Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Varzi in de 1930 Targa Florio

za apr 25, 2009 13:29

Prachtige foto's, cshardeman! De 6C 1500 is als ik dat zo zie hoogstwaarschijnlijk gebodied door de Engelse carrosseriebouwer James Young.
De 158/159 Alfetta is in dit geval waarschijnlijk een 158. Wel met enkele voor mij onbekende aanpassingen aan de body, zoals de (dichtgemaakte) luchthapper op de motorkap en de drie ronde gaten (?). Ik zal binnenkort een post wijden aan de verschillen tussen de 158 en de 159. Dat zijn er meer dan je op het eerste gezicht zou denken.

De Villa d'Este blijft trouwens een prachtige wagen!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: De 158 en 159 Alfetta's

do apr 30, 2009 16:17

Belofte maakt schuld, dus hierbij een stukje over de verschillen tussen de 158 en de 159 Alfetta.


Afbeelding
Als je niet beter weet zou je misschien denken, zoals ik lang gedaan heb, dat de verschillen voornamelijk onderhuids zijn. Niets is minder waar. Als je goed kijkt is er zelfs weinig wat wél precies hetzelfde is. Laat je trouwens niet misleiden door verschillen die je hier ziet die niet afhankelijk zijn van het type, zoals de winglets op de 159 en de deels afgedekte grill op de 158. Of er ooit winglets zijn geplaatst op de 158 weet ik niet, wel is zeker dat 159's ze niet altijd hadden.
Wat wél een typisch verschil is tussen beide types, maar wat niet altijd even makkelijk te zien is, is dat de 159 aan de onderkant een duidelijke uitstulping aan de kanten heeft, over de volle lengte. Dit had te maken met het feit dat er behoefte was aan meer ruimte voor benzine. Achter de uitstulping zaten aan weerszijden net voor de cockpit extra benzinetanks.


Afbeelding
De verschillen tussen de 158 en de 159 die het meest opvallen en die je heel vaak kunt gebruiken voor een snelle identificatie, zijn de uitlaat en de ventilatieroosters. De 158 heeft een enkele uitlaat, de 159 een dubbele, die bovendien hoger zit. Bij een 158 lopen de onderste ventilatieroosters nog een eind door in het bodywork na de motorkap, bij een 159 niet.


Afbeelding
Recht van opzij gezien valt op dat de body nog veel meer verschillen kent. Zo loopt de rand van de cockpit heel anders, oogt de neus van de 158 duidelijk langer en slanker dan die van de 159 en heeft de staart een volledig andere vorm. Hoe anders wordt pas echt duidelijk wanneer je de lijnen overtrekt:
Afbeelding


Afbeelding
Ook aan de voorkant kan je het verschil zien, hoewel dit pas echt opvalt wanneer je beide modellen naast elkaar ziet. De 158 heeft echt een ronde neus met lage uitstulpingen aan de zijkanten, terwijl de neus van de 159 door de vloeiendere knikken meer een geheel wordt met de uitstulpingen, die ook wat hoger lijken te eindigen.


Tot slot nog de opmerking dat het voor zover ik weet niet in alle gevallen zo zwart-wit is geweest als het hier lijkt. Ik heb tenminste gelezen (ik ben nu niet thuis, dus ik kan het niet nazoeken), dat er ook nog tussenvormen zijn geweest. 158's met al 159-kenmerken of misschien 159 met nog 158-kenmerken. Wanneer ik hier nog info over vind, voeg ik dit later toe.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: De 158 en 159 Alfetta's

di jun 16, 2009 16:48

Ik heb het al een of twee keer gehad over het zeer grote aantal verschillende 6C 2500's die er in de loop van de jaren zijn gemaakt. Hierbij een overzicht.

Let op: Dit overzicht is zelf samengesteld en kan dus fouten bevatten, waarvan ik trouwens bijzonder graag op de hoogte word gesteld.

De bronnen die ik heb gebruikt zijn:
- Alfa Romeo 6C 2500 van Anselmi
- Le Alfa Romeo di Pinin Farina, eveneens van Anselmi
- Een door Alfa Romeo uitgegeven CD-ROM met foto's van Alfa Romeo's door Pinin Farina
- Diverse internetbronnen, die natuurlijk niet allemaal even betrouwbaar zijn

Ook wanneer iemand iets weet over de types bij "???" hoor ik dat natuurlijk erg graag. De "???" sectie is een verzamelbak van enerzijds Alfa's waarvan ik zeker weet dat het 6C 2500's zijn, zoals de Competizione, maar waarvan ik alleen (nog) niet weet wie de carrosseriebouwer is en van wagens die volgens bepaalde internetbronnen 6C 2500's zouden moeten zijn, maar waarvan dat niet zeker is. Er staan ook enkele dubieuze gevallen tussen zoals de "Pinin Farina" die ertussen staat. 90% zeker dat dit geen 6C 2500 van Pinin Farina is, althans niet zonder behoorlijke modificaties. Alleen dat 1900-front al...
Ook bij 6C 2500 uit 1937 moeten vraagtekens worden gezet, om de simpele reden dat er in 1937 helemaal nog geen 6C 2500's waren. Bovendien is "Pescara" een type 6C 2300, niet 6C 2500. De type aanduiding SS wordt daarentegen juist weer alleen voor de 6C 2500 gebruikt. Andere foto's lijken erop te wijzen dat er wel degelijk een 6C 2500 motor inzit, maar die is waarschijnlijk dus in een 6C 2300 chassis gehangen.
Deze beide auto's werden trouwens als ik het me goed herinner in België te koop aangeboden.

