hout de deuk terug te duwen, en wat lastigere plekjes met de hamer, is het meeste eruit. Voor het mooie nog even goed terugkloppen met de hamer.
Ook maar op zoek gegaan naar een lakstiftje om een barst in de lak op die plek te kunnen bijwerken, maar nu blijk ik een kleur te hebben die bij de meeste zaken niet geleverd kan worden :oops:

Ohja, en de ruitesproeier pomp zuigt nu geen vloeistof meer aan, weer een extra klusje........ Het houd je van de straat.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di apr 28, 2009 13:08

En nog een update; tussen het sleutelen door rij ik er weleens mee, en ik heb de eerste tank leeg. Wat doet zo'n tank dan qua verbruik? 1 op 12, das niet slecht.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di apr 28, 2009 19:34

Alfa´s repareren zichzelf toch..... De ruitesproeier doet het ineens weer :?

GTAsw
Full Member
Full Member

di apr 28, 2009 20:35

Vuiltje in het tankje?
156 GTA sw '02

Engine
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 04, 2009 12:54

Paar dagen vrij geweest met mooi weer dus er is weer een hoop gedaan.

Ik heb m'n schuur opgeruimd :lol:
Ik heb de deuk in het achterscherm eruit gehaald, losse lak schilfers eraf, netjes geplamuurd en geschuurd en het achterpaneel in zwarte grondlaag gezet. Kan nu even niet bij de foto's, maar die zet ik er straks wel op. Zelfs in het mat zwart ziet het er al heel strak uit. Heel blij met hoe het gelukt is, zag er toch uit als een beste deuk.

Verder werk hervat bij de achterste kentekenplaat. De body was hier zo lelijk vervormd dat ik besloten heb een stukje eruit te slijpen, ter grootte van een visitekaartje. Met plaatmateriaal een nieuw stuk gemaakt en vastgezet. Ben nu nog bezig met het plamuren en schuren van dat stuk. Meeste verdwijnt wel achter de kentekenplaat, maar wil het toch een beetje netjes hebben. Ook hier foto's volgen nog.

Kunststof randen (zwart) onder voor en achterbumper en het zwarte deel van de grill en het alfa hart heb ik opnieuw gespoten in zijdeglans zwart. Als je het verschil ziet met de skirts die ik nog moet doen is het erg groot. Ziet er veel strakker uit.

Zoektocht naar nieuwe sierstrips is gestart en heb misschien al beet. Daarna is de buitenkant gewoon netjes en kan er gepolijst worden.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 06, 2009 06:34

En de foto's:

Voor:
Afbeelding

Na het uitdeuken, plamuren en schuren:
Afbeelding

En in de grondlaag:
Afbeelding

Nu moet dit nog heel fijn geschuurd worden en dan kan ik beginnen met het in kleur zetten. Doe het hele achterscherm tot aan de vouw om kleurverschil te voorkomen.

En de achterkant, dit kwam ik tegen;
Afbeelding

Uitdeuken ging het niet meer worden, dus besloten een klein stukje eruit te slijpen, randen netjes uitdeuken en met nieuw plaatmateriaal weer op te bouwen. Nog steeds mee bezig, hier een foto van het uitgeslepen stukje:
Afbeelding

En tussendoor ook wat kunsstof delen van bumpers en grill opnieuw in het zwart gezet.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Engine op do apr 08, 2010 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

do mei 14, 2009 07:05

Weer een stukje verder. Hier een plaatje tijdens het plamuurwerk aan de achterkant:
Afbeelding
Ik heb het nu even aan de kant gelegd en even zwart geverfd, maar ik ben er nog niet tevreden mee. Als het niets wordt haal ik het plaatmeteriaal er weer af en begin ik weer opnieuw. Wil het wel strak hebben.

Ook nog bezig geweest met een lullig deukje in het achterportier. Eerst netjes het deurpaneel eraf:
Afbeelding
En daarna uitdeuken:
Afbeelding
En het resultaat, bijna weg die deuk, (verder uitdeuken lukt niet gezien de lastig te bereiken plek en mijn beperkte handigheid hierin):
Afbeelding

Ramen die wat moeizaam bewogen achter bleken gewoon wat stroeve raamgeleiders te zijn, weer een WD40 reparatie. :lol:

Engine
Advanced Member
Advanced Member

do jun 18, 2009 20:18

Zo, tijd niets meer bijgewerkt. Ben op vakantie geweest en moest wachten op een paar deeltjes.
Auto zit even weer een beetje in elkaar want morgen gaan we voor poging 1 van de APK.

