Belofte maakt schuld, dus hierbij een stukje over de verschillen tussen de 158 en de 159 Alfetta.
Als je niet beter weet zou je misschien denken, zoals ik lang gedaan heb, dat de verschillen voornamelijk onderhuids zijn. Niets is minder waar. Als je goed kijkt is er zelfs weinig wat wél precies hetzelfde is. Laat je trouwens niet misleiden door verschillen die je hier ziet die
niet afhankelijk zijn van het type, zoals de winglets op de 159 en de deels afgedekte grill op de 158. Of er ooit winglets zijn geplaatst op de 158 weet ik niet, wel is zeker dat 159's ze niet altijd hadden.
Wat wél een typisch verschil is tussen beide types, maar wat niet altijd even makkelijk te zien is, is dat de 159 aan de onderkant een duidelijke uitstulping aan de kanten heeft, over de volle lengte. Dit had te maken met het feit dat er behoefte was aan meer ruimte voor benzine. Achter de uitstulping zaten aan weerszijden net voor de cockpit extra benzinetanks.
De verschillen tussen de 158 en de 159 die het meest opvallen en die je heel vaak kunt gebruiken voor een snelle identificatie, zijn de uitlaat en de ventilatieroosters. De 158 heeft een enkele uitlaat, de 159 een dubbele, die bovendien hoger zit. Bij een 158 lopen de onderste ventilatieroosters nog een eind door in het bodywork na de motorkap, bij een 159 niet.
Recht van opzij gezien valt op dat de body nog veel meer verschillen kent. Zo loopt de rand van de cockpit heel anders, oogt de neus van de 158 duidelijk langer en slanker dan die van de 159 en heeft de staart een volledig andere vorm. Hoe anders wordt pas echt duidelijk wanneer je de lijnen overtrekt:
Ook aan de voorkant kan je het verschil zien, hoewel dit pas echt opvalt wanneer je beide modellen naast elkaar ziet. De 158 heeft echt een ronde neus met lage uitstulpingen aan de zijkanten, terwijl de neus van de 159 door de vloeiendere knikken meer een geheel wordt met de uitstulpingen, die ook wat hoger lijken te eindigen.
Tot slot nog de opmerking dat het voor zover ik weet niet in alle gevallen zo zwart-wit is geweest als het hier lijkt. Ik heb tenminste gelezen (ik ben nu niet thuis, dus ik kan het niet nazoeken), dat er ook nog tussenvormen zijn geweest. 158's met al 159-kenmerken of misschien 159 met nog 158-kenmerken. Wanneer ik hier nog info over vind, voeg ik dit later toe.