Terug naar het overzicht. Het is klikbaar om een (iets) grotere versie te krijgen. De rode "(A 123)" die bij de types staat is een verwijzing naar de betreffende bladzijde in het werk over de 6C 2500 van Anselmi. Bij een streepje komt dit type niet in dat boek voor. Het Anselmiboek brengt me tenslotte bij de laatste opmerking over het overzicht: het is niet compleet. Los van het feit dat ik niet de illusie heb het ooit volledig compleet te kunnen maken, weet ik dat er in de Anselmi nog types staan die niet in dit overzicht zijn opgenomen. Ik moet die ooit nog scannen en aan het overzicht toevoegen.

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za jun 20, 2009 00:46

Nu we toch met de 6C 2500's bezig zijn, hier wat foto's van een 6C 2500 SS Cabriolet van Stabilimenti Farina uit 1948, genomen op 't Loo in 2006. Hij vertoont duidelijke familietrekjes met de cabriolets van Pinin Farina, maar eigenlijk vind ik deze nog net wat eleganter, net wat mooier. NL kenteken, dus misschien van een SCARB-lid?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za jun 20, 2009 09:07

Schitterend en ook handig overzicht. Ik heb wel een paar Alfa boeken, maar geen Anselmi, geen 'Immortal' en geen 'Legendary' en dan zit ik me soms helemaal suf te zoeken naar een bouwjaar of carrosseriebouwer.

Heb je nog soortgelijke plannen voor de 6c 1500 / 1750 / 1900? (en wel hierom.... 8) )
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op za jun 20, 2009 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za jun 20, 2009 09:09

Ik dacht even dat het deze was, maar uitvoering en kenteken zijn anders.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za jun 20, 2009 11:47

Schitterend en ook handig overzicht. Ik heb wel een paar Alfa boeken, maar geen Anselmi, geen 'Immortal' en geen 'Legendary' en dan zit ik me soms helemaal suf te zoeken naar een bouwjaar of carrosseriebouwer.

Heb je nog soortgelijke plannen voor de 6c 1500 / 1750 / 1900? (en wel hierom.... 8) )
Uiteindelijk wel. Dit overzicht is gebaseerd op een overzicht dat ik voor privégebruik heb samengesteld in Excel. Ik heb eigenlijk alleen de verschijningsvorm (stevig) aangepast om het hier netjes te kunnen presenteren. Ik heb dit soort overzichten van alle oude Alfa's die in veel carrosserie-varianten zijn verschenen, dus de diverse 6C's die je noemt, maar ook bijv. de 8C's, de 6C 2300, de RL's etc.

Ik ben al een tijdje bezig om ze verder uit te werken, want de eerste opzet was te grof. Het probleem daarbij is, dat hoe verder je in de tijd terug gaat, hoe meer varianten je aantreft en hoe meer alles op elkaar lijkt. En wanneer heb je het dan over twee verschillende types en wanneer over één type waar door of op verzoek van de eigenaar een aanpassing op is gedaan? De 6C 1750 Spiders van Zagato zijn wat dat betreft een ramp. Wat een variaties allemaal! Wat het nog extra lastig maakt, was dat men zonder schaamte stijlelementen van elkaar kopieerde. Neem nou bijvoorbeeld de bekende "vin" boven de reservewielen van een 8C 2300 Spider. Dan is het dus een Touring, toch? Ja, bijna altijd wel. Toch jammer van dat "bijna". Soms is het zelfs moeilijk om te zien of iets nou bijvoorbeeld een 6C 1750 is of een 8C 2300.

Ter illustratie: neem nu deze twee 8C 2300 Spiders van Zagato. Op het eerste gezicht lijkt dit wel hetzelfde model, toch?

Afbeelding

Afbeelding


Maar dat lijkt maar zo. Kijk eens wat er gebeurt wanneer ik alle verschillen aangeef:

Afbeelding

Het blijkt gewoon een heel ander model te zijn. In dit geval wel allebei Zagato, maar voor hetzelfde geld was de tweede een Touring.