Heb de reparatie aan de achterkant nog eens aangekeken, en besloten het toch opnieuw te doen :cry:

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

do jun 18, 2009 20:22

Auto zit even weer een beetje in elkaar want morgen gaan we voor poging 1 van de APK.
Succes, hopelijk weer een 164 op de weg straks :wink:
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di jun 23, 2009 12:53

Poging 1 is een gedeeltelijk succes. Auto is gekeurd door een oud klasgenoot van de MTS, dus uitgebreid gesproken over wat hij heeft gezien. Hij was best tevreden over de staat, alleen 2 remslangen zijn aan hun eind en de remdrukverdeler zit vast. Wel afkeur dus helaas.
Enige puntje van aandacht is het subframe achter, wat wat roest begint te vertonen.

Nu was ik toch al aan de gang om de achterkant helemaal strak en spuitklaar te maken, dus dan kan ik tussendoor ook wel even onder de auto gaan liggen :D
Als het een en ander weer op een 164 begint te lijken zal ik het topic wel weer updaten, ik maak zo nu en dan foto's.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 10, 2009 18:45

Heel lang geleden sinds ik een update heb neergezet... Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik even een dipje had en niet meer zo gemotiveerd was. Vandaag ben ik echter noodgedwongen met de 164 naar mijn werk geweest, omdat de 156 staat met een kapotte krukaspoelie. Afgelopen weekend dus hard gewerkt om hem goed rijdend te maken, Alleen het lakwerk is nog niet af. En als je er dan weer eens een stuk in rijd wordt je weer helemaal gemotiveerd, heerlijke auto. Beetje zonnig weer, een goed werkende climate control, fijn muziekje aan (geluid in 156 is nog altijd bagger) en een TS met sporteinddemper (tja.. ben diesel gewend). :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Hier dan maar de update:

Omdat er wat olie van tussen de kleppendeksel pakking kwam deze voor de zekerheid maar vervangen. En toen ie er toch af lag maar even netjes een kleurtje gegeven. Toen het kunststof inlaatspruitstuk ook want het stak een beetje af.... en toen de luchthoeveelheidsmeter en de kap van het luchtfilter ook maar..... en de stationair regelklep.... en de injectorrail.... :lol:
Om een lang verhaal kort te maken: foto's :!:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Om het af te maken moet ik nog wel wat meer netjes maken, maar je moet niet alles in 1x willen doen.

Na de 1e APK poging de remkrachtverdeler en de remslangen voor vervangen. Natuurlijk zaten de remleidingen erg goed vast aan de remkrachtverdeler maar na veel geprobeer, gevloek etc toch los gekregen. Zie: http://www.forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=41335
De oude ging gelukkig daarna vrij goed er onder uit en ging met een grote boog de tuin in :lol: Nieuwe zat er daarna eigenlijk zo onder, blijft een beetje priegelen met de leidingen.

Remslang RV had ik binnen 10 min vervangen, ging allemaal goed. LV wokkelde de remleiding bij het loshalen :evil: Gelukkig is het maar een klein stuk leiding naar de ABS pomp en die had ik er met een uurtje tussenuit. Met de nu 2-delige remleiding naar de Brezan en gelukkig maakte ze er een waar ik bij stond. Thuis weer gemonteerd, remvloeistof erin en eerste poging tot ontluchten. Om een goed rempedaal gevoel te krigen na het ontluchten wou ik de motor starten, zodat de rembekrachtiger mee doet. De auto stond toen echter al een hele tijd stil achter het huis. Startmotor wel draaien maar niet aanslaan :cry:
Probleem bleek te liggen bij de startblokkering, het sleutellampje bleef aan. Auto wel goed werkend weggezet dus wat nu. Het register boodt uitkomst:
http://alfa164register.nl/viewtopic.php ... ab4cea4049
Met even de accu los weet de motor ECU weer met welke sleutelcode hij is getrouwd...... Bosch he, alles wat stuk gaat aan een 164 is van Duitse oorsprong. :D

Volgende probleem is alleen, hij loopt op 3 cylinders...... :evil: Kan er nu nooit iets meezitten....
Op zich vindt ik het erg knap dat het lukt om een TwinSpark, dus dubbele ontsteking, op 3 poten te laten draaien. Ik werd op het verkeerde spoor gezet doordat de kat wel erg warm begon te worden (doet ie alleen als ie onverbrande brandstof voor z'n snufferd krijgt) en dacht dus dat het in de ontsteking moest zitten. Ook weer met wat gedachten wisselingen op het register toch weer met de neus in de goede richting gezet: http://alfa164register.nl/viewtopic.php ... ab4cea4049
Een van de injectoren was vervuild, gaf wel iets brandstof maar niet genoeg en in te grote druppels om te verbranden. Een goede schoonmaak in benzine en met wat WD40 en hij loopt weer keurig. :D

Nog een keer goed de remmen ontlucht en toen was hij klaar voor een proefrit. Eerst nog even de roest van de remschijven af en daarna een mooie remvertraging, geen scheeftrekken en een goed gevoel in het rempedaal. Dat had ie nooit zo gehad dus ook nog een goed voelbaar resultaat.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 10, 2009 19:32

Gelijk maar het andere deel van het project erop zetten. Ik ben ook aan de gang geweest met de schades. Schade onder de kentekenplaat was ik niet tevreden met mijn herstel poging dus alles er weer af. Ik had aan de buitenzijde een nieuw stukje plaat erop gezet, maar daar kan je het er niet in verzet inzetten zodat je teveel moet plamuren. Ik heb nu aan de binnenkant een stukje plaat er in gezet. Daarop weer een stukje plaat ter grootte van het gat. Dit hele verhaal vervolgens dun in eerst de glasvezelplamuur gezet en daarna in gewone plamuur. Hele auto wit van het schuurstof natuurlijk. Ooit leer ik het nog wel om het met bijna geen plamuurwerk al strak te krijgen, maar voorlopig blijven we nog even oefenen.

De deuk in het LA scherm was er al mooi uit. Dus daar hoefde niets meer aan te gebeuren. Vervolgens alle andere plekjes op de auto nagelopen, vooral lettend op waar er lak vanaf was en eigenlijk tot de conclusie gekomen dat er veel opnieuw gespoten moest worden: Al het plaatwerk onder de vouw (de wigvorm) over de zijkanten, de bumpers, de spiegels en de motorkap. Achterklep voor het mooie eigenlijk ook. Tja, dan kan je hem beter helemaal opnieuw spuiten. Het moet helaas op budget.

Ik heb gekozen voor het spuiten met spuitbussen. Ik weet, bijna altijd een lelijk resultaat. Gelukkig ken ik een aantal trucs om het wel mooi te krijgen, maar het is wel heeeel veeeel werk. Veel meer dan normaal spuiten (bv met het compressortje). Een volgende keer koop/huur/leen ik toch maar een compressor :wink:

Inmiddels zijn de bumpers, de achterklep en de beide zijkanten gespoten. 1 van de zijkanten is al bijna helemaal gepolijst. Hier even wat foto's:
Afbeelding
Hier zat dus eerst een hele forse deuk, valt niet meer op. Dit stuk is tot nu toe het mooiste gelukt.
Afbeelding
Hier zat de andere schade. Het is nog niet gepolijst (sterker nog, het is nog niet eens helemaal klaar met spuiten) dus misschien wat moeilijk te zien. Wel goed te zien is 1 van de 2 nieuwe Alfa logo's die ik heb aangeschaft (details maken het af). Ook de sierstrip die ik uitgedeukt heb... Aan de binnenkant zit een stuk plastic wat gebroken was wat ik er uit gesloopt heb. Daarna met een blokje hout en heel eind uitgedeukt.

Maar we zijn er nog niet. Ik moet nog wat delen spuiten en er zijn ook stukken die ik opnieuw moet spuiten vanwege te dun. Ook nog heeel veel polijstwerk. En dan verlies je de moed wel eens.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 10, 2009 20:25

Voor de prijs van de spuitbussen koop je een kleine compessor.
Misschien toch eens overwegen. :roll:

Ohja, in de buurt van Eindhoven zit een spuiter die spuit de auto voor €500,00, wel zelf strak maken!
(van horen zeggen niet eens de slechtste spuiter)

Engine
Advanced Member
Advanced Member

do apr 08, 2010 22:15

Weer een update na de winterstop; was wat lastig werken toen de auto er zo bij stond:
Afbeelding

Ik zag dat een hoop foto's inmiddels niet meer online stonden dus hier nog een keer; samenvatting van het carrosserie werk van afgelopen jaar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ofwel goed bezig geweest om de schade eruit te halen en in kleur te zetten. Nu nog verre van af want er moeten nog een aantal plekken verder aangepakt worden. Dan voor het echt in kleur zetten en dan moet de blanke lak er nog over.

Andere klusjes waren:
Afbeelding
Remdrukverdeler; was een rotwerk om er onderuit te krijgen
Afbeelding
Motorruimte netjes maken

Engine
Advanced Member
Advanced Member

do apr 08, 2010 22:22

Tijdens de winterstop een schade 164 uit elkaar getrokken bij iemand die alleen het blok nodig had en daar een hoop aan delen uit gehaald. Inmiddels zitten die er allemaal in:
-Nieuw dashboardkastje (alleen de buitenschil)
-Nieuwe raamslinger achter
-Alle gordelsloten vervangen, nu eindelijk weer met de fraaie kapjes eromheen met Alfa logo
-Dopjes en kapjes hier en daar
-Nieuwe bronsen sierlijsten van de achterbumper, nu eindelijk recht

Foto's moeten nog volgen.

Nu even een ander klusje; door een aanrijding is de bestuurdersspiegel beschadigd. Heb een andere liggen welke nu in kleur gezet wordt en dan nog monteren. Altijd fijn als mensen ervan uitgaan dat je toch een wrak rijdt.

Dit wrak heeft me van de zomer wel naar Oostenrijk en Italie gebracht met als enige probleem een lekke uitlaat. Heb nu een origineel Alfa deel maar het is wel een sport einddemper.

Terug naar “Projecten”