Ook bij de 6C 2500's was dit trouwens al een probleem. Kijk de Pinin Farina Cabriolets van eind jaren 40 er maar eens op na. Veel erg op elkaar lijkende soorten. Sommigen hebben bijvoorbeeld zo goed als dezelfde neus, maar hebben wel andere zijkanten. Bij anderen lijkt de neus nagenoeg hetzelfde, maar is de een (6C 2500 S Cariolet Pinin Farina 1948) als je goed kijkt spitser dan de andere (6C 2500 SS Cariolet Pinin Farina 1948).
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za jun 20, 2009 11:55

Ik dacht even dat het deze was, maar uitvoering en kenteken zijn anders.
Grappig dat je met deze komt en tegelijk een leuk voorbeeld van het bovenstaande probleem. Inderdaad, ze hebben best veel van elkaar weg. Maar dit is dus de Pinin Farina cabriolet van de familietrekjes waar ik het over had. Een auto van een heel andere carrozzeria dus, al zijn ze dan familie.

Pinin Farina:
Afbeelding

Stabilimenti Farina:
Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za jun 20, 2009 12:14


Stabilimenti Farina:
Afbeelding
Heeft deze Farina niet een tijdje geleden in de autoweek gestaan samen met een 6c coupé van Touring?Een collega van mij kwam er deze week mee aanzetten.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za jun 20, 2009 12:15

Wat het nog extra lastig maakt, was dat men zonder schaamte stijlelementen van elkaar kopieerde. Neem nou bijvoorbeeld de bekende "vin" boven de reservewielen van een 8C 2300 Spider. Dan is het dus een Touring, toch? Ja, bijna altijd wel. Toch jammer van dat "bijna".
En tegelijk ook wel weer leuk (wat zou een hobby zijn zonder mysteries...), al maakt dat het beoordelen van een miniatuur soms erg omslachtig en tijdrovend, en komen modelfabrikanten soms veel te makkelijk weg met het door elkaar gooien van de historie (zoals met de P3 waar doodleuk racenummers uit latere jaren op de vroege smalle body's worden geplakt).

Maar ik maak hier uit op dat 'de Japanners' zelfs het kopiëren nog niet eens zelf hebben bedacht... :P

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za jun 20, 2009 12:26

Heeft deze Farina niet een tijdje geleden in de autoweek gestaan samen met een 6c coupé van Touring?Een collega van mij kwam er deze week mee aanzetten.
Het zou zomaar kunnen. Ik heb na 17 of 18 jaar Autoweek m'n abonnement opgezegd, zal je dus net zien dat ze enkele weken later met dat stuk komen. Een vriend van me heeft hem apart liggen voor me, maar ik heb hem nog niet gezien.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

za jun 20, 2009 12:35

Wat het nog extra lastig maakt, was dat men zonder schaamte stijlelementen van elkaar kopieerde. Neem nou bijvoorbeeld de bekende "vin" boven de reservewielen van een 8C 2300 Spider. Dan is het dus een Touring, toch? Ja, bijna altijd wel. Toch jammer van dat "bijna".
En tegelijk ook wel weer leuk (wat zou een hobby zijn zonder mysteries...), al maakt dat het beoordelen van een miniatuur soms erg omslachtig en tijdrovend, en komen modelfabrikanten soms veel te makkelijk weg met het door elkaar gooien van de historie (zoals met de P3 waar doodleuk racenummers uit latere jaren op de vroege smalle body's worden geplakt).

Maar ik maak hier uit op dat 'de Japanners' zelfs het kopiëren nog niet eens zelf hebben bedacht... :P
Mysteries zijn leuk ja, totdat je erin verzuipt :D
Maar zonder dollen, het is best leuk om uit te puzzelen allemaal, maar inderdaad ook lastig en tijdrovend. Alle verkeerde aanduidingen bij foto's op internet maken het er allemaal ook niet makkelijker op. Ik heb (vooral wat betreft de 6C 1750's) nog een lange weg te gaan. :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

zo jun 21, 2009 22:01

Michiel, hier nog een 6C 2500 van Castagna. Tegelijk met jouw prachtige overzicht kwam deze voorbij in een nieuwsbrief.

Afbeelding

.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

zo jun 21, 2009 22:51

Dank voor je bijdrage, Tonio. Ik vrees alleen dat de schrijvers van die nieuwsbrief verkeerd waren voorgelicht. Dit is een Pinin Farina uit 1950 en hij staat in het overzicht. Wel een prachtige wagen, one of Pininfarina's finest wat mij betreft. Een foto dus die zeker een plekje verdient in dit topic!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

extaxi
Junior Member
Junior Member
Berichten: 67
Lid geworden op: di nov 08, 2005 22:52
Locatie: Nieuwegein
Contacteer: ICQ Website

RE: Alfa Romeo's gouden jaren: Heeeel veel 6C 2500's

zo jun 21, 2009 23:55

Vandaag een gruwelijk mooie Alfa Romeo 8C gezien........het apparaat ging volgas in de stromende regen........helemaal super!!

